Lemez

Egyenesen a túlvilágról - a Broadcast horrorzenéje

  • Nagy V. Gergõ
  • 2013. február 8.

Zene

Ha észbe vesszük, hogy az angol Peter Strickland (interjúnk a rendezővel itt) remek tavalyi filmjéhez buján alázenélt olasz thrillerekből vagy a "konkrét zene" irányzatából gyűjtött inspirációt, felettébb ésszerű döntésnek tűnik, hogy a hangsáv kimunkálására a Broadcastot kérte föl. Merthogy a birminghami banda lényegében hasonnemű hatásoktól megihletve kezdte meg pályáját a kilencvenes évek közepén. Trish Keenan és James Cargill (meg egykori kollégáik) a korai pszichedélia és az analóg szintik titkait kutatták, de izgatta őket Carl Orff gyerekzenéje, felhasználták a Valéria és a csodák hete hangjait, és persze imádták Morriconét, Nicolait meg a 70-es évek avantgárd fantasztáinak tébolyult soundtrackjeit.


 

A múltat és a jövőt egyszerre idézte különös textúrákba bújtatott, bágyatag popzenéjük és a minimáldalok izgalmas kulisszája lép most főszerepbe ezen az olasz filmzene hőskorát citáló lemezen. Az okkult horrorral bíbelődő hangmérnök elborulását rövid, atmoszferikus futamok kísérték a moziban, amelyek önmagukban inkább a stúdió vásznán pergő láthatatlan rémfilm világát festik elénk. Baljósan örvénylenek a templomi orgonák, visszhangos, álomszerű vokálok és éteri fuvolák hangjai kísértenek, s az egyszerre melankolikus és rémisztő hangulatot olasz nők ijedt suttogása, gurgulázó ugatás vagy épp az eső komor zenéje színezi még hideglelősebbé. Szép, míves és töredékességében is komplett lemez a BSS, csak a tavalyelőtt meghalt Trish Keenan hiányzik róla, s a legjobb pillanatok épp azok, amikor a vizek fölötti, lidérces hangja beköszön - egyenesen a túlvilágról.

Warp/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.