Botrány a film körül: "Józan ésszel nehéz"

  • Sz. T.
  • 2002. március 14.

Zene

A Kísértések mozipremierjével egy időben derült ki, hogy a film 15, illetve 30 másodperces beharangozóját, állítólag azok erőszakos, sőt pornográf jellege miatt, nem hajlandó sugározni a Magyar Televízió. Annak ellenére sem, hogy a Magyar Televízió a film egyik finanszírozója: az eredeti megállapodás szerint 60 millió forinttal szállt volna be a produkcióba, de ezt nem fizette ki, s csak perrel fenyegető huzavona után vállalt szerződésbe foglalt kötelezettséget 25 millió forint kifizetésére. Kamondi Zoltánt lapzártánkig hivatalosan nem értesítették a sugárzás megtagadásának okáról. Elképzelhetetlen, hogy az, aki döntési pozícióban van, tényleg most látta először a filmelőzeteseket, és valóban túl erőszakosnak találta a korai műsorsávban történő sugárzáshoz? - kérdeztük a rendezőtől.

A Kísértések mozipremierjével egy időben derült ki, hogy a film 15, illetve 30 másodperces beharangozóját, állítólag azok erőszakos, sőt pornográf jellege miatt, nem hajlandó sugározni a Magyar Televízió. Annak ellenére sem, hogy a Magyar Televízió a film egyik finanszírozója: az eredeti megállapodás szerint 60 millió forinttal szállt volna be a produkcióba, de ezt nem fizette ki, s csak perrel fenyegető huzavona után vállalt szerződésbe foglalt kötelezettséget 25 millió forint kifizetésére. Kamondi Zoltánt lapzártánkig hivatalosan nem értesítették a sugárzás megtagadásának okáról. Elképzelhetetlen, hogy az, aki döntési pozícióban van, tényleg most látta először a filmelőzeteseket, és valóban túl erőszakosnak találta a korai műsorsávban történő sugárzáshoz? - kérdeztük a rendezőtől.

"Józan ésszel nehéz elhinni. Annál is inkább, mert az inkriminált előzeteseket már többször leadta az MTV a velem készült különböző műsorokban. Eddig nem vették észre az elviselhetetlen agresszivitást? Nem jöttek nézői levelek? Nem indult ORTT-eljárás az MTV ellen a már vetített előzetesek miatt? Ráadásul a saját filmjükről van szó. Az aláírt szerződés szerint az MTV 25 millió forint erejéig tulajdonostárs. Saját filmjüket akarják megbuktatni? Vagy engem, bármi áron..."

E gyanú ingoványos terepét a Narancs elkerüli (már csak azért is, mert a www.magyar.film.hu site-on olvasható interjú tesz errefelé egy kitérőt), inkább arra voltunk kíváncsiak, hogy ha az MTV 25 milliójával nagyjából nullszalldós a produkció, akkor a 60 millióval kapásból 35 milliót nyertek volna?

"A film 200 millióba került, a 60-ból hiányzó 35 milliót Budai György producer fizette ki több részletben. A magyar filmek úgy készülnek, hogy ha a forgatásra kellő pénz megvan, akkor elindulnak, bízva abban, hogy ha jó az anyag, lehet szerezni a befejezésre (a mi esetünkben is így történt). A 60 milliós hiány persze túl nagy volt - Budai eredetileg 12,5 millió forint saját pénzt vállalt föl. Ez ment fel mostanra 35-re, ami már neki is alig kezelhető teher."

A sugárzás megtagadásáról szerettük volna megkérdezni az MTV illetékesét is. Jobbágyné Berta Izabella (reklám- és szponzorációs osztály) a tévé sajtóosztályára irányított, ott azonban Csorba Máriát lapzártakor nem sikerült elérni. Ugyanekkor ő közleményben reagált a rendező péntek reggeli rádiónyilatkozatára, melyben a reklámspotok elmaradásának lehetséges okairól beszélt.

A közlemény szövege

A Magyar Televízió Részvénytársaság sajtóreferense, Csorba Mária az alábbiakat kéri közreadni Kamondi Zoltán péntek reggel a Krónikában elhangzott gondolataihoz:

A Magyar Televízió döbbenten értesült arról, miszerint Kamondi Zoltán politikai diszkriminációnak tulajdonítja, hogy a Kísértések című filmjének beharangozó spotjait reklámként nem vetítettük le. Ez annál is inkább meglepő, mert az alkotók részéről egyrészt erre nem érkezett hozzánk megrendelés, másrészt ha lett volna ilyen megkeresés, a Magyar Televízió Kereskedelmi Igazgatósága akkor sem engedélyezi, mert a médiatörvény (1996. évi I. törvény a rádiózásról és televíziózásról) 14-es paragrafusának 3. pontja szerint a reklám nem mutathat kiskorúakat erőszakos helyzetben, és nem buzdíthatja őket agresszivitásra.

Egyébként a spotok sugárzása reklámblokkban történhetett volna, és nem műsorelőzetesként. Erre tekintettel a média-, valamint a reklámtörvény előírásai az irányadók, és ezek nem adnak lehetőséget a vetítésre. Hangsúlyozzuk, pusztán tartalmi és reklámetikai szempontokat vett figyelembe a közszolgálati Magyar Televízió, amely nem mellesleg, anyagilag is támogatta a Kísértések című filmet.

A közleményre Kamondi Zoltán így reagált:

"Örömmel értesültem

az MTV sajtóosztályának hivatalos közleményéről. Ez az első írásba foglalt állásfoglalás az üggyel kapcsolatban. Eddig a spotokra nézve két indok merült fel - igaz, szóban. Először az, hogy pornográfok és agresszívek, utána pedig, hogy szerepel bennük egy, a közszolgálati tévében leadhatatlan mondat, nevezetesen: >>Akarod látni a pinámat?pornográfnak és agresszívnak pedig egyik sem nevezhető. Azt viszont észrevették, hogy a főhős fejét mindkét előzetesben belenyomják a vécécsészébe (ez az egyetlen erőszakosabbnak nevezhető pillanat). Szeretném leszögezni, hogy a főhős korántsem kiskorú, aki pedig a kiskorúakat arra ösztönözné, hogy nyomkodják csak bele barátaik fejét a vécébe, kifejezetten öregecske, szimpatikusnak egyáltalán nem nevezhető rab. Így inkább elrettent, mint ösztönöz. Újra meg kellene őket nézni, hátha lesz jobb kifogás... A szöveg másik pontja is örömet okozott, mely szerint az MTV már >>anyagilag is támogatta a Kísértések című filmetrülni, hogy ez a mostani >>spotos betartás színvonalú munkájának megérdemelt honoráriumával játszani."

A fenti két közlés nem igényel több kommentárt.

Sz. T.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."