HANGADÓ - visszhang - dvd

Donizetti

  • - káté -
  • 2014. november 2.

Zene

DONIZETTI SZERELMI BÁJ­ITAL című operája pazar parádé ezen a felvételen, amely 2012-ben készült a baden-badeni operaházban. Az előadás sztárja a mexikói tenor, Rolando Villazón, aki nemcsak Nemorino szerepét énekli, hanem az előadás rendezője is. Villazón úgy tartja meg az eredeti cselekményt – a módos Adina elutasítja a bátortalan falusi ifjú szerelmét, aki felönt a garatra a svihák csodadoktor bájitalnak kinevezett vörösborával, és bátorságot plusz egy jókora örökséget nyerve mégiscsak révbe ér –, hogy részben elveti azt. A színhely egy vadnyugati film forgatása a némafilm korában, a szereplők a mozi főszereplői, kivéve Nemorinót, aki (legföljebb) statiszta, és ostromolja a sztárt. Az opera cselekménye részint átkerül a filmbe, részint a valóságban folytatódik, a forgatás ilyenkor leáll, a stáb dühöng vagy kineveti Nemorinót, akinek a mámoros fejében összekeveredik realitás és fikció. A bravúros játék tele van utalásokkal, a némafilmek és a Lucky Luke-féle rajzfilmek paródiájával, Buster Keaton- és Chaplin-utalásokkal. Maga Villazón is egyértelműen chaplini figurát teremt, ugyanakkor meg tudja őrizni a karakter emberi minőségét.

Évekkel Villazón hangszál-operációja után a tenor hang talán vesztett fényéből és volumenéből (újabban főleg Mozartot énekel), de kifejezőereje, hajlékonysága és az énekes kivételes színpadra termettsége változatlan. Mellette Miah Persson még mindig üde, kacér és vokálisan kifogástalan Adina. Az igazi adu ász Ildebrando d’Arcangelo mint Dulcamara, markáns indián buffo és filmrendező, akrobatikus „műlovar”, nem mellesleg átütő basszus hang tulajdonosa. A zenekar historikus hangszereken játszik, időnként westernmotívumokat csempész az átkötő zenébe. Operai rutiniéknak csemege, kezdőknek – akik azt hiszik, hogy a műfaj túlsúlyos, kiöregedett vokalistáknak és kultúrkincset fogyasztó nézőknek van fenntartva – mulatság.

Deutsche Grammophon, Universal 2014

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."