koncert

Black Stone Cherry

  • Soós Tamás
  • 2015. szeptember 13.

Zene

A mindössze egy tisztességes gitárriff és egy fülbecsapott refrén köré felhúzott, hagyományos rockzenéről manapság csak végletekben szokás beszélni: vagy temetik, vagy rögtön a megváltóját várják, pedig az a helyzet, hogy a műfaj köszöni, megvan, csak épp kevesebbet jut stadionszínpadok közelébe. Ahogy azt a Black Stone Cherry példája is mutatja, a közönség visszacsábításához jelenleg nem újítókra, hanem tehetséges dalszerzőkre van szükség, akikből tucatszámra gördülnek az olyan modern és jó ízlésű rockslágerek, mint a Hell & High Water, a Such a Shame, vagy épp a 2014 rockriffjét felvonultató Me and Mary Jane. Ez a négy fiatal Kentuckyból hiába folyamodott első – és telt házas – magyarországi koncertjén olyan trükkökhöz, mint a basszusgitárszóló vagy épp a bluesos improvizációnak teret adó Willie Dixon-feldolgozás (Built for Comfort), elsősorban nem kiugró hangszerkezelési tehetségét bizonyította (bár gyanús, hogy a dobos John Fred Youngban John Bonham szelleme veszett el), hanem azt, hogy lazán és a legnagyobbakhoz mérhető gördülékenységgel beszéli a rockzene nyelvét. Ennyi pofátlanul fogósra írt számmal kevés fiatal rockbanda büszkélkedhet, és az is beszédes, hogy a koncert egyetlen negatívuma a mindössze 75 perces játékidő volt. A zenekar jelenleg fesztiválturnén van, és a programon nálunk sem variáltak, ám ez azt jelentette, hogy a lendületet meg a hangerőt is nagyszínpadra kalibrálták. A szokásos koncertdramaturgia elnyújtott orgazmusa (erős kezdés, pihentető alibizés, majd lényeg a ráadásban) helyett korai magömlésre játszottak, és mindjárt a nyitányban eltüzelték a legnagyobb slágereiket, hogy aztán a hangulatot végig sikerrel tartsák plafonközelben. A Black Stone Cherry nem csinált semmi különöset, csak úgy játszotta a rock and rollt, ahogy azt 2015-ben kéne, és ezzel bizonyította: egy dögös rockkoncertnél még ma is nehéz jobb nyáresti kikapcsolódást találni.

A38 hajó, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.