Lemez

Látszólagos káosz

Budbudas: Budbudas

  • - minek -
  • 2012. május 22.

Zene

Az egzotikus nevű zenei társulat (nevük szanszkritül annyit jelent: buborékok) még a kilencvenes évek közepén alakult a Tilos Rádió környékén, a mostanában leginkább a Carbonfools körül sertepertélő dj Titusz és a csellista Márkos Albert kezdeményezésére - utóbbi ma is nélkülözhetetlen csavar a gépezetben. A nagyzenekart működtető muzsikusok, MC-k, dj-k, vj-k a hétköznapokon maguk is számtalan más formációban játszanak, színházi zenét készítenek, rendeznek, szerepelnek, közreműködnek: éppen ezért nem csoda, hogy csak alkalmanként sikerül összetoborozni a tagságot, s hogy bemutatkozó lemezük is most jelent meg. Habár az albumon még 2009-ben rögzített felvételek kaptak helyet, a zeneanyag ettől mit sem kopott, amit bizonyított a zenekar egy hónappal ezelőtt a Trafóban megtartott frenetikus albumbemutató koncertje is.


Annál inkább hangsúlyoznánk ezt, mert a számtalan forrásból táplálkozó, legjobb perceiben többek között Zappa, Sun Ra és Gil Scott-Heron szellemét idéző kollektíva leginkább persze élőben üt, amikor a publikum szeme láttára épülnek fel, sokszor a látszólagos káoszból a jól kifundált zenei struktúrák. A mostani album éppen azért jó, mert a hanghordozó médium adta lehetőségek határain belül remek lenyomatát nyújtja ennek a soha véget nem érő, sok improvizációt kívánó és sok beszéddel járó alkotói folyamatnak. Az alkotók saját definíciója szerint zenéjük nem experimentális, kortárs, free, dzsessz vagy hiphop (habár mindezekből jól hallhatóan merít), hanem aktuális - ahhoz, hogy így legyen, pont ennyi ötlet, játékosság, ugyanakkor elmélyült munka és fegyelmezett összjáték szükséges, amennyi e CD-n hallható.

DDK Records, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.