Lemez

Nagyra törés helyett – Slash új lemeze

  • Greff András
  • 2012. május 23.

Zene

Amikor április közepén a Guns N’ Roses klasszikus felállásának három tagja az elit közönség tenyérhangjainak, valamint Axl Rose és Izzy Stradlin tüntető hiányának kíséretében színpadra vonult Clevelandben, hogy végképp élő legendává válva elfogadja beiktatását a Rock And Roll Hírességek Csarnokába, a reakciók alapján világos lehetett, hogy a közvélekedés szerint legelsősorban is a valaha megkerülhetetlen zenekar szólógitárosa, Slash volt a felelős az örök érvényű dalokért. A zenekar belső viszonyait jobban ismerők tisztában lehetnek a kialakult kép hamisságával, de persze már az is okot adhat a kételyre, ha belegondolunk, hogy a Use Your Illusion megjelenése óta eltelt szerény 21 évben az egyébként nyilvánvalóan tébolyodott Rose volt az egyetlen tag, aki (az évtizedes nyűglődés után végül 4 éve megjelent Chinese Democracyvel) olyan anyagot adott ki a kezéből, amelyik legalább részleteiben emlékeztetni tudott a nagy korszak zsenialitására. Sem a GNR-soundba a boogie-t és a koherenciát belecsempésző Izzy, sem a punkos élt rácsiszoló Duff vagy a hanyag húzást biztosító Steven Adler nem volt képes ugyanerre az utóbbi évtizedekben.

És persze Slash sem, akár a Velvet Revolver tagjaként, akár a rendre változó összetételű szólózenekara élén prezentált teljesítményére gondolunk. A helyzet ugyanakkor távolról sem drámai – legkevésbé a gitáros karrierje szempontjából, hiszen mégiscsak ő volt az, akinek hívó szavára két évvel ezelőtt csak úgy özönlöttek a nagyobbnál nagyobb nevek (Ozzytól Fergie-n át Iggy Popig ívelt a sor), hogy mikrofon mögé állhassanak tagadhatatlan langyossága ellenére is igen pozitív fogadtatású aktuális albumán. Ezen az új lemezen azonban már egyedül csak Myles Kennedy, az Alter Bridge képességes vezére énekel, és ezzel máris pofásabbak lettek az arányok, hisz’ sem a hangzást, sem a hozzáállást nem kellett ezúttal a rádiószerkesztők igényei szerint formálni.


Az Apocalyptic Love esetében mindazonáltal a problémák pontosan ugyanarról a tőről fakadnak, mint ami a projekt kétségtelenül rokonszenves sajátságait is táplálja. A mindenféle méricskélés nélkül, szívvel-lélekkel és csuklóból kirázott hard rock számok jelentős részéből ugyanis éppen a magasabbra célzás igénye, és legfőképp a fáradságos utómunka az, ami nagyon is hiányzik. Ami nélkül egyfelől ott maradhatott a We Will Roamban egy olyan gitárszóló, ami csak mérsékelten tér el attól, amit Slash a klasszikus Civil Warban már megvillantott egyszer – másfelől pedig még harmadik hallgatás után is csak a jó érzékkel első kislemeznek választott You’re A Lie tűnik maradandónak. Hiába van nagyon magabiztosan uralt magas hangja Kennedynek, ha markáns refrénre sokszor már nem futja erejéből (pedig az olyan klasszikus rockszámok, mint a Bad Rain már-már zokognak egy elsöprő refrénért), és a mind hangzásában, mind stílusában azonnal felismerhető lendületes gitározás sem annyira felvillanyozó, ha a végeredmény többször is (például a Hard & Fastben) pont olyan átlagos rock and roll, mint amilyet a Sunset Strip bármelyik veteránja kiráz magából, ha beledobunk hátul egy negyeddollárost – hogy mást ne mondjunk, Izzy Stradlin tucatnyi szólóalbuma is ilyenekkel van tele, azokat azonban mégse gondolta soha senki az év kimagasló rocklemezének. Vagyis az jár ezúttal jól, aki semmi különöset nem vár: az Apocalyptic Love a legjobb példája annak a fajta lemeznek, amitől senkit nem tántorítanánk el ugyan, de bajban volnánk, ha a bérletes szurkolókon túli halmazból kéne valakit mindenképp rábeszélni.

Dik Hayd International, 2012

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.