HANGADÓ - visszhang - dvd

Donizetti

  • - káté -
  • 2014. november 2.

Zene

DONIZETTI SZERELMI BÁJ­ITAL című operája pazar parádé ezen a felvételen, amely 2012-ben készült a baden-badeni operaházban. Az előadás sztárja a mexikói tenor, Rolando Villazón, aki nemcsak Nemorino szerepét énekli, hanem az előadás rendezője is. Villazón úgy tartja meg az eredeti cselekményt – a módos Adina elutasítja a bátortalan falusi ifjú szerelmét, aki felönt a garatra a svihák csodadoktor bájitalnak kinevezett vörösborával, és bátorságot plusz egy jókora örökséget nyerve mégiscsak révbe ér –, hogy részben elveti azt. A színhely egy vadnyugati film forgatása a némafilm korában, a szereplők a mozi főszereplői, kivéve Nemorinót, aki (legföljebb) statiszta, és ostromolja a sztárt. Az opera cselekménye részint átkerül a filmbe, részint a valóságban folytatódik, a forgatás ilyenkor leáll, a stáb dühöng vagy kineveti Nemorinót, akinek a mámoros fejében összekeveredik realitás és fikció. A bravúros játék tele van utalásokkal, a némafilmek és a Lucky Luke-féle rajzfilmek paródiájával, Buster Keaton- és Chaplin-utalásokkal. Maga Villazón is egyértelműen chaplini figurát teremt, ugyanakkor meg tudja őrizni a karakter emberi minőségét.

Évekkel Villazón hangszál-operációja után a tenor hang talán vesztett fényéből és volumenéből (újabban főleg Mozartot énekel), de kifejezőereje, hajlékonysága és az énekes kivételes színpadra termettsége változatlan. Mellette Miah Persson még mindig üde, kacér és vokálisan kifogástalan Adina. Az igazi adu ász Ildebrando d’Arcangelo mint Dulcamara, markáns indián buffo és filmrendező, akrobatikus „műlovar”, nem mellesleg átütő basszus hang tulajdonosa. A zenekar historikus hangszereken játszik, időnként westernmotívumokat csempész az átkötő zenébe. Operai rutiniéknak csemege, kezdőknek – akik azt hiszik, hogy a műfaj túlsúlyos, kiöregedett vokalistáknak és kultúrkincset fogyasztó nézőknek van fenntartva – mulatság.

Deutsche Grammophon, Universal 2014

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”