Lemez

Conforce: Presentism

  • Velkei Zoltán
  • 2015. augusztus 30.

Zene

A holland Boris Bunnik a 2000-es évek végén mutatta be először Conforce néven írt technozenéit a klubvilágban, majd 2010-ben csinált egy remek bemutatkozó lemezt (Machine Conspiracy), ami akkora löketet adott a karrierjének, hogy az elmúlt hetekben megjelent új albuma már negyedik a sorban. S ahogy eddig, úgy most is másképp szólal meg rajta: a korábbi évek hol dub technós, hol klubos, netán kísérleti electrós hangzásai után most fényesre polírozott, könnyed basszusvázakra felépített, hipermodern érzetű zenéket ad, amelyek műfajilag jobban szerteágaznak a korábbi gyűjteményeknél.

A sima, Detroitra reflektáló négynegyedek így elsőre nem is ragadják meg különösebben a hallgató figyelmét, pedig ezekben is ott van az a szándékolt művészi profizmus, amely egyébként a lemezek mellett Conforce minden egyéb anyagán is megmutatkozik. Az Artefact from a Higher Dimension légies ambientszőnyegekből épül fel, az IDM-ritmus néha kiegyenesedik, de többnyire törik, olyan játékossággal ruházva fel a hét percet, ami sok előadónál csak a csúcspontokon hallható. Gépies dubatmoszférák és fémes rezgések jönnek a folytatásban (Time Space Continuum), az utolsó húsz percben pedig teljesen elmerülünk a hidroszférában. Távolból felerősödő ütemek, visszhangzó ambientek és sötét tónusú, tudományos szintetizátorok narrálnak egy idegen világot, ami egyfelől Conforce eddigi legjobb húsz perce, másfelől olyan, mintha modern technológiai felszereléssel indulna felkutatni a Drexciya elveszett világait. A Presentism érett és minden tekintetben kiváló album.

Delsin/Aktrecords, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.