Koncert

Bohóc a hangfalon

Robbie Williams

  • - legát -
  • 2017. szeptember 30.

Zene

Talán a rajongók is elfelejtették volna a brit énekes tavaly novemberben megjelent The Heavy Entertainment Show című lemezét, ha nyár elején nem kezdődik a hasonló című és tartalmú európai turné.

A plakáton egymásnak feszülő két bokszkesztyűs Robbie Williams láttán (ez van a lemezborítón is) még gondolhattunk arra, hogy a teljesen érdektelen lemez 16 új dalának „küzdelmét” láthatjuk a régi slágerekkel, ami még úgy is érdekes meccsnek tűnt, hogy a végeredmény előre borítékolható, hiszen ki a fene kíváncsi a 2016-os számaira?

Nagyjából negyedóra alatt derült ki, hogy a Fradi-pályán összegyűlt mintegy 25 ezer nézőhöz hasonlóan Robbie Williams sem gondolja komolyan az új lemezét, és a The Heavy Entertainment Show album promóciója helyett egy olyan régi vágású heavy entertainment show-ra számíthatunk, amelynek az alapvetéseit valamikor a 20. század elején vésték kőbe mindenféle mutatványosok, és az eltelt száz évben sem változott. Ez lényegében azt jelenti, hogy ha lenyűgöző a színpadi technika, a látvány és a hangzás, ha hibátlanul teljesít a kisegítő „személyzet” (jelen esetben a zenészek és a táncosok), tehát a szemfényvesztés kulisszái tökéletesen működnek, akkor a húzónév szinte bármit csinálhat, a siker garantált.

És Robbie Williams tényleg mindent csinálhatott, jól jött ki belőle. Az új lemezről mindössze három számot adott elő, volt néhány feldolgozás (sokkal diszkrétebben, mint két éve a Szigeten), különben a szokásos slágerparádé ment, természetesen nem maradhatott ki a Come Undone, a Kids, a Feel, a Millennium, a Rock DJ vagy éppen az Angel sem. Így aztán mindenki azt kapta, amire számított, és nem számított Robbie súlyfeleslege, nem számított, hogy vokalistái simán leénekelik, s az sem, hogy gyanúsan sokszor adja elő ülve a számait. De ne legyünk igazságtalanok! Hogy ezzel simán meg lehet venni tízezreket, az azért mégsem csak a perfekt háttérmunkások áldozatos munkájának, a tűzijátéknak meg a lézershow-nak volt köszönhető. Legalább ennyit tett a „műélvezethez” az a kétségtelen tény, hogy Williams – aki 16 éves kora óta áll a rivaldafényben, előbb lett világ­sztár, mint felnőtt – akkor is a megtestesült entertainment, ha éppen nincs kirobbanó formában. Lehet, hogy 15 éve nem állt elő jelentős újdonsággal, viszont a fellépése, a gesztusai és nem utolsósorban az ön­iróniára épülő humora nem tűnik mesterkéltnek, noha valószínűleg az volt már a fénykorában, az 1990-es évek végén is. A nagy kérdés csupán annyi: ha már most, 43 évesen kizárólag idézőjelekbe zárva tekint eddigi munkásságára, hogyan képzeli el a folytatást?

Groupama Aréna, augusztus 23.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.