DVD

Cilea Adriana: Lecouvreur

  • - káté -
  • 2012. július 28.

Zene

Cilea Adriana Lecouvreur című operáját (1902) a veristákhoz, például Leoncavallóhoz és Mascagnihoz is szokás sorolni, holott velejéig romantikus mű. Ez a felvétel, amely 2010 legvégén készült a londoni Covent Gardenben, a rendező javára dönti el a dilemmát, hogy ki a fontosabb szereplő az operában, ő vagy a karmester. Egy bölcs válasz szerint: aki az erősebb. Itt David McVicar. A DVD-t kötelező "olvasmánnyá" kellene tenni mindenhol, ahol az operai előadó-művészetet tanítják. A kurzust a "Hogyan legyünk természetesek vadromantikus, teátrális és mérgezéses színpadon?" címmel hirdetném meg.

A Scribe színművén alapuló cselekmény szerint a címszereplő színésznő körüli intrika egy színházi előadás közben, a színpadon kezdődik, egy kölcsönkastély titkos pásztoróráján folytatódik, és egy mérgezett virág illatával előidézett haláltusával végződik. Eközben egyetlen kigúvadt szem, széttárt kar, egymás testére omlás sem következik be. Illetve csak annyi, amennyit a címszereplő színésznői karaktere indokol, az viszont a felfogás alapjává válik. Adriana teatralitása a hivatásából fakad, az ő finom művészalkata mindent egy illúzióvilágon keresztül érzékel, ezért a kecsesen poétikus Angela Gheorghiu színpadiasan éli át a körülötte történteket. A Mauriziót alakító Jonas Kaufmann is a maga "auráját" hozza intenzív tenorján. Az őszintén rajongó szerelmes macsót, akinek borostás harctéri férfiasságán ugyanakkor érződik, hogy nincs igazán jelen Adriana mellett, mert politikai küldetése és előző párkapcsolatának lezáratlansága (mindkettő erősen belejátszik a történetbe) elvonja figyelmét a realitástól. A bombasztok nélküli finálé külön érték: ritka az ilyen ágálástól mentes szerelmi halál az operaszínpadon.

Decca, Universal, 2011, 2 DVD

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.