Lemez

Egyenesen a túlvilágról - a Broadcast horrorzenéje

  • Nagy V. Gergõ
  • 2013. február 8.

Zene

Ha észbe vesszük, hogy az angol Peter Strickland (interjúnk a rendezővel itt) remek tavalyi filmjéhez buján alázenélt olasz thrillerekből vagy a "konkrét zene" irányzatából gyűjtött inspirációt, felettébb ésszerű döntésnek tűnik, hogy a hangsáv kimunkálására a Broadcastot kérte föl. Merthogy a birminghami banda lényegében hasonnemű hatásoktól megihletve kezdte meg pályáját a kilencvenes évek közepén. Trish Keenan és James Cargill (meg egykori kollégáik) a korai pszichedélia és az analóg szintik titkait kutatták, de izgatta őket Carl Orff gyerekzenéje, felhasználták a Valéria és a csodák hete hangjait, és persze imádták Morriconét, Nicolait meg a 70-es évek avantgárd fantasztáinak tébolyult soundtrackjeit.


 

A múltat és a jövőt egyszerre idézte különös textúrákba bújtatott, bágyatag popzenéjük és a minimáldalok izgalmas kulisszája lép most főszerepbe ezen az olasz filmzene hőskorát citáló lemezen. Az okkult horrorral bíbelődő hangmérnök elborulását rövid, atmoszferikus futamok kísérték a moziban, amelyek önmagukban inkább a stúdió vásznán pergő láthatatlan rémfilm világát festik elénk. Baljósan örvénylenek a templomi orgonák, visszhangos, álomszerű vokálok és éteri fuvolák hangjai kísértenek, s az egyszerre melankolikus és rémisztő hangulatot olasz nők ijedt suttogása, gurgulázó ugatás vagy épp az eső komor zenéje színezi még hideglelősebbé. Szép, míves és töredékességében is komplett lemez a BSS, csak a tavalyelőtt meghalt Trish Keenan hiányzik róla, s a legjobb pillanatok épp azok, amikor a vizek fölötti, lidérces hangja beköszön - egyenesen a túlvilágról.

Warp/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.