Koncert

Brad Mehldau

  • - kg -
  • 2013. december 14.

Zene

A Zeneakadémia tán újkorában sem volt enynyire szecessziós, mint most, hogy minden egyes arany babérmintát gondos kezek vikszeltek fényesre. És hát a csillár, nos, a csillárról is ódákat lehet zengeni, simán elhomályosítja az alant próbálkozó művészt, aki leginkább zongorajátékával és kockás ingével igyekszik magára vonni a figyelmet.

Ez kezdetben sikerül is, hiába a gömbölyded fali díszek rosszallása, a kockás inges alak hamar magára talál a szecessziós őrületben, s ahogy az a jobb dzsesszkoncerteken lenni szokott, szabad asszociációkra ösztönző, mélyen személyes játékával, mely a húszéves koncertmúltra visszatekintő ujjak és a Steinway & Sons-billentyűk találkozásából áll elő, könnyedén felszámolja a mocorgást a széksorok közt.

A dzsessztől és a szecessziótól is idegen mocorgás, mely a hallgatói fenék és a réginél jóval kellemesebb székek találkozásából áll elő, akkor kezd ismét dominánssá válni a pompás teremben, amikor a kockás világsztár lekerekített dallamai az általános jólneveltség, a kifogástalan ízlés és a világszínvonalú kellem kissé unalmas köreit kezdik futni - szelíd emelkedőkkel és puha lejtőkkel, mondanunk sem kell, csillármagas minőségben. És itt vált világossá a koncertszervezők zseniális húzása, amiért minden építészetrajongó hálás lehet, hiszen jó, ha egy életben egyszer megadatik, hogy egy olyan finom művész, mint Brad Mehldau játssza a kísérőzenét egy újonnan felújított műremek alapos bevizsgálásához.

Miközben Mehldau újra és újra, mély átéltséggel közelített Keith Jarrett legjobb pillanatai felé, s olykor, egy-egy pillanatra el is érte őket, a szemfülesebbek megszámlálhatták a mennyezeti babérokat, és leltárba vehették a szecessziós testkultúra változatos idomzatait. Mire a leltár kész lett, Mehldau is rátért a ráadásra: aki nem ismerte Lennon és McCartney zsenialitását, annak Brad Mehldau Beatles-feldolgozása revelatív élmény lehetett.

Zeneakadémia, november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.