cirkusz - CIRCA

  • - sisso -
  • 2010. november 18.

Zene

Az ausztráliai Circa saját magáról elnevezett előadása értelmezhető a társulat himnuszaként, de úgy is, mintha három korábbi előadásának (The Space Between; by the light of stars that are no longer...; Furioso) legjobb kunsztjait varrták volna össze új darabbá. A lényeg, hogy a manapság olyan sokszínűvé vált cirkuszművészet meglehetősen új, egészen a kortárs táncba simuló, letisztult verzióját képviselik.
Az ausztráliai Circa saját magáról elnevezett elõadása értelmezhetõ a társulat himnuszaként, de úgy is, mintha három korábbi elõadásának (The Space Between; by the light of stars that are no longer...; Furioso) legjobb kunsztjait varrták volna össze új darabbá. A lényeg, hogy a manapság olyan sokszínûvé vált cirkuszmûvészet meglehetõsen új, egészen a kortárs táncba simuló, letisztult verzióját képviselik. A Pécs 2010 "újcirkusz" irányzatot bemutató programsorozatán voltak láthatók, amely a Cirkusz- és Utcaszínház Fesztivállal indult, és most a Cirkusz a színházban! minifesztivállal végzõdött. A látott produkciók között azzal keltett nagy feltûnést a Circa (Yaron Lifschitz koncepciójából, rendezésében és látványtervével készült) show-ja, hogy kellék és díszlet nélkül, pusztán a gravitációnak és az ember fizikai felépítésének ellentmondó látványra, a hat artista, illetve tornász jelenlétére és színészi, komikusi képességeire épített. Három nõ és három férfi, akik teljesen felborítják a nemek fizikai hierarchiáját. Az "unterwoman" fején ugyanúgy állt az artista fiú, ahogy az artista lány mászkált tûsarkú cipõben partnere meztelen felsõtestén. Minden cirkuszi szám "imitációja" sorra került, és a permanens frász kerülgette a nézõket az emelések, hajítások, kötélszámok láttán. Közben koreográfiává vált a mozdulatok folyamatos egymásba gabalyodása - történet és színházias elemek nélkül, a zene dramaturgiája szerint, és a testek (lelkek) kölcsönös bizalma alapján. A Circa három az egyben: életveszélyes kontakttánccsapat, perfekcionista zsonglõrsereg és mennyei illuzionistakommandó.

Pécsi Nemzeti Színház, november 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.