cirkusz - CIRCA

  • - sisso -
  • 2010. november 18.

Zene

Az ausztráliai Circa saját magáról elnevezett előadása értelmezhető a társulat himnuszaként, de úgy is, mintha három korábbi előadásának (The Space Between; by the light of stars that are no longer...; Furioso) legjobb kunsztjait varrták volna össze új darabbá. A lényeg, hogy a manapság olyan sokszínűvé vált cirkuszművészet meglehetősen új, egészen a kortárs táncba simuló, letisztult verzióját képviselik.
Az ausztráliai Circa saját magáról elnevezett elõadása értelmezhetõ a társulat himnuszaként, de úgy is, mintha három korábbi elõadásának (The Space Between; by the light of stars that are no longer...; Furioso) legjobb kunsztjait varrták volna össze új darabbá. A lényeg, hogy a manapság olyan sokszínûvé vált cirkuszmûvészet meglehetõsen új, egészen a kortárs táncba simuló, letisztult verzióját képviselik. A Pécs 2010 "újcirkusz" irányzatot bemutató programsorozatán voltak láthatók, amely a Cirkusz- és Utcaszínház Fesztivállal indult, és most a Cirkusz a színházban! minifesztivállal végzõdött. A látott produkciók között azzal keltett nagy feltûnést a Circa (Yaron Lifschitz koncepciójából, rendezésében és látványtervével készült) show-ja, hogy kellék és díszlet nélkül, pusztán a gravitációnak és az ember fizikai felépítésének ellentmondó látványra, a hat artista, illetve tornász jelenlétére és színészi, komikusi képességeire épített. Három nõ és három férfi, akik teljesen felborítják a nemek fizikai hierarchiáját. Az "unterwoman" fején ugyanúgy állt az artista fiú, ahogy az artista lány mászkált tûsarkú cipõben partnere meztelen felsõtestén. Minden cirkuszi szám "imitációja" sorra került, és a permanens frász kerülgette a nézõket az emelések, hajítások, kötélszámok láttán. Közben koreográfiává vált a mozdulatok folyamatos egymásba gabalyodása - történet és színházias elemek nélkül, a zene dramaturgiája szerint, és a testek (lelkek) kölcsönös bizalma alapján. A Circa három az egyben: életveszélyes kontakttánccsapat, perfekcionista zsonglõrsereg és mennyei illuzionistakommandó.

Pécsi Nemzeti Színház, november 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.