mi a kotta?

Testvéreim, takarodjatok!

  • mi a kotta
  • 2015. augusztus 30.

Zene

„Macskakaparó! Ostoba fickó! Inkább a beképzeltségből, rövidlátásból és ostobaságból elkövetett hibákat javítaná, mint hogy engem akarjon kioktatni! Hiszen ez pontosan olyan, mint amikor a disznó akarja tanítani Minervát.” 1824 tavaszán ily durva szavakkal hordta le az egyik kottamásolóját az új szimfóniájának bemutatójára készülő Ludwig van Beethoven. Hogy aztán két nappal a nagy sikerű ősbemutatót követően, kevesellve a vállalkozás bevételeként összegyűjtött 420 forintot, a Práter egyik vendéglőjében gorombán sikkasztással gyanúsítsa meg közvetlen munkatársait, majd a vita lezárásaként elzavarja azokat az asztalától. E két emberi, túlságosan emberi epizód között pedig, 1824. május 7-én sor került a IX. szimfónia leg­első előadására, benne az Örömódával: „Testvér lészen minden ember, merre lengnek szárnyaid!”

„Énekeljük el a halhatatlan Schiller dalát” – eredetileg ilyesforma felszólítással fordultak volna rá az Örömódára Beethoven szimfóniájának énekesei, ám utóbb mégis inkább e sutácska szavakkal lódult neki az Örömóda a zenetörténetnek: „Ó, barátok, ne ezeket a hangokat! Hadd kezdjünk kellemesebbeket és vidámabbakat!” Így történik ez majd szombaton is, amikor a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar idei martonvásári sorozatának zárásaképp Antal Mátyás e szimfóniát inti majd be (augusztus 1., hét óra). A négy operaénekes szólista Sümegi Eszter, Németh Judit, Szappanos Tibor és Sebestyén Miklós lesz.

A hét végén Tokajban is vár reánk egy Beethoven-szimfónia, hiszen vasárnap ér véget a Crescendo Nyári Akadémia, s a fiatal muzsikusokat pallérozó és közönség elé vonultató eseménysorozat második gálakoncertjén éppenséggel az V. szimfóniát játssza majd a Crescendo Nyári Akadémia Szimfonikus Zenekara (Zsinagóga, augusztus 2., fél hat). Pár órával korábban az első gálakoncert pedig az idén nyolc­van­esztendős s ezért még többször is nyomatékkal emlegetendő Arvo Pärt rézfúvósokra és ütősökre komponált Arbosával kezdődik majd (Paulay Ede Színház, három óra).

S jöjjön végül egy pesti, azazhogy óbudai hangverseny: az Anima Musicae Kamarazenekar Rohmann Dittával (képünkön) közös estje (Óbudai Társaskör, augusztus 3., nyolc óra). A változatos összeállítású és Csajkovszkij szerzeményeibe torkolló program nyitószáma Gustav Holst fölfedezésünkre váró vonószenekari műve, a Szent Pál-szvit lesz, s így alkalmasint épp itt lenne a helye annak, hogy néhány anekdotával érzékletessé tegyük a vegyes származású, ám hamisítatlanul angol komponista személyiségét. Csakhogy Holst, akit leginkább egyetlen művének egyetlen tétele révén ismerhetünk (A bolygók című szvitsorozat Mars tételéből), bizonyítottan a zenetörténet egyik legszürkébb egyénisége gyanánt egzisztált. Roppant szégyellős volt, nélkülözött mindenféle szenvedélyt, vegetáriánus volt, s mint a zöldségek kedvelője az ezoterikus maszlagot is megette. Úgy lehet, életének legizgalmasabb pillanata az volt, amikor az első világháború idején hazafiasságát bizonyítva elhagyta nevéből a németes „von” nemesi előkét.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.