DVD

Cilea Adriana: Lecouvreur

  • - káté -
  • 2012. július 28.

Zene

Cilea Adriana Lecouvreur című operáját (1902) a veristákhoz, például Leoncavallóhoz és Mascagnihoz is szokás sorolni, holott velejéig romantikus mű. Ez a felvétel, amely 2010 legvégén készült a londoni Covent Gardenben, a rendező javára dönti el a dilemmát, hogy ki a fontosabb szereplő az operában, ő vagy a karmester. Egy bölcs válasz szerint: aki az erősebb. Itt David McVicar. A DVD-t kötelező "olvasmánnyá" kellene tenni mindenhol, ahol az operai előadó-művészetet tanítják. A kurzust a "Hogyan legyünk természetesek vadromantikus, teátrális és mérgezéses színpadon?" címmel hirdetném meg.

A Scribe színművén alapuló cselekmény szerint a címszereplő színésznő körüli intrika egy színházi előadás közben, a színpadon kezdődik, egy kölcsönkastély titkos pásztoróráján folytatódik, és egy mérgezett virág illatával előidézett haláltusával végződik. Eközben egyetlen kigúvadt szem, széttárt kar, egymás testére omlás sem következik be. Illetve csak annyi, amennyit a címszereplő színésznői karaktere indokol, az viszont a felfogás alapjává válik. Adriana teatralitása a hivatásából fakad, az ő finom művészalkata mindent egy illúzióvilágon keresztül érzékel, ezért a kecsesen poétikus Angela Gheorghiu színpadiasan éli át a körülötte történteket. A Mauriziót alakító Jonas Kaufmann is a maga "auráját" hozza intenzív tenorján. Az őszintén rajongó szerelmes macsót, akinek borostás harctéri férfiasságán ugyanakkor érződik, hogy nincs igazán jelen Adriana mellett, mert politikai küldetése és előző párkapcsolatának lezáratlansága (mindkettő erősen belejátszik a történetbe) elvonja figyelmét a realitástól. A bombasztok nélküli finálé külön érték: ritka az ilyen ágálástól mentes szerelmi halál az operaszínpadon.

Decca, Universal, 2011, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.