mi a kotta?

Testvéreim, takarodjatok!

  • mi a kotta
  • 2015. augusztus 30.

Zene

„Macskakaparó! Ostoba fickó! Inkább a beképzeltségből, rövidlátásból és ostobaságból elkövetett hibákat javítaná, mint hogy engem akarjon kioktatni! Hiszen ez pontosan olyan, mint amikor a disznó akarja tanítani Minervát.” 1824 tavaszán ily durva szavakkal hordta le az egyik kottamásolóját az új szimfóniájának bemutatójára készülő Ludwig van Beethoven. Hogy aztán két nappal a nagy sikerű ősbemutatót követően, kevesellve a vállalkozás bevételeként összegyűjtött 420 forintot, a Práter egyik vendéglőjében gorombán sikkasztással gyanúsítsa meg közvetlen munkatársait, majd a vita lezárásaként elzavarja azokat az asztalától. E két emberi, túlságosan emberi epizód között pedig, 1824. május 7-én sor került a IX. szimfónia leg­első előadására, benne az Örömódával: „Testvér lészen minden ember, merre lengnek szárnyaid!”

„Énekeljük el a halhatatlan Schiller dalát” – eredetileg ilyesforma felszólítással fordultak volna rá az Örömódára Beethoven szimfóniájának énekesei, ám utóbb mégis inkább e sutácska szavakkal lódult neki az Örömóda a zenetörténetnek: „Ó, barátok, ne ezeket a hangokat! Hadd kezdjünk kellemesebbeket és vidámabbakat!” Így történik ez majd szombaton is, amikor a Nemzeti Filharmonikusok és a Nemzeti Énekkar idei martonvásári sorozatának zárásaképp Antal Mátyás e szimfóniát inti majd be (augusztus 1., hét óra). A négy operaénekes szólista Sümegi Eszter, Németh Judit, Szappanos Tibor és Sebestyén Miklós lesz.

A hét végén Tokajban is vár reánk egy Beethoven-szimfónia, hiszen vasárnap ér véget a Crescendo Nyári Akadémia, s a fiatal muzsikusokat pallérozó és közönség elé vonultató eseménysorozat második gálakoncertjén éppenséggel az V. szimfóniát játssza majd a Crescendo Nyári Akadémia Szimfonikus Zenekara (Zsinagóga, augusztus 2., fél hat). Pár órával korábban az első gálakoncert pedig az idén nyolc­van­esztendős s ezért még többször is nyomatékkal emlegetendő Arvo Pärt rézfúvósokra és ütősökre komponált Arbosával kezdődik majd (Paulay Ede Színház, három óra).

S jöjjön végül egy pesti, azazhogy óbudai hangverseny: az Anima Musicae Kamarazenekar Rohmann Dittával (képünkön) közös estje (Óbudai Társaskör, augusztus 3., nyolc óra). A változatos összeállítású és Csajkovszkij szerzeményeibe torkolló program nyitószáma Gustav Holst fölfedezésünkre váró vonószenekari műve, a Szent Pál-szvit lesz, s így alkalmasint épp itt lenne a helye annak, hogy néhány anekdotával érzékletessé tegyük a vegyes származású, ám hamisítatlanul angol komponista személyiségét. Csakhogy Holst, akit leginkább egyetlen művének egyetlen tétele révén ismerhetünk (A bolygók című szvitsorozat Mars tételéből), bizonyítottan a zenetörténet egyik legszürkébb egyénisége gyanánt egzisztált. Roppant szégyellős volt, nélkülözött mindenféle szenvedélyt, vegetáriánus volt, s mint a zöldségek kedvelője az ezoterikus maszlagot is megette. Úgy lehet, életének legizgalmasabb pillanata az volt, amikor az első világháború idején hazafiasságát bizonyítva elhagyta nevéből a németes „von” nemesi előkét.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.