Cigányok ideje - Zdob si Zdub az A38-on (koncert)

  • Vincze Ádám
  • 2008. április 17.

Zene

Azzal a nagyeszű sajtóssal, aki a Zdob si Zdubot a moldáv Red Hot Chili Peppersnek aposztrofálta a programajánlóban, szívesen elbeszélgetnék arról, hogy ha egy zenekarban a gitáros pontosan ugyanolyan idióta sapkát hord, mint John Frusciante az Under The Bridge klipjében (meg Czutor Zoliék még a korai Nyers-időkben), attól még nem feltétlenül muszáj ekkora állatságot írni. Természetesen aztán mindenhol így írták körül őket, pedig ezek a moldáv arcok saját maguk bírták a legjobban definiálni jó pár lemezzel ezelőtt a saját stílusukat.

Azzal a nagyeszű sajtóssal, aki a Zdob si Zdubot a moldáv Red Hot Chili Peppersnek aposztrofálta a programajánlóban, szívesen elbeszélgetnék arról, hogy ha egy zenekarban a gitáros pontosan ugyanolyan idióta sapkát hord, mint John Frusciante az Under The Bridge klipjében (meg Czutor Zoliék még a korai Nyers-időkben), attól még nem feltétlenül muszáj ekkora állatságot írni. Természetesen aztán mindenhol így írták körül őket, pedig ezek a moldáv arcok saját maguk bírták a legjobban definiálni jó pár lemezzel ezelőtt a saját stílusukat. Hardcore Moldovenesc, és ezzel el is van mondva minden, konstatáltam, miközben a hasoncímű számot játszotta a szextett, a refrént pedig egy teljes mértékig besörözött, vélhetően román ember üvöltötte a fülembe közvetlenül mellettem (a közönség fele külföldi volt - hatalmas moldáv zászló az első sorokban, nehogy látni is lehessen valamit azon a sasos címeren kívül, ami majdnem olyan, mint egy Slayer-lemezborító).

Az előzenekarokat csak egy mondat erejéig: a Zubolyt sikerült lekésnem, pedig az utóbbi idők legötletesebb hazai brigádjáról van szó, a horvát Let3 meg pont olyan volt elvetemültség tekintetében, mintha a Tudósok Gogol Bordello-diétán nőtt volna föl, és néha zenéltek is.

A Zdob s*i Zdub pedig az egyik legszórakoztatóbb zenekar Európában, még akkor is, ha Roman Yagupov énekes nem idétlenkedett a farka elé lógatott szájkosárral, mint a Let3 frontembere, csak eljátszották a besztofot, minden fölösleges állatkodás nélkül. Ami olyan volt, mintha a Fanfare Ciocarlia rezesei találkoztak volna egy nagyon részegen is pontosan játszó punkbandával, vagy még érthetőbben: mintha Kusturica-filmzenéket hallhattunk volna punkba oltva, megspékelve egy vicces Zeppelin-átirattal. Azon kívül, hogy a gigasláger DJ Vasile-t (tudják, az a klip, ahol a pilótaszemüveges csávó malomkövet pörgetve játssza azt, hogy ő Dévényi Tibi bácsi) még a ráadásban sem voltak képesek elővenni, nem lehetett semmibe belekötni, nekem meg csak az jutott eszembe hazafelé, hogy itthon miért csak szottyos nemzeti rockok vannak az ilyenek helyett, illetőleg a Nox tagjai miért nem ölték magukat a Dnyeperbe, amikor ezekkel a csávókkal találkoztak három éve az Eurovíziós Dalfesztiválon.

A38 hajó, április 10.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.