fesztivál

Crescendo Nyári Akadémia

Zene

Jobb csak élvezni, mint írni róla; jobb lenne csinálni, mint csupán hallgatni; s a legeslegjobb lenne újra húszévesnek lenni – a zenekritika és az élet e három banális, ám megdönthetetlen igazságát lehetett megtapasztalni augusztus első hétvégéjén Tokajban, ahol 33 ország 180 fiatal zenésze és énekese gyűlt össze, hogy közös kurzusokon fejlessze tudását, s hogy örömzenéljen: magának, egymásnak, s persze végső soron nekünk, a közönségnek. A tizenkettedik esztendejénél járó Crescendo Nyári Akadémia a tavalyi nyár után ismét Tokajban ütött tanyát, s az ismeretlen borivó (emléktáblája helyben) hegyaljai városkája két hétre újra megtelt karszalagos-nyakbavalós tizen- és huszonévesekkel, mely tény talán már önmagában is elegendő lenne a helyi közhangulat érdemi javulásához.

Lelki elmélyülés és közös muzsikálás. A Crescendo közösségi élményét e két fő összetevő alkotja, ám amíg a kontemplációs tevékenységről a külső szemlélő legfeljebb homályos képzetekkel bírhat, addig az akadémiát lezáró koncertek reprezentatív mintát kínáltak a résztvevők zenei együttműködéséről. Az Operajelenetek elnevezésű program például a különösen népes ének tanszak műhelymunkájának eredményét tárta a közönség elé Tokaj meglepően nívós, sőt gusztusos színháztermében, a Paulay Ede Színházban. A szintkülönbségek – úgy a hangi alapadottságok, mint a kiműveltség terén – igencsak jelentősek voltak, ám ami egy zeneakadémiai operavizsgán zavaróan hatna, az itt erősen másodlagossá vált az együttjátszás felszabadult öröméhez képest. S mert a rendezők (Tarjányi Tamás, Tarjányi Eszter és Mátrai Diána Eszter) a közönség számára is szórakoztató ötletekkel töltötték fel a bő harminc operarészletet sorjáztató produkciót, így a belső utalásokat és a kamaszhumor pillanatait is empatikusan lehetett fogadni. A soknemzetiségű csapat által székekből felépített Bábel tornya, a színpadot felsöprő takarítónő mobilozása (Menotti: A telefon), vagy épp az akadémiai létre ráúsztatott Varázsfuvola-jelenetek bájossága és a szereplők játékkészsége olykor egészen átütőnek bizonyult.

S mindeközben persze minőségi énekesi teljesítmények is elénk kerültek: hol egy ígéretes Fiordiligi (a pár éve egy horvát popsztár-tehetségkutatón feltűnt Aleksandra Bilanovic), hol egy reményteljes Norma (Bata Réka Dorka), hol meg egy komplett Bohémélet-kvartett. S még a zongoránál is feltűnt egy remek kísérő, a Così fan tutte, a Don Giovanni és a Norma részleteit érzéki szépséggel megszólaltató Tóth Sámuel személyében.

Az utolsó napon azután két monstre gálakoncerten vonultak előbb a színház, majd a zsinagóga közönsége elé a kurzusok legtehetségesebbjei. A programokon, ahol még Beethoven Sorsszimfóniája is csupán egy (záró) tétel volt a hosszú sorban, újra nyilvánvalóvá váltak az ilyenkor törvény- és értelemszerű szintkülönbségek, azonban a hangzó összbenyomás egészen kedvezőnek bizonyult. A már az előző napi Bohémélet-részletben is meggyőző belorusz tenor, Viktor Mendelev ezúttal a Pikk dáma egy részletével jegyeztette meg magát velünk, de ugyanígy tett egy kamasz nagybőgős, a 16 éves Mohácsi Vilmos meg a Hidas Frigyes Oboaversenyéből játszó Mohai Zsófia is. A bőség zavara, melyet e két koncert kiadósnál is kiadósabb programja és a pódiumra vonuló, olykor egészen hamvas tehetségek sora keltett, persze nem a csömör, inkább a derűvel elegy irigység felé terelte érzéseinket. Merthogy ezt tényleg sokkal jobb lenne tettleg művelni, mint csupán közönségként hallgatni. No és egy időgép is elkélne.

Tokaj, augusztus 1–2.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.