cirkusz - CIRCA

  • - sisso -
  • 2010. november 18.

Zene

Az ausztráliai Circa saját magáról elnevezett előadása értelmezhető a társulat himnuszaként, de úgy is, mintha három korábbi előadásának (The Space Between; by the light of stars that are no longer...; Furioso) legjobb kunsztjait varrták volna össze új darabbá. A lényeg, hogy a manapság olyan sokszínűvé vált cirkuszművészet meglehetősen új, egészen a kortárs táncba simuló, letisztult verzióját képviselik.
Az ausztráliai Circa saját magáról elnevezett elõadása értelmezhetõ a társulat himnuszaként, de úgy is, mintha három korábbi elõadásának (The Space Between; by the light of stars that are no longer...; Furioso) legjobb kunsztjait varrták volna össze új darabbá. A lényeg, hogy a manapság olyan sokszínûvé vált cirkuszmûvészet meglehetõsen új, egészen a kortárs táncba simuló, letisztult verzióját képviselik. A Pécs 2010 "újcirkusz" irányzatot bemutató programsorozatán voltak láthatók, amely a Cirkusz- és Utcaszínház Fesztivállal indult, és most a Cirkusz a színházban! minifesztivállal végzõdött. A látott produkciók között azzal keltett nagy feltûnést a Circa (Yaron Lifschitz koncepciójából, rendezésében és látványtervével készült) show-ja, hogy kellék és díszlet nélkül, pusztán a gravitációnak és az ember fizikai felépítésének ellentmondó látványra, a hat artista, illetve tornász jelenlétére és színészi, komikusi képességeire épített. Három nõ és három férfi, akik teljesen felborítják a nemek fizikai hierarchiáját. Az "unterwoman" fején ugyanúgy állt az artista fiú, ahogy az artista lány mászkált tûsarkú cipõben partnere meztelen felsõtestén. Minden cirkuszi szám "imitációja" sorra került, és a permanens frász kerülgette a nézõket az emelések, hajítások, kötélszámok láttán. Közben koreográfiává vált a mozdulatok folyamatos egymásba gabalyodása - történet és színházias elemek nélkül, a zene dramaturgiája szerint, és a testek (lelkek) kölcsönös bizalma alapján. A Circa három az egyben: életveszélyes kontakttánccsapat, perfekcionista zsonglõrsereg és mennyei illuzionistakommandó.

Pécsi Nemzeti Színház, november 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.