Lemez

Látszólagos káosz

Budbudas: Budbudas

  • - minek -
  • 2012. május 22.

Zene

Az egzotikus nevű zenei társulat (nevük szanszkritül annyit jelent: buborékok) még a kilencvenes évek közepén alakult a Tilos Rádió környékén, a mostanában leginkább a Carbonfools körül sertepertélő dj Titusz és a csellista Márkos Albert kezdeményezésére - utóbbi ma is nélkülözhetetlen csavar a gépezetben. A nagyzenekart működtető muzsikusok, MC-k, dj-k, vj-k a hétköznapokon maguk is számtalan más formációban játszanak, színházi zenét készítenek, rendeznek, szerepelnek, közreműködnek: éppen ezért nem csoda, hogy csak alkalmanként sikerül összetoborozni a tagságot, s hogy bemutatkozó lemezük is most jelent meg. Habár az albumon még 2009-ben rögzített felvételek kaptak helyet, a zeneanyag ettől mit sem kopott, amit bizonyított a zenekar egy hónappal ezelőtt a Trafóban megtartott frenetikus albumbemutató koncertje is.


Annál inkább hangsúlyoznánk ezt, mert a számtalan forrásból táplálkozó, legjobb perceiben többek között Zappa, Sun Ra és Gil Scott-Heron szellemét idéző kollektíva leginkább persze élőben üt, amikor a publikum szeme láttára épülnek fel, sokszor a látszólagos káoszból a jól kifundált zenei struktúrák. A mostani album éppen azért jó, mert a hanghordozó médium adta lehetőségek határain belül remek lenyomatát nyújtja ennek a soha véget nem érő, sok improvizációt kívánó és sok beszéddel járó alkotói folyamatnak. Az alkotók saját definíciója szerint zenéjük nem experimentális, kortárs, free, dzsessz vagy hiphop (habár mindezekből jól hallhatóan merít), hanem aktuális - ahhoz, hogy így legyen, pont ennyi ötlet, játékosság, ugyanakkor elmélyült munka és fegyelmezett összjáték szükséges, amennyi e CD-n hallható.

DDK Records, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.