Lemez

Látszólagos káosz

Budbudas: Budbudas

  • - minek -
  • 2012. május 22.

Zene

Az egzotikus nevű zenei társulat (nevük szanszkritül annyit jelent: buborékok) még a kilencvenes évek közepén alakult a Tilos Rádió környékén, a mostanában leginkább a Carbonfools körül sertepertélő dj Titusz és a csellista Márkos Albert kezdeményezésére - utóbbi ma is nélkülözhetetlen csavar a gépezetben. A nagyzenekart működtető muzsikusok, MC-k, dj-k, vj-k a hétköznapokon maguk is számtalan más formációban játszanak, színházi zenét készítenek, rendeznek, szerepelnek, közreműködnek: éppen ezért nem csoda, hogy csak alkalmanként sikerül összetoborozni a tagságot, s hogy bemutatkozó lemezük is most jelent meg. Habár az albumon még 2009-ben rögzített felvételek kaptak helyet, a zeneanyag ettől mit sem kopott, amit bizonyított a zenekar egy hónappal ezelőtt a Trafóban megtartott frenetikus albumbemutató koncertje is.


Annál inkább hangsúlyoznánk ezt, mert a számtalan forrásból táplálkozó, legjobb perceiben többek között Zappa, Sun Ra és Gil Scott-Heron szellemét idéző kollektíva leginkább persze élőben üt, amikor a publikum szeme láttára épülnek fel, sokszor a látszólagos káoszból a jól kifundált zenei struktúrák. A mostani album éppen azért jó, mert a hanghordozó médium adta lehetőségek határain belül remek lenyomatát nyújtja ennek a soha véget nem érő, sok improvizációt kívánó és sok beszéddel járó alkotói folyamatnak. Az alkotók saját definíciója szerint zenéjük nem experimentális, kortárs, free, dzsessz vagy hiphop (habár mindezekből jól hallhatóan merít), hanem aktuális - ahhoz, hogy így legyen, pont ennyi ötlet, játékosság, ugyanakkor elmélyült munka és fegyelmezett összjáték szükséges, amennyi e CD-n hallható.

DDK Records, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.