"Csak játék legyen, játék helyett" - Mizser Attila: Szöktetés egy zsúfolt területre (könyv)

  • k. kabai lóránt
  • 2005. augusztus 4.

Zene

"Hogy' kezdhetnék hozzá egy valamirevaló történethez?" - teszi fel a kérdést a szerző első regényének elbeszélője, miután már jócskán helyzetbe hozta magát azzal, hogy a bevezető fejezetek két különböző cselekményszála mellé egy harmadikat, saját történetét, a regény megírásának körülményeit, a kezdés nehézségeit és a lehetetlennek tűnő folytatást is regénye elemévé tette.

"Hogy' kezdhetnék hozzá egy valamirevaló történethez?" - teszi fel a kérdést a szerző első regényének elbeszélője, miután már jócskán helyzetbe hozta magát azzal, hogy a bevezető fejezetek két különböző cselekményszála mellé egy harmadikat, saját történetét, a regény megírásának körülményeit, a kezdés nehézségeit és a lehetetlennek tűnő folytatást is regénye elemévé tette. Tulajdonképpen a teljes szöveg e kérdés megválaszolásának kísérlete; az egyébként sem valódi kezdettel, sem valódi befejezéssel nem bíró három különböző történet "elmesélése" és az iróniától sem mentes, reflektív és önreflektív, néhol már modorosnak ható kommentálása.

Egy bűnügyi történet paródiájaként indul a regény, a Kriminálison szocializálódott Ucsásztok família béna bankrablási kísérletével, mely még a kezdete előtt kudarcba fullad egy vegyesboltban, ahová az álcázáshoz elengedhetetlen nejlonha-risnyákért tértek be, de csokilopás miatt az őrszobán kötöttek ki. Itt hirtelen meg is szakad ez a történet, hogy egy Szőcs nevű férfi különös dolgaival, legfőképp a nőkkel szembeni ellentmondásos attitűdjével, valamint egy lánnyal alakuló felemás kapcsolatával megismerkedjünk. Ugyanő jelenik meg vitapartnerként és ivócimboraként a narrátor "saját" elbeszélésében, rendre kritizálva a regény alakulását, néha tanácsot adva a folytatásra, melyet a "szerző" természetesen nem nagyon fogad meg. Ehelyett inkább abból építi tovább saját történetét - mely voltaképpen a regény története -, hogy leplezetlen öniróniával beszél munkájáról ("a narráció nyűglődő, de legalább nem zavar, a narrátorral ellentétben"), vagy a másik két, folyton megszakadó és később újrainduló, de végül sehová sem vezető történetről: "De nem lesz ez regény, se elbeszélés, se semmi, nem lesz történet - nem is akart." Itt a fikcióba foglalt mintaszerző egy rövid ideig mintaolvasó is (saját írásának első kritikusa, aki a későbbiekre tekintve - mintegy kikacsintva a valódi olvasóra - "értő recepcióért rebeg fohászt"), és ahogyan ennek hangot ad, az nem egyszerű önreflexió, hanem - mert ezekre is reflektál - egyfajta metareflexió. Ez a megoldás túlhaladja a "regény a regényben" közhelyszerű formáját, mivel itt a kontextust teremtő keret teljesen el is tűnik; az általunk, "valódi" olvasók által olvasott, könyvformátumban realizálódó regény egy az egyben tartalmazza a bennfoglalt regényt és viszont; erre utal a mű alcíme vagy műfaji meghatározása is: részregény.

Nemcsak az egyes szám első személyben megszólaló narrátor, hanem a másik két, következetesen szaggatott linearitású, egyes szám harmadik személyben elmondott kvázitörténet bizonyos szereplői is kibeszélnek saját történetükből, gyakran egyenesen belebeszélve a tőlük elvileg független eseményekbe. Így például a Szőccsel kapcsolatba kerülő lány (illetve rajta keresztül cinikus módon maga a szerző) kritizálja az őket leíró szöveg kontextusát: "a francba, már én is alliterálok, mint ez a dilettáns, debil mű". A leglátványosabb mégis az a jelenet, amikor a fogda kifeszített ablakrácsán keresztül megnyílik a szökés útja Ucsásztokék előtt, de egy hirtelen töréssel félbeszakad a mesélés: "Eddig!!! - kiáltja Szőcs", és ezúttal a narrátor félig-meddig hallgat is rá: "Jó, akkor legyen itt a történet vége. Ha volt." A regénynek persze még nincs egészen vége, mert a "narrátor", a regényt író regénybeli elbeszélő két, már-már meditatív fejezetben még reagál a gyorsan megváltozott körülményekre, konstatálva a befejezés - egyébként a regényíróknál közismert - gyakorlati problé-máját, pontosabban szólva: lehetet-lenségét. "Mit várna még az író vagy az olvasó? Olyan ez, mint egy trükk negyedszer elcseszve, amikor már a közönség is unja. Uraim, kérik újra?"

A többszörös befejezés az utolsó fejezetben válik igazán bravúrossá, amelyben mindössze egyetlen rövid anekdota hangzik el, de az - amolyan poéngyilkos poénként - egymás után kétszer is. E szerint a Szöktetés a szerájból című operát megrende-lő császár a partitúrákat látva "túl szépnek" találta a zeneművet, melyben ráadásul "roppant sok hangjegy van". Mozart sommásan csak enynyit válaszolt: "Felség, éppen annyi, amennyi kell..."

Kalligram Kiadó, 2005, 131 oldal, 1700 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.