Koncert

Beütött

Queens of the Stone Age

Zene

A Budapest Park szigorú menetrendje szerint pontban 20 órakor csaptak a húrok közé első önálló magyarországi fellépésükön a stoner rock kaliforniai nagyágyúi.

A koncert első harmadában volt némi hiányérzetem: a teljes világosságban nem igazán érvényesült az egyébként kiváló fénytechnika, az akkor még szellős sorokból ítélve mintha a rajongók egy része lekéste volna a nyitányt, és bár jól szóltak a két legutóbbi album, a sötét ...Like Clockwork és a poposabb Villains dalai is, a nullás évek slágereihez hasonló darabot ezekről nem sikerült elővezetni. A könnyen irritálható énekes-gitáros frontember, Josh Homme ráadásul kiszúrt magának valakit a közönségből, és válogatott szidalmakban részesítette a szerencsést. (A helyszínen nem derült ki, de a fórumok tanúsága szerint egy „Kick me in the face!” feliratú táblát lehetett felfedezni az első sorokban, utalva arra a decemberi esetre, amikor Homme épp ezt tette egy fotóssal.)

Budapesten szerencsére csak a hajlékony LED-oszlopok találkoztak a frontember lábfejével, az este előrehaladtával egyre gyakrabban. Számomra akkor indult be az egész, amikor a bemutatkozó albumról játszott You Can’t Quit Me Baby végén felpörgették az elszállós gitárszólót. Ezt egyből megfejelték a No One Knowsszal, és onnantól nagyjából hibátlan volt az előadás. Homme meglepően hamar túltette magát az incidensen (vélhetően nem függetlenül attól, hogy saját elmondása szerint varázsgombát fogyasztott a fellépés előtt), és a koncert második felében a közönség kitörő lelkesedéssel fogadta még az új album kevésbé táncolható számait, a Domesticated Animalst vagy a Villains of Circumstance-et is. Az életmű vitathatatlan csúcsának számító Songs for the Deafről remek választás volt a Hangin’ Tree, a Make It wit Chu elnyújtott közös éneklésbe torkollott, a végén pedig gyors egymásutánban lenyomták a három leginkább „pogózható” slágerüket, a Little Sistert, a Sick Sick Sicket és a Go with the Flow-t. A ráadás zárásaként pedig szabályosan földbe döngöltek a Song for the Deaddel.

Az élményből talán csak az vont le valamennyit, hogy a Queens of the Stone Age élőben sem veti le one man show jellegét. A már a The Mars Voltában is remeklő Jon Theodore dobos ugyan kapott egy hosszabb szólót, de különben instrumentálisan is Homme vitte a prímet, az meg fel sem merült, hogy a többiek – akiket Homme csak „a zenekaromként” mutatott be – szóljanak a közönséghez. De adjuk meg az egónak is, ami jár, a QOTSA voltos és szigetes fellépése után ezzel a több mint kétórás produkcióval bizonyította igazán, miért sorolják fénykorán túl is a legjobb koncertzenekarok közé.

Budapest Park, június 21.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.