Bőrbarát kémhatás - Dadamnphreaknoizphunk: Lost & Found (lemez)

  • - minek -
  • 2003. július 31.

Zene

A kötelezővel kell kezdenünk, s csak ezután jöhetnek a "C" elemek: bizonyára mindenki hallott már a legendás Hardfloor duóról, vagy ha róluk nem is, tőlük biztosan - hisz néha elég volt óvatlanul belépni egy kívülről békésnek tűnő drogdiszkóba, és az embert máris arcon csapta a jellegzetes vartyogás.

A kötelezővel kell kezdenünk, s csak ezután jöhetnek a "C" elemek: bizonyára mindenki hallott már a legendás Hardfloor duóról, vagy ha róluk nem is, tőlük biztosan - hisz néha elég volt óvatlanul belépni egy kívülről békésnek tűnő drogdiszkóba, és az embert máris arcon csapta a jellegzetes vartyogás. Nos, Ramon Zenker és Oliver Bondzio, az elektronikus tánczene két német félistene rendesen teleküldte a klubokat saját szerzeményeivel és remixeivel: a Mahoganny Roots eksztatikus afroacid őrjöngése, az Acperience szikár kegyetlensége vagy - a piros ász a még el nem fogott lapok közül - a Yeke Yeke-remix még ma is mossa a parkettet. Ami a Hardfloort szinte utánozhatatlanná tette, az a TB-303-as savdoboz szinte orgiasztikus használata - nos, ha van állandóság a változásban, azt éppen e ponton kell megragadnunk, hiszen rossz szokásuk később, más stílusú próbálkozásaik során is elkísérte a két alkotót. Mert mit tesz isten, alkalmanként kaptak olyan felkéréseket is, melyek sikeres abszolválásához nem a gyors négynegyedek, de inkább a lassabb, tört ütemek szükségeltettek. S a két imposztor szépen rákapott a jóra: idővel minden nagylemezükre felpakoltak néhány, legfeljebb középtempójú, ám annál szaftosabb breakbeatbombát, ráadásul idővel megalkották saját funky alteregójukat, mely - mit lehet csinálni - a Dadamnphreaknoizphunk nevet viseli: biztosra vehetik, hogy ehhez képest zenéjük recepciója jóval élvezetesebb feladatot jelent a befogadó számára. Legutóbbi, Take Off Da Hot Sweater című albumukat már volt szerencsénk méltatni e hasábokon, az új, Lost & Found címet viselő gyűjteményes lemez a számok keletkezését tekintve ehhez képest régebbi, de ez senkit se zavarjon - részben olyan cuccokról van szó, melyeket már az alkotók is elveszettnek véltek, s most előkerültek a sublót mélyéről (néhány szám most jelenik meg először), részben meg olyan ritkaságokról, melyek már alig beszerezhetők. A Dubdope című nyitó darab például még 1995-ben jelent meg az időközben megszűnt Harthouse kiadó Dark Hearts válogatásán, s a rákövetkező két kompozícióhoz (Ain't Nothing but a Format Thang, Knuckle Skills) hasonlóan tökéletesen mutatja be a figurát: a kicsit meglassult, ám annál zamatosabb breakbeatlüktetésre lassan rámászik a savdoboz vartyogó hangja, s az ember hátán rögvest feláll a szőr. A most először beszerezhető Magnetic Magnum című darab egyenesen a Pink Floydot idézi (vagy mintázza), a Lunchcorner pedig végtelenül könnyed és szórakoztató jazzy-funky darab - ezúttal, meglepő módon, savazás nélkül. A Grand Royal (mely szintúgy öt éve jelent meg először) ellenállhatatlanul funkbomba: az érzéki lüktetésre pontosan a legjobb helyen úszik be a savas puttyogás, az Industrial Raze kicsit agresszív, kicsit zaklatott darab, míg a L.A.F. One tökéletes filmzene. A két záró kompozíció, a flipperes szubkultúrát idéző Extra Ball és a szintén film noire-inspirációjú Dear Mc Bain is megéri a pénzét, akárcsak az egész retrospektív válogatás, mely bizonyítja, hogy néha érdemes benyúlni a fiókok mélyére, hátha más is akad ott, mint egérpiszok.

Combination/Deep Distribution, 2003

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.