Opera

Csilivili

Händel: Nagy Sándor ünnepe

Zene

Egy ódát operaként előadni, és ezt az operaelőadást divatbemutató gyanánt felmutatni – mindjárt két olyan döntés, amely tiszteletre méltóan merész vállalkozásnak mutatja Händel 1738-as művének Müpa-beli szcenírozását, pontosabban a tavaly litván–magyar együttműködésben létrejött produkció Budapestre igazított változatát. Az előbbi döntésre persze számos példát ismerünk, hiszen nagy és kis rendezők egész sora rugaszkodott már neki oratorikus remekművek színházi élménnyé formálásának, s Peter Sellars a Máté-passióval vagy Claus Guth a Messiással egészen pazar eredményt ért el Berlinben, illetve Bécsben.

Tavaly nyáron Vilniusban, majd most Budapesten Káel Csaba vállalkozott valami hasonlóra. Mint az a produkciót kísérő szövegekből kiderült, a perzsa királyi palotát indulatában felgyújtó diadalmas makedón uralkodó tör­ténetének Káel „21. századi keretet adott”: „Nagy Sándort egy orosz milliárdos személyesíti meg, aki szeretőjének bankettet ad, és azon egy haute-couture divatbemutatót rendeznek”. E szöveg, s egyáltalán a kísérőfüzet egésze utóbb valósággal nélkülözhetetlennek bizonyult, mert ha a háttérsztori megértésének vágyán és vele a rendezés intellektuális és technikai megoldatlanságán túl is tettük magunkat, azért a mű allegóriákon végigvezető útját, a zene többarcúságát és hatalmát mégiscsak jelezni kellett valahol – ha máshol nem, hát legalább érintőlegesen, a füzetke lapjain. Maga a produkció ehelyett sok sutaságot, sok vetítést, sok csili-vilit, és főleg sok ruhakölteményt kínált elénk. Az utóbbiakat a litván divattervező, Juozas Statkevičius álmodta meg, újra fájóan érzékletessé téve a divat- és a jelmeztervezés, illetve a ruha és a jelmez közötti határvonal egyértelműségét.

Mindez azonban mellékessé vált az előadás zenei kivitelezésének csodálatában. Az inkább kis-, mint nagymesternek elkönyvelt német kóruskarnagy és karmester, Rolf Beck ugyanis gyönyörűen formált és az utolsó pillanatig megejtően friss megszólaltatást garantált számunkra, mindenekelőtt Vashegyi György két együttesére, a Purcell Kórusra és az Orfeo Zenekarra támaszkodva. (Leszámítva néhány bocsánatosan sikerületlen rézfúvós­szakaszt.) A zenekarban helyet foglaló és tettleg közreműködő Vashegyi nevelői teljesítménye jószerint még nyilvánvalóbbá vált így, hogy az irányítást másnak engedte át: fölnőtt ez a két együttes, érettsége és profizmusa immár alapértelmezett.

Az est húzónevének tekintett Miah Persson sajnos beteget jelentett, ám az így előálló szólistaváltozás nem csorbította az élményt. Részben mert a Persson helyett beugró fiatal Eleanor Dennis hiánytalanul kitöltötte szólamát, részben mert a másik három szólista – ha nem is egészen azonos szinten, de okvetlenül – igen jól megfelelt. Leginkább talán a Müpába ismerősként visszatérő, az Eötvös-opera tavalyi előadásán és az idei újévi Teremtésen egy­aránt sikert arató tenor, Eric Stoklossa remekelt: mindenestül okos szólamformálásával, énekesi eleganciájával, no és a kényszeredett játékból való szerencsés kimaradásával.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 28.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.