CSAJKOVSZKIJ: ANYEGIN (DVD)

  • - káté -
  • 2008. július 24.

Zene

A világ operaházaiban joggal dúló Anyegin-kultusz egyik jeles darabja a 2007-es Salzburgi Ünnepi Játékok Daniel Barenboim vezényelte, Andrea Breth rendezte előadása, amelynek felvétele - tanúsíthatom - majdnem teljesen visszaadja az élő előadás élményét (Nem kis mértékben a videorendező Brian Large jóvoltából) A zenei és a színpadi megvalósítás a felek tökéletes együttműködésére vall Barenboim olyan hektikus tempóban dirigálja a cotillont, amely megfelel a Tatyjana születésnapi összejövetelén folyó sivár és agresszív bulinak Idő: a Brezsnyev-korszak, minden lepusztultságával, bunkóságával és kilátástalanságával A Csajkovszkij-hangjegyekbe zárt fájdalom, melankólia és szomorúság egy töppedt világ szörnyű valóságát viszi színre, az elvágyódás költészetével és a drámai kitörés reménytelenségével A rendezés (egyetlen sokkolóan szimbolikus jelenet kivételével) részletekbe menően realista, ebben az értelemben egysíkú, de ezen az egy síkon igen mélyre hatol A karakterek a lélektan rezdüléseit viselik arcukon és mozdulataikban Peter Mattei - behízelgően varázsos bariton - egy vidéki értelmiségi macsó durvaságától eljut a züllött cinizmusig, és közben Anyegin lelkiismeretét is meg tudja szólaltatni Anna Szamuil mint Tatyjana az életlehetőségtől megfosztott érzékeny tehetség az elején és a "nómenklatúrába" került, kiváltságosságát önreflexív tudatossággal vállaló, büszke nő a végén; vokalitása kifogástalan Joseph Kaiser öngyilkosságba menekülő - igen szép hangú - Lenszkij Gremin - Francesco Furlanetto - áriája az elit étterem mihasznáinak karéjában (súlyos kontraszt az előző jelenetek sivárságához képest) önvallomás: az általa is képviselt társadalom becsmérlése Hihetetlen, de Csajkovszkij kortárs operát írt Universal/Deutsche Grammophon, 2 DVD ***** . .

A világ operaházaiban joggal dúló Anyegin-kultusz egyik jeles darabja a 2007-es Salzburgi Ünnepi Játékok Daniel Barenboim vezényelte, Andrea Breth rendezte elõadása, amelynek felvétele - tanúsíthatom - majdnem teljesen visszaadja az élõ elõadás élményét. (Nem kis mértékben a videorendezõ Brian Large jóvoltából.) A zenei és a színpadi megvalósítás a felek tökéletes együttmûködésére vall. Barenboim olyan hektikus tempóban dirigálja a cotillont, amely megfelel a Tatyjana születésnapi összejövetelén folyó sivár és agresszív bulinak.

Idõ: a Brezsnyev-korszak, minden lepusztultságával, bunkóságával és kilátástalanságával. A Csajkovszkij-hangjegyekbe zárt fájdalom, melankólia és szomorúság egy töppedt világ szörnyû valóságát viszi színre, az elvágyódás költészetével és a drámai kitörés reménytelenségével. A rendezés (egyetlen sokkolóan szimbolikus jelenet kivételével) részletekbe menõen realista, ebben az értelemben egysíkú, de ezen az egy síkon igen mélyre hatol. A karakterek a lélektan rezdüléseit viselik arcukon és mozdulataikban. Peter Mattei - behízelgõen varázsos bariton - egy vidéki értelmiségi macsó durvaságától eljut a züllött cinizmusig, és közben Anyegin lelkiismeretét is meg tudja szólaltatni. Anna Szamuil mint Tatyjana az életlehetõségtõl megfosztott érzékeny tehetség az elején és a "nómenklatúrába" került, kiváltságosságát önreflexív tudatossággal vállaló, büszke nõ a végén; vokalitása kifogástalan. Joseph Kaiser öngyilkosságba menekülõ - igen szép hangú - Lenszkij. Gremin - Francesco Furlanetto - áriája az elit étterem mihasznáinak karéjában (súlyos kontraszt az elõzõ jelenetek sivárságához képest) önvallomás: az általa is képviselt társadalom becsmérlése. Hihetetlen, de Csajkovszkij kortárs operát írt.

Universal/Deutsche Grammophon, 2 DVD

*****

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.