Opera

Csilivili

Händel: Nagy Sándor ünnepe

Zene

Egy ódát operaként előadni, és ezt az operaelőadást divatbemutató gyanánt felmutatni – mindjárt két olyan döntés, amely tiszteletre méltóan merész vállalkozásnak mutatja Händel 1738-as művének Müpa-beli szcenírozását, pontosabban a tavaly litván–magyar együttműködésben létrejött produkció Budapestre igazított változatát. Az előbbi döntésre persze számos példát ismerünk, hiszen nagy és kis rendezők egész sora rugaszkodott már neki oratorikus remekművek színházi élménnyé formálásának, s Peter Sellars a Máté-passióval vagy Claus Guth a Messiással egészen pazar eredményt ért el Berlinben, illetve Bécsben.

Tavaly nyáron Vilniusban, majd most Budapesten Káel Csaba vállalkozott valami hasonlóra. Mint az a produkciót kísérő szövegekből kiderült, a perzsa királyi palotát indulatában felgyújtó diadalmas makedón uralkodó tör­ténetének Káel „21. századi keretet adott”: „Nagy Sándort egy orosz milliárdos személyesíti meg, aki szeretőjének bankettet ad, és azon egy haute-couture divatbemutatót rendeznek”. E szöveg, s egyáltalán a kísérőfüzet egésze utóbb valósággal nélkülözhetetlennek bizonyult, mert ha a háttérsztori megértésének vágyán és vele a rendezés intellektuális és technikai megoldatlanságán túl is tettük magunkat, azért a mű allegóriákon végigvezető útját, a zene többarcúságát és hatalmát mégiscsak jelezni kellett valahol – ha máshol nem, hát legalább érintőlegesen, a füzetke lapjain. Maga a produkció ehelyett sok sutaságot, sok vetítést, sok csili-vilit, és főleg sok ruhakölteményt kínált elénk. Az utóbbiakat a litván divattervező, Juozas Statkevičius álmodta meg, újra fájóan érzékletessé téve a divat- és a jelmeztervezés, illetve a ruha és a jelmez közötti határvonal egyértelműségét.

Mindez azonban mellékessé vált az előadás zenei kivitelezésének csodálatában. Az inkább kis-, mint nagymesternek elkönyvelt német kóruskarnagy és karmester, Rolf Beck ugyanis gyönyörűen formált és az utolsó pillanatig megejtően friss megszólaltatást garantált számunkra, mindenekelőtt Vashegyi György két együttesére, a Purcell Kórusra és az Orfeo Zenekarra támaszkodva. (Leszámítva néhány bocsánatosan sikerületlen rézfúvós­szakaszt.) A zenekarban helyet foglaló és tettleg közreműködő Vashegyi nevelői teljesítménye jószerint még nyilvánvalóbbá vált így, hogy az irányítást másnak engedte át: fölnőtt ez a két együttes, érettsége és profizmusa immár alapértelmezett.

Az est húzónevének tekintett Miah Persson sajnos beteget jelentett, ám az így előálló szólistaváltozás nem csorbította az élményt. Részben mert a Persson helyett beugró fiatal Eleanor Dennis hiánytalanul kitöltötte szólamát, részben mert a másik három szólista – ha nem is egészen azonos szinten, de okvetlenül – igen jól megfelelt. Leginkább talán a Müpába ismerősként visszatérő, az Eötvös-opera tavalyi előadásán és az idei újévi Teremtésen egy­aránt sikert arató tenor, Eric Stoklossa remekelt: mindenestül okos szólamformálásával, énekesi eleganciájával, no és a kényszeredett játékból való szerencsés kimaradásával.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 28.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.