fesztivál

Crescendo Nyári Akadémia

Zene

Jobb csak élvezni, mint írni róla; jobb lenne csinálni, mint csupán hallgatni; s a legeslegjobb lenne újra húszévesnek lenni – a zenekritika és az élet e három banális, ám megdönthetetlen igazságát lehetett megtapasztalni augusztus első hétvégéjén Tokajban, ahol 33 ország 180 fiatal zenésze és énekese gyűlt össze, hogy közös kurzusokon fejlessze tudását, s hogy örömzenéljen: magának, egymásnak, s persze végső soron nekünk, a közönségnek. A tizenkettedik esztendejénél járó Crescendo Nyári Akadémia a tavalyi nyár után ismét Tokajban ütött tanyát, s az ismeretlen borivó (emléktáblája helyben) hegyaljai városkája két hétre újra megtelt karszalagos-nyakbavalós tizen- és huszonévesekkel, mely tény talán már önmagában is elegendő lenne a helyi közhangulat érdemi javulásához.

Lelki elmélyülés és közös muzsikálás. A Crescendo közösségi élményét e két fő összetevő alkotja, ám amíg a kontemplációs tevékenységről a külső szemlélő legfeljebb homályos képzetekkel bírhat, addig az akadémiát lezáró koncertek reprezentatív mintát kínáltak a résztvevők zenei együttműködéséről. Az Operajelenetek elnevezésű program például a különösen népes ének tanszak műhelymunkájának eredményét tárta a közönség elé Tokaj meglepően nívós, sőt gusztusos színháztermében, a Paulay Ede Színházban. A szintkülönbségek – úgy a hangi alapadottságok, mint a kiműveltség terén – igencsak jelentősek voltak, ám ami egy zeneakadémiai operavizsgán zavaróan hatna, az itt erősen másodlagossá vált az együttjátszás felszabadult öröméhez képest. S mert a rendezők (Tarjányi Tamás, Tarjányi Eszter és Mátrai Diána Eszter) a közönség számára is szórakoztató ötletekkel töltötték fel a bő harminc operarészletet sorjáztató produkciót, így a belső utalásokat és a kamaszhumor pillanatait is empatikusan lehetett fogadni. A soknemzetiségű csapat által székekből felépített Bábel tornya, a színpadot felsöprő takarítónő mobilozása (Menotti: A telefon), vagy épp az akadémiai létre ráúsztatott Varázsfuvola-jelenetek bájossága és a szereplők játékkészsége olykor egészen átütőnek bizonyult.

S mindeközben persze minőségi énekesi teljesítmények is elénk kerültek: hol egy ígéretes Fiordiligi (a pár éve egy horvát popsztár-tehetségkutatón feltűnt Aleksandra Bilanovic), hol egy reményteljes Norma (Bata Réka Dorka), hol meg egy komplett Bohémélet-kvartett. S még a zongoránál is feltűnt egy remek kísérő, a Così fan tutte, a Don Giovanni és a Norma részleteit érzéki szépséggel megszólaltató Tóth Sámuel személyében.

Az utolsó napon azután két monstre gálakoncerten vonultak előbb a színház, majd a zsinagóga közönsége elé a kurzusok legtehetségesebbjei. A programokon, ahol még Beethoven Sorsszimfóniája is csupán egy (záró) tétel volt a hosszú sorban, újra nyilvánvalóvá váltak az ilyenkor törvény- és értelemszerű szintkülönbségek, azonban a hangzó összbenyomás egészen kedvezőnek bizonyult. A már az előző napi Bohémélet-részletben is meggyőző belorusz tenor, Viktor Mendelev ezúttal a Pikk dáma egy részletével jegyeztette meg magát velünk, de ugyanígy tett egy kamasz nagybőgős, a 16 éves Mohácsi Vilmos meg a Hidas Frigyes Oboaversenyéből játszó Mohai Zsófia is. A bőség zavara, melyet e két koncert kiadósnál is kiadósabb programja és a pódiumra vonuló, olykor egészen hamvas tehetségek sora keltett, persze nem a csömör, inkább a derűvel elegy irigység felé terelte érzéseinket. Merthogy ezt tényleg sokkal jobb lenne tettleg művelni, mint csupán közönségként hallgatni. No és egy időgép is elkélne.

Tokaj, augusztus 1–2.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.