fesztivál

Crescendo Nyári Akadémia

Zene

Jobb csak élvezni, mint írni róla; jobb lenne csinálni, mint csupán hallgatni; s a legeslegjobb lenne újra húszévesnek lenni – a zenekritika és az élet e három banális, ám megdönthetetlen igazságát lehetett megtapasztalni augusztus első hétvégéjén Tokajban, ahol 33 ország 180 fiatal zenésze és énekese gyűlt össze, hogy közös kurzusokon fejlessze tudását, s hogy örömzenéljen: magának, egymásnak, s persze végső soron nekünk, a közönségnek. A tizenkettedik esztendejénél járó Crescendo Nyári Akadémia a tavalyi nyár után ismét Tokajban ütött tanyát, s az ismeretlen borivó (emléktáblája helyben) hegyaljai városkája két hétre újra megtelt karszalagos-nyakbavalós tizen- és huszonévesekkel, mely tény talán már önmagában is elegendő lenne a helyi közhangulat érdemi javulásához.

Lelki elmélyülés és közös muzsikálás. A Crescendo közösségi élményét e két fő összetevő alkotja, ám amíg a kontemplációs tevékenységről a külső szemlélő legfeljebb homályos képzetekkel bírhat, addig az akadémiát lezáró koncertek reprezentatív mintát kínáltak a résztvevők zenei együttműködéséről. Az Operajelenetek elnevezésű program például a különösen népes ének tanszak műhelymunkájának eredményét tárta a közönség elé Tokaj meglepően nívós, sőt gusztusos színháztermében, a Paulay Ede Színházban. A szintkülönbségek – úgy a hangi alapadottságok, mint a kiműveltség terén – igencsak jelentősek voltak, ám ami egy zeneakadémiai operavizsgán zavaróan hatna, az itt erősen másodlagossá vált az együttjátszás felszabadult öröméhez képest. S mert a rendezők (Tarjányi Tamás, Tarjányi Eszter és Mátrai Diána Eszter) a közönség számára is szórakoztató ötletekkel töltötték fel a bő harminc operarészletet sorjáztató produkciót, így a belső utalásokat és a kamaszhumor pillanatait is empatikusan lehetett fogadni. A soknemzetiségű csapat által székekből felépített Bábel tornya, a színpadot felsöprő takarítónő mobilozása (Menotti: A telefon), vagy épp az akadémiai létre ráúsztatott Varázsfuvola-jelenetek bájossága és a szereplők játékkészsége olykor egészen átütőnek bizonyult.

S mindeközben persze minőségi énekesi teljesítmények is elénk kerültek: hol egy ígéretes Fiordiligi (a pár éve egy horvát popsztár-tehetségkutatón feltűnt Aleksandra Bilanovic), hol egy reményteljes Norma (Bata Réka Dorka), hol meg egy komplett Bohémélet-kvartett. S még a zongoránál is feltűnt egy remek kísérő, a Così fan tutte, a Don Giovanni és a Norma részleteit érzéki szépséggel megszólaltató Tóth Sámuel személyében.

Az utolsó napon azután két monstre gálakoncerten vonultak előbb a színház, majd a zsinagóga közönsége elé a kurzusok legtehetségesebbjei. A programokon, ahol még Beethoven Sorsszimfóniája is csupán egy (záró) tétel volt a hosszú sorban, újra nyilvánvalóvá váltak az ilyenkor törvény- és értelemszerű szintkülönbségek, azonban a hangzó összbenyomás egészen kedvezőnek bizonyult. A már az előző napi Bohémélet-részletben is meggyőző belorusz tenor, Viktor Mendelev ezúttal a Pikk dáma egy részletével jegyeztette meg magát velünk, de ugyanígy tett egy kamasz nagybőgős, a 16 éves Mohácsi Vilmos meg a Hidas Frigyes Oboaversenyéből játszó Mohai Zsófia is. A bőség zavara, melyet e két koncert kiadósnál is kiadósabb programja és a pódiumra vonuló, olykor egészen hamvas tehetségek sora keltett, persze nem a csömör, inkább a derűvel elegy irigység felé terelte érzéseinket. Merthogy ezt tényleg sokkal jobb lenne tettleg művelni, mint csupán közönségként hallgatni. No és egy időgép is elkélne.

Tokaj, augusztus 1–2.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.