koncert

Black Stone Cherry

  • Soós Tamás
  • 2015. szeptember 13.

Zene

A mindössze egy tisztességes gitárriff és egy fülbecsapott refrén köré felhúzott, hagyományos rockzenéről manapság csak végletekben szokás beszélni: vagy temetik, vagy rögtön a megváltóját várják, pedig az a helyzet, hogy a műfaj köszöni, megvan, csak épp kevesebbet jut stadionszínpadok közelébe. Ahogy azt a Black Stone Cherry példája is mutatja, a közönség visszacsábításához jelenleg nem újítókra, hanem tehetséges dalszerzőkre van szükség, akikből tucatszámra gördülnek az olyan modern és jó ízlésű rockslágerek, mint a Hell & High Water, a Such a Shame, vagy épp a 2014 rockriffjét felvonultató Me and Mary Jane. Ez a négy fiatal Kentuckyból hiába folyamodott első – és telt házas – magyarországi koncertjén olyan trükkökhöz, mint a basszusgitárszóló vagy épp a bluesos improvizációnak teret adó Willie Dixon-feldolgozás (Built for Comfort), elsősorban nem kiugró hangszerkezelési tehetségét bizonyította (bár gyanús, hogy a dobos John Fred Youngban John Bonham szelleme veszett el), hanem azt, hogy lazán és a legnagyobbakhoz mérhető gördülékenységgel beszéli a rockzene nyelvét. Ennyi pofátlanul fogósra írt számmal kevés fiatal rockbanda büszkélkedhet, és az is beszédes, hogy a koncert egyetlen negatívuma a mindössze 75 perces játékidő volt. A zenekar jelenleg fesztiválturnén van, és a programon nálunk sem variáltak, ám ez azt jelentette, hogy a lendületet meg a hangerőt is nagyszínpadra kalibrálták. A szokásos koncertdramaturgia elnyújtott orgazmusa (erős kezdés, pihentető alibizés, majd lényeg a ráadásban) helyett korai magömlésre játszottak, és mindjárt a nyitányban eltüzelték a legnagyobb slágereiket, hogy aztán a hangulatot végig sikerrel tartsák plafonközelben. A Black Stone Cherry nem csinált semmi különöset, csak úgy játszotta a rock and rollt, ahogy azt 2015-ben kéne, és ezzel bizonyította: egy dögös rockkoncertnél még ma is nehéz jobb nyáresti kikapcsolódást találni.

A38 hajó, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.