DVD

Cilea Adriana: Lecouvreur

  • - káté -
  • 2012. július 28.

Zene

Cilea Adriana Lecouvreur című operáját (1902) a veristákhoz, például Leoncavallóhoz és Mascagnihoz is szokás sorolni, holott velejéig romantikus mű. Ez a felvétel, amely 2010 legvégén készült a londoni Covent Gardenben, a rendező javára dönti el a dilemmát, hogy ki a fontosabb szereplő az operában, ő vagy a karmester. Egy bölcs válasz szerint: aki az erősebb. Itt David McVicar. A DVD-t kötelező "olvasmánnyá" kellene tenni mindenhol, ahol az operai előadó-művészetet tanítják. A kurzust a "Hogyan legyünk természetesek vadromantikus, teátrális és mérgezéses színpadon?" címmel hirdetném meg.

A Scribe színművén alapuló cselekmény szerint a címszereplő színésznő körüli intrika egy színházi előadás közben, a színpadon kezdődik, egy kölcsönkastély titkos pásztoróráján folytatódik, és egy mérgezett virág illatával előidézett haláltusával végződik. Eközben egyetlen kigúvadt szem, széttárt kar, egymás testére omlás sem következik be. Illetve csak annyi, amennyit a címszereplő színésznői karaktere indokol, az viszont a felfogás alapjává válik. Adriana teatralitása a hivatásából fakad, az ő finom művészalkata mindent egy illúzióvilágon keresztül érzékel, ezért a kecsesen poétikus Angela Gheorghiu színpadiasan éli át a körülötte történteket. A Mauriziót alakító Jonas Kaufmann is a maga "auráját" hozza intenzív tenorján. Az őszintén rajongó szerelmes macsót, akinek borostás harctéri férfiasságán ugyanakkor érződik, hogy nincs igazán jelen Adriana mellett, mert politikai küldetése és előző párkapcsolatának lezáratlansága (mindkettő erősen belejátszik a történetbe) elvonja figyelmét a realitástól. A bombasztok nélküli finálé külön érték: ritka az ilyen ágálástól mentes szerelmi halál az operaszínpadon.

Decca, Universal, 2011, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”