fesztivál

Crescendo Nyári Akadémia

Zene

Jobb csak élvezni, mint írni róla; jobb lenne csinálni, mint csupán hallgatni; s a legeslegjobb lenne újra húszévesnek lenni – a zenekritika és az élet e három banális, ám megdönthetetlen igazságát lehetett megtapasztalni augusztus első hétvégéjén Tokajban, ahol 33 ország 180 fiatal zenésze és énekese gyűlt össze, hogy közös kurzusokon fejlessze tudását, s hogy örömzenéljen: magának, egymásnak, s persze végső soron nekünk, a közönségnek. A tizenkettedik esztendejénél járó Crescendo Nyári Akadémia a tavalyi nyár után ismét Tokajban ütött tanyát, s az ismeretlen borivó (emléktáblája helyben) hegyaljai városkája két hétre újra megtelt karszalagos-nyakbavalós tizen- és huszonévesekkel, mely tény talán már önmagában is elegendő lenne a helyi közhangulat érdemi javulásához.

Lelki elmélyülés és közös muzsikálás. A Crescendo közösségi élményét e két fő összetevő alkotja, ám amíg a kontemplációs tevékenységről a külső szemlélő legfeljebb homályos képzetekkel bírhat, addig az akadémiát lezáró koncertek reprezentatív mintát kínáltak a résztvevők zenei együttműködéséről. Az Operajelenetek elnevezésű program például a különösen népes ének tanszak műhelymunkájának eredményét tárta a közönség elé Tokaj meglepően nívós, sőt gusztusos színháztermében, a Paulay Ede Színházban. A szintkülönbségek – úgy a hangi alapadottságok, mint a kiműveltség terén – igencsak jelentősek voltak, ám ami egy zeneakadémiai operavizsgán zavaróan hatna, az itt erősen másodlagossá vált az együttjátszás felszabadult öröméhez képest. S mert a rendezők (Tarjányi Tamás, Tarjányi Eszter és Mátrai Diána Eszter) a közönség számára is szórakoztató ötletekkel töltötték fel a bő harminc operarészletet sorjáztató produkciót, így a belső utalásokat és a kamaszhumor pillanatait is empatikusan lehetett fogadni. A soknemzetiségű csapat által székekből felépített Bábel tornya, a színpadot felsöprő takarítónő mobilozása (Menotti: A telefon), vagy épp az akadémiai létre ráúsztatott Varázsfuvola-jelenetek bájossága és a szereplők játékkészsége olykor egészen átütőnek bizonyult.

S mindeközben persze minőségi énekesi teljesítmények is elénk kerültek: hol egy ígéretes Fiordiligi (a pár éve egy horvát popsztár-tehetségkutatón feltűnt Aleksandra Bilanovic), hol egy reményteljes Norma (Bata Réka Dorka), hol meg egy komplett Bohémélet-kvartett. S még a zongoránál is feltűnt egy remek kísérő, a Così fan tutte, a Don Giovanni és a Norma részleteit érzéki szépséggel megszólaltató Tóth Sámuel személyében.

Az utolsó napon azután két monstre gálakoncerten vonultak előbb a színház, majd a zsinagóga közönsége elé a kurzusok legtehetségesebbjei. A programokon, ahol még Beethoven Sorsszimfóniája is csupán egy (záró) tétel volt a hosszú sorban, újra nyilvánvalóvá váltak az ilyenkor törvény- és értelemszerű szintkülönbségek, azonban a hangzó összbenyomás egészen kedvezőnek bizonyult. A már az előző napi Bohémélet-részletben is meggyőző belorusz tenor, Viktor Mendelev ezúttal a Pikk dáma egy részletével jegyeztette meg magát velünk, de ugyanígy tett egy kamasz nagybőgős, a 16 éves Mohácsi Vilmos meg a Hidas Frigyes Oboaversenyéből játszó Mohai Zsófia is. A bőség zavara, melyet e két koncert kiadósnál is kiadósabb programja és a pódiumra vonuló, olykor egészen hamvas tehetségek sora keltett, persze nem a csömör, inkább a derűvel elegy irigység felé terelte érzéseinket. Merthogy ezt tényleg sokkal jobb lenne tettleg művelni, mint csupán közönségként hallgatni. No és egy időgép is elkélne.

Tokaj, augusztus 1–2.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.