cirkusz - CIRCA

  • - sisso -
  • 2010. november 18.

Zene

Az ausztráliai Circa saját magáról elnevezett előadása értelmezhető a társulat himnuszaként, de úgy is, mintha három korábbi előadásának (The Space Between; by the light of stars that are no longer...; Furioso) legjobb kunsztjait varrták volna össze új darabbá. A lényeg, hogy a manapság olyan sokszínűvé vált cirkuszművészet meglehetősen új, egészen a kortárs táncba simuló, letisztult verzióját képviselik.
Az ausztráliai Circa saját magáról elnevezett elõadása értelmezhetõ a társulat himnuszaként, de úgy is, mintha három korábbi elõadásának (The Space Between; by the light of stars that are no longer...; Furioso) legjobb kunsztjait varrták volna össze új darabbá. A lényeg, hogy a manapság olyan sokszínûvé vált cirkuszmûvészet meglehetõsen új, egészen a kortárs táncba simuló, letisztult verzióját képviselik. A Pécs 2010 "újcirkusz" irányzatot bemutató programsorozatán voltak láthatók, amely a Cirkusz- és Utcaszínház Fesztivállal indult, és most a Cirkusz a színházban! minifesztivállal végzõdött. A látott produkciók között azzal keltett nagy feltûnést a Circa (Yaron Lifschitz koncepciójából, rendezésében és látványtervével készült) show-ja, hogy kellék és díszlet nélkül, pusztán a gravitációnak és az ember fizikai felépítésének ellentmondó látványra, a hat artista, illetve tornász jelenlétére és színészi, komikusi képességeire épített. Három nõ és három férfi, akik teljesen felborítják a nemek fizikai hierarchiáját. Az "unterwoman" fején ugyanúgy állt az artista fiú, ahogy az artista lány mászkált tûsarkú cipõben partnere meztelen felsõtestén. Minden cirkuszi szám "imitációja" sorra került, és a permanens frász kerülgette a nézõket az emelések, hajítások, kötélszámok láttán. Közben koreográfiává vált a mozdulatok folyamatos egymásba gabalyodása - történet és színházias elemek nélkül, a zene dramaturgiája szerint, és a testek (lelkek) kölcsönös bizalma alapján. A Circa három az egyben: életveszélyes kontakttánccsapat, perfekcionista zsonglõrsereg és mennyei illuzionistakommandó.

Pécsi Nemzeti Színház, november 8.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.