Koncert

Bohóc a hangfalon

Robbie Williams

  • - legát -
  • 2017. szeptember 30.

Zene

Talán a rajongók is elfelejtették volna a brit énekes tavaly novemberben megjelent The Heavy Entertainment Show című lemezét, ha nyár elején nem kezdődik a hasonló című és tartalmú európai turné.

A plakáton egymásnak feszülő két bokszkesztyűs Robbie Williams láttán (ez van a lemezborítón is) még gondolhattunk arra, hogy a teljesen érdektelen lemez 16 új dalának „küzdelmét” láthatjuk a régi slágerekkel, ami még úgy is érdekes meccsnek tűnt, hogy a végeredmény előre borítékolható, hiszen ki a fene kíváncsi a 2016-os számaira?

Nagyjából negyedóra alatt derült ki, hogy a Fradi-pályán összegyűlt mintegy 25 ezer nézőhöz hasonlóan Robbie Williams sem gondolja komolyan az új lemezét, és a The Heavy Entertainment Show album promóciója helyett egy olyan régi vágású heavy entertainment show-ra számíthatunk, amelynek az alapvetéseit valamikor a 20. század elején vésték kőbe mindenféle mutatványosok, és az eltelt száz évben sem változott. Ez lényegében azt jelenti, hogy ha lenyűgöző a színpadi technika, a látvány és a hangzás, ha hibátlanul teljesít a kisegítő „személyzet” (jelen esetben a zenészek és a táncosok), tehát a szemfényvesztés kulisszái tökéletesen működnek, akkor a húzónév szinte bármit csinálhat, a siker garantált.

És Robbie Williams tényleg mindent csinálhatott, jól jött ki belőle. Az új lemezről mindössze három számot adott elő, volt néhány feldolgozás (sokkal diszkrétebben, mint két éve a Szigeten), különben a szokásos slágerparádé ment, természetesen nem maradhatott ki a Come Undone, a Kids, a Feel, a Millennium, a Rock DJ vagy éppen az Angel sem. Így aztán mindenki azt kapta, amire számított, és nem számított Robbie súlyfeleslege, nem számított, hogy vokalistái simán leénekelik, s az sem, hogy gyanúsan sokszor adja elő ülve a számait. De ne legyünk igazságtalanok! Hogy ezzel simán meg lehet venni tízezreket, az azért mégsem csak a perfekt háttérmunkások áldozatos munkájának, a tűzijátéknak meg a lézershow-nak volt köszönhető. Legalább ennyit tett a „műélvezethez” az a kétségtelen tény, hogy Williams – aki 16 éves kora óta áll a rivaldafényben, előbb lett világ­sztár, mint felnőtt – akkor is a megtestesült entertainment, ha éppen nincs kirobbanó formában. Lehet, hogy 15 éve nem állt elő jelentős újdonsággal, viszont a fellépése, a gesztusai és nem utolsósorban az ön­iróniára épülő humora nem tűnik mesterkéltnek, noha valószínűleg az volt már a fénykorában, az 1990-es évek végén is. A nagy kérdés csupán annyi: ha már most, 43 évesen kizárólag idézőjelekbe zárva tekint eddigi munkásságára, hogyan képzeli el a folytatást?

Groupama Aréna, augusztus 23.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.