Civilek a pályán - Csengery Kristóf és Nádasdy Ádám új kötetei

  • Bán Zoltán András
  • 2005. augusztus 4.

Zene

Intonációjában némileg hasonló két költő: kissé fád, értelmiségi civilek, a versformák megbízható kezelői, egyikük világa sem túl tág, de nem is vészesen szűkös, a verseik jól olvashatóak, ugyanakkor csak ritkán laposak, és noha nem tartalmaznak túlzott meglepetéseket, azért unalmasan bejáratottnak sem nevezhetők.

Intonációjában némileg hasonló két költő: kissé fád, értelmiségi civilek, a versformák megbízható kezelői, egyikük világa sem túl tág, de nem is vészesen szűkös, a verseik jól olvashatóak, ugyanakkor csak ritkán laposak, és noha nem tartalmaznak túlzott meglepetéseket, azért unalmasan bejáratottnak sem nevezhetők. Valami finomság mindig akad, egy-egy meglepő fordulat, a mondatfűzés eleganciája, egy hasonlat, egy rafinált rím, netán szójáték, egy ravasz utalás a beavatottaknak. És mindezt mindig az irónia-önirónia fátyla, ráadásul a kultúra politúrja borítja; határozott állítás itt ritkán esik, ha mégis, azonnal visszavonják vagy lemosolyogják, netán elütik valami játékos kibúvóval. Igen, e költők nem akarnak önmaguk foglyai lenni, civilek kívánnak maradni, és a köldöknézés csapdáit elkerülendő számos trükkel rendelkeznek. De mivel tudják, hogy a lírikus elkerülhetetlenül köldöknéző, azon vannak, hogyan lehet ezt magas szinten megúszni. Sokatmondó Csengery egy verscíme: Csak én bírok versemnek húsa lenni. Persze ez a Babitsra célzó, kulturális utalás megint a dirblizések egyike. Hogy öngólt ne rúgjanak, e költők sokszor önmagukat cselezik ki.

Ha mindez valamelyest megállja a helyét, azt gondolhatnánk, a két költő (nagyjából) egy generációba tartozik, a Vas István-Kálnoky-Kavafisz-T. S. Eliot-Petri-Várady Szabolcs-Rakovszky vonal költői tudása remekül felszerelt kiterjesztőinek nemzedékébe, a Holmi folyóirat által leginkább preferált verselők táborába. Ám ez tévedés részben.

Tíz év van köztük, Nádasdy az idősebb, 1947-ben született, és pályájuk, pontosabban a mai irodalmi világban elfoglalt helyük-helyzetük is erősen eltérő. Nádasdy Ádám manapság egyike a legbefutottabb irodalmároknak; költői pályája nagyjából töretlen, 1984-es debütálása óta három verseskönyve jelent meg; fordításaival (elsősorban Shakespeare-től) folyamatosan jelen van a színházi világban; számos díj, ösztöndíj jutalmazottja; ragyogó nyelvész, és még civil foglalkozásában is koszorús: az ELTE angol tanszékének érdemdús professzora. Csengery Kristóf szinte marginális jelenség ehhez képest, bár "civil" pályája egyik legelismertebb képviselője ő is - a Muzsika című szaklap vezető zenekritikusa -, eddig egyetlen verseskötete jelent meg, nagyon régen, pontosan 1983-ban (Távolodások és közeledések, Magvető). Azaz huszonkét éve csak folyóiratokban látszik az irodalmi világban. Ennek megfelelően a két könyv tartalma, felépítése is jelentősen elütő. A folyamatosan jelen levő Nádasdy kötetének alcímében ott a már-már naplószerűségre utaló dátum: Versek, 2002-2004. Csengery könyvében egyetlen időmegjelölés sincs (továbbá semmiféle fülszöveg, se bármiféle tájékoztatás, ami azért túlzott nagyvonalúság, mondhatni trehányság a kiadó részéről), azt kell feltételeznünk tehát, hogy a versek nagyjából 1983 és 2004 között keletkeztek. Így amolyan összegyűjtött vagy válogatott versek jelleget ölt a könyv, melyet egy Musiltól kölcsönzött címmel jellemezhetünk: Egy élő hagyatéka.

Nádasdynál persze esztétikai haszonná válhat állandó irodalmi jelenléte: talán ezért szól némi fesztelenséggel, Csengery olykor gátlásos hangjánál jóval elfogulatlanabbul. Gyermekkori emlékeit (Az óra, A bronzkutya, A bicikli, A villanyvonat, A gépradír) viszonylag aggálytalanul közölheti, számítva az olvasónak már korábbi köteteiből megszerzett háttértudására. Csengery a könyvben elsősorban Én-keresőnek mutatkozik, és ez érthető, ha észbe vesszük a debütálása óta eltelt rejtőzködő húsz évet. A Valaki kezében pálca ciklus tépelődő hangja maga a csillapíthatatlan vágy valami identitás után. Egyszer gazfickónak, egyszer nyúlnak nevezi önmagát (vagy a vers hősét), ám az eltávolítás, a szerepkeresés mindig érezhető. Sőt néha az Én megsemmisítésének vágya is. Ám ez nyilván csak versben, azaz az Én egyik megnyilatkozásában lehetséges: "Mondjuk: nem létezem. Az, aki itt / a hangomon beszél, nem érdekel." (Mondjuk: nem) Ám Csengery, ha jól sejtem, idegenkedik a manapság divatos szerepversektől, ezért nem bújik álarcokba: ha már harc folyik az Énért, legyen tétje, még akkor is, ha ez olykor giccsesebb vagy önsajnálóbb megoldásokhoz vezet: Óvatlan átpillant, Bevásárlóközpont blues, Tea. A címadó vers viszont roppant erős. A nagyvárosi, a tömegközlekedő korinthusbeli lép itt színre, akinek Pál híres bibliai levele szól(hatna): csak zengő érc és pengő cimbalom, akiben nincs szeretet. Ám a metró utasának minden embertárs undorkeltő, a minden moccanásukra ráütő "nem" ("Arcuk: nem. Hangjuk: nem. Kapaszkodó / kezük párás nyoma a fémcsövön: nem") a legteljesebb gyűlöletről beszél. A zárókérdés megrázó: "Dögöljek meg? Nincs bennem szeretet?" Csengery ebben a versben végre kilép kissé narcisztikus, fájvirágos önvizsgálatából, melyben kevés embernek hagy teret, mondhatni szinte senkinek - nyíltan szerelmes megszólalást nemigen lelünk itt, így aztán jellemző, hogy egy régi asztalban talált, vadul erotikus vers immár felfoghatatlan számára, értelmezhetetlen (Intarzia).

Nádasdy párbeszédképesebb alkat. A gyerekkort megidéző versekben emlékezetesek a családtagok, az osztálytársak, kibomlik egy világ, külön nyelvjárással, familiáris tárgyrengeteggel. Valami regényfélére nyílik így kilátás, ha egyelőre ez még a verses regény műfajának extenzitását sem éri el - inkább anekdotikus a formálás, ahogy azt Vas mondta Kavafiszról (nota bene: dicsérőleg). A kötet a szó jó értelmében prózai olykor; Csengery emelkedettebb, lírai tenor beszédmodorával szemben itt erősen kopogós sorokat találunk, jelző alig, a rímelés is hanyag. Az igény a szituációk pontos megjelenítése: A ló, A magukra hagyott újságok, A cipőmet kötöm, Áll az oslói városháza előtt. Fontos, hogy Nádasdynál a címadó vers nem egyetlen megszólalóval, nem pusztán a jobb híján lírai énnek nevezett alakkal számol. A Soványnak kéne lenni dialogikus szövetű: a versbe beszóló beszélgetőtárs, "az ősöreg, guru hírében álló pszichológus" a monologizáló főhős tépelődését fordítja le barátian megrovó vállveregetésbe: "Menjen haza. Csökkentse a szalonnát." Vagyis: "Változtassa meg életét!" - mondhatná Rilke. Ám Nádasdy ezt nem szeretné: "Ne változtasd meg élted." (A Liszt Ferenc téren) Az Én e kötetben nem keresi önmagát - bár nem önelégült, azért kétségbeesettnek sem mondható. Elvan magával rendesen.

Rezignáltak, konzervatívak, amolyan muszájmodernek. Vagy Csengery szavaival: "A régi mind kihalt, a maiak meg / nem értenek az antik bútorokhoz."

Csengery Kristóf: Egy korinthus-beli a metróban, Liget könyvek, 2005, 175 oldal, 1600 Ft; Nádasdy Ádám: Soványnak kéne lenni, Magvető, 2005, 61 oldal, 1690 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.