Opera

Csilivili

Händel: Nagy Sándor ünnepe

Zene

Egy ódát operaként előadni, és ezt az operaelőadást divatbemutató gyanánt felmutatni – mindjárt két olyan döntés, amely tiszteletre méltóan merész vállalkozásnak mutatja Händel 1738-as művének Müpa-beli szcenírozását, pontosabban a tavaly litván–magyar együttműködésben létrejött produkció Budapestre igazított változatát. Az előbbi döntésre persze számos példát ismerünk, hiszen nagy és kis rendezők egész sora rugaszkodott már neki oratorikus remekművek színházi élménnyé formálásának, s Peter Sellars a Máté-passióval vagy Claus Guth a Messiással egészen pazar eredményt ért el Berlinben, illetve Bécsben.

Tavaly nyáron Vilniusban, majd most Budapesten Káel Csaba vállalkozott valami hasonlóra. Mint az a produkciót kísérő szövegekből kiderült, a perzsa királyi palotát indulatában felgyújtó diadalmas makedón uralkodó tör­ténetének Káel „21. századi keretet adott”: „Nagy Sándort egy orosz milliárdos személyesíti meg, aki szeretőjének bankettet ad, és azon egy haute-couture divatbemutatót rendeznek”. E szöveg, s egyáltalán a kísérőfüzet egésze utóbb valósággal nélkülözhetetlennek bizonyult, mert ha a háttérsztori megértésének vágyán és vele a rendezés intellektuális és technikai megoldatlanságán túl is tettük magunkat, azért a mű allegóriákon végigvezető útját, a zene többarcúságát és hatalmát mégiscsak jelezni kellett valahol – ha máshol nem, hát legalább érintőlegesen, a füzetke lapjain. Maga a produkció ehelyett sok sutaságot, sok vetítést, sok csili-vilit, és főleg sok ruhakölteményt kínált elénk. Az utóbbiakat a litván divattervező, Juozas Statkevičius álmodta meg, újra fájóan érzékletessé téve a divat- és a jelmeztervezés, illetve a ruha és a jelmez közötti határvonal egyértelműségét.

Mindez azonban mellékessé vált az előadás zenei kivitelezésének csodálatában. Az inkább kis-, mint nagymesternek elkönyvelt német kóruskarnagy és karmester, Rolf Beck ugyanis gyönyörűen formált és az utolsó pillanatig megejtően friss megszólaltatást garantált számunkra, mindenekelőtt Vashegyi György két együttesére, a Purcell Kórusra és az Orfeo Zenekarra támaszkodva. (Leszámítva néhány bocsánatosan sikerületlen rézfúvós­szakaszt.) A zenekarban helyet foglaló és tettleg közreműködő Vashegyi nevelői teljesítménye jószerint még nyilvánvalóbbá vált így, hogy az irányítást másnak engedte át: fölnőtt ez a két együttes, érettsége és profizmusa immár alapértelmezett.

Az est húzónevének tekintett Miah Persson sajnos beteget jelentett, ám az így előálló szólistaváltozás nem csorbította az élményt. Részben mert a Persson helyett beugró fiatal Eleanor Dennis hiánytalanul kitöltötte szólamát, részben mert a másik három szólista – ha nem is egészen azonos szinten, de okvetlenül – igen jól megfelelt. Leginkább talán a Müpába ismerősként visszatérő, az Eötvös-opera tavalyi előadásán és az idei újévi Teremtésen egy­aránt sikert arató tenor, Eric Stoklossa remekelt: mindenestül okos szólamformálásával, énekesi eleganciájával, no és a kényszeredett játékból való szerencsés kimaradásával.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 28.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.