Lemez

Conforce: Presentism

  • Velkei Zoltán
  • 2015. augusztus 30.

Zene

A holland Boris Bunnik a 2000-es évek végén mutatta be először Conforce néven írt technozenéit a klubvilágban, majd 2010-ben csinált egy remek bemutatkozó lemezt (Machine Conspiracy), ami akkora löketet adott a karrierjének, hogy az elmúlt hetekben megjelent új albuma már negyedik a sorban. S ahogy eddig, úgy most is másképp szólal meg rajta: a korábbi évek hol dub technós, hol klubos, netán kísérleti electrós hangzásai után most fényesre polírozott, könnyed basszusvázakra felépített, hipermodern érzetű zenéket ad, amelyek műfajilag jobban szerteágaznak a korábbi gyűjteményeknél.

A sima, Detroitra reflektáló négynegyedek így elsőre nem is ragadják meg különösebben a hallgató figyelmét, pedig ezekben is ott van az a szándékolt művészi profizmus, amely egyébként a lemezek mellett Conforce minden egyéb anyagán is megmutatkozik. Az Artefact from a Higher Dimension légies ambientszőnyegekből épül fel, az IDM-ritmus néha kiegyenesedik, de többnyire törik, olyan játékossággal ruházva fel a hét percet, ami sok előadónál csak a csúcspontokon hallható. Gépies dubatmoszférák és fémes rezgések jönnek a folytatásban (Time Space Continuum), az utolsó húsz percben pedig teljesen elmerülünk a hidroszférában. Távolból felerősödő ütemek, visszhangzó ambientek és sötét tónusú, tudományos szintetizátorok narrálnak egy idegen világot, ami egyfelől Conforce eddigi legjobb húsz perce, másfelől olyan, mintha modern technológiai felszereléssel indulna felkutatni a Drexciya elveszett világait. A Presentism érett és minden tekintetben kiváló album.

Delsin/Aktrecords, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.