HANGADÓ - visszhang - dvd

Donizetti

  • - káté -
  • 2014. november 2.

Zene

DONIZETTI SZERELMI BÁJ­ITAL című operája pazar parádé ezen a felvételen, amely 2012-ben készült a baden-badeni operaházban. Az előadás sztárja a mexikói tenor, Rolando Villazón, aki nemcsak Nemorino szerepét énekli, hanem az előadás rendezője is. Villazón úgy tartja meg az eredeti cselekményt – a módos Adina elutasítja a bátortalan falusi ifjú szerelmét, aki felönt a garatra a svihák csodadoktor bájitalnak kinevezett vörösborával, és bátorságot plusz egy jókora örökséget nyerve mégiscsak révbe ér –, hogy részben elveti azt. A színhely egy vadnyugati film forgatása a némafilm korában, a szereplők a mozi főszereplői, kivéve Nemorinót, aki (legföljebb) statiszta, és ostromolja a sztárt. Az opera cselekménye részint átkerül a filmbe, részint a valóságban folytatódik, a forgatás ilyenkor leáll, a stáb dühöng vagy kineveti Nemorinót, akinek a mámoros fejében összekeveredik realitás és fikció. A bravúros játék tele van utalásokkal, a némafilmek és a Lucky Luke-féle rajzfilmek paródiájával, Buster Keaton- és Chaplin-utalásokkal. Maga Villazón is egyértelműen chaplini figurát teremt, ugyanakkor meg tudja őrizni a karakter emberi minőségét.

Évekkel Villazón hangszál-operációja után a tenor hang talán vesztett fényéből és volumenéből (újabban főleg Mozartot énekel), de kifejezőereje, hajlékonysága és az énekes kivételes színpadra termettsége változatlan. Mellette Miah Persson még mindig üde, kacér és vokálisan kifogástalan Adina. Az igazi adu ász Ildebrando d’Arcangelo mint Dulcamara, markáns indián buffo és filmrendező, akrobatikus „műlovar”, nem mellesleg átütő basszus hang tulajdonosa. A zenekar historikus hangszereken játszik, időnként westernmotívumokat csempész az átkötő zenébe. Operai rutiniéknak csemege, kezdőknek – akik azt hiszik, hogy a műfaj túlsúlyos, kiöregedett vokalistáknak és kultúrkincset fogyasztó nézőknek van fenntartva – mulatság.

Deutsche Grammophon, Universal 2014

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.