Csillog-villog - A Producerek a Madách Színházban (színház)

  • Csáki Judit
  • 2006. június 29.

Zene

A sztori egyik figyelemre méltó epizódja, amikor a "vén színházi róka" és az újdondász-exkönyvelő a legeslegrosszabb szövegkönyvet keresik, hogy abból aztán létrehozzák a legeslegrosszabb musicalt, hogy abból aztán - mint erre az exkönyvelő még könyvelő korában rávilágít - jól meggazdagodjanak.

A sztori egyik figyelemre méltó epizódja, amikor a "vén színházi róka" és az újdondász-exkönyvelő a legeslegrosszabb szövegkönyvet keresik, hogy abból aztán létrehozzák a legeslegrosszabb musicalt, hogy abból aztán - mint erre az exkönyvelő még könyvelő korában rávilágít - jól meggazdagodjanak. A fordulat közgazdasági hátterét ezúttal nem elemzem, legyen elég annyi, hogy erre azért nem na-gyon érdemes hajtani, mert van bizonyos sansz, hogy nem így alakulÉ A keresgélésben nyugodtan a kezükbe akadhatott volna Mel Brooks Producerek című musicaljének szövegkönyve is - aztán mi lett volna belőle? Hát ez a siker, ami. A legeslegtöbb Tony-díj, amit egy mű valaha összenyert a Broadway történetében. Meg előtte még, 1968-ban a film: Zero Mostellel és Gene Wilderrel a főszerepekben, és két Oscar-díj (lásd Visszhang rovatunkat).

Tehát: a Producerek történetkéje blőd, ellenben nagyon trendi. Van benne álomkarrier meg melegek doszt, meg hülyére vett Hitler, meg Sing-Sing-dáridó. A Madách Színház "különleges engedéllyel" mutatta be Szirtes Tamás rendezésében - és takarjon bármit az engedély különlegessége, a végeredmény láttán verheti összes fenekét a földhöz örömében, aki megadta. Merthogy szép hosszú széria néz ki, szép telt házakkal - és akkor most nem voltam nagyon bátor.

Szirtes Tamás, aki bölcs belátással nagyjában-egészében fölhagyott színházában a prózai profillal, musicalrendezéseiben nem a magyar hagyományt, hanem az amerikai - de minimum angol - mintát követi: mindenben profi. Mindössze ennyit kíván alkotótársaitól is: Kentaur díszlete ezúttal kevésbé trükkös és mellbevágó, mint a Fantomban, viszont poénos és elegáns; Vágó Nelly jelmezei jó drágák és látványosak, fölteszem, gondjuk lesz viselve, a tánckar harisnyáján sosem fog szaladni a szem, mármint a harisnyáé. Hogy a világítás több mint ezernyi reflektor telibe a színpadra, azt ezúttal Bányai Tamás munkájából látni: térképző elem. Jó a koreográfia (nem magnóról megy a sztepp, nem ám!), Tihanyi Ákos munkája, és a Kocsák Tibor vezette zenei vonal is. És van tűzijáték, repülés, operettlépcső.

A történet, amire a rutinos (de éppen bukott) producer és fiatal társa rábukkan, a Hitler tavasza című nácinosztalgia, írója egy rendíthetetlen náci, aki idiótának is rendíthetetlen: náci érzelmű nyulakat tenyészt egy New York-i bérház tetején. Akkora hülyeség, hogy beválik. Amiként az is, hogy a föllelt és legrosszabbnak remélt meleg rendezőt egész meleg tenyészet veszi körül, ebből is remek betét lesz; aztán abból is, ahogy bepillantunk a kulisszák mögé egy casting erejéig; aztán abból is, ahogy az egész díszes kompánia - miért is?, elfelejtettem - börtönbe kerül, és szép csíkos jelmezben látványos karriert fut be. De nem rosszak a fiatalok játszotta öreglányok sem: azok az öregasszonyok, akiknek vastag pénztárcájuk van, és eleven emlékeik a producer egykori szerelmi képességeiről.

A több - és kevert - szereposztásban futó előadás (melynek ez-úttal nem említett szereplőire az évek során még lesz alkalmunk visszatérni) flott, könnyűkezű, egyszersmind alapos rendezésben pereg könnyedén: huss, telik el a kétszer másfél óra.

Sztárok is vannak; több-mint-sztárok: színészek. Max Bialystock producert az általam látott előadásban Haumann Péter játszotta, egyszerűen frenetikusan, lehetne elég ennyi is. Haumann nem pusztán mindent tud, amitől ez a szerep jó lesz (tehát énekelni, táncolni meg még figurát formálni is), hanem mindezt sokkal jobban tudja, mint amilyenről a szerző álmodhatott. Neki sorsa van, látjuk a múltját, jelenét, de még a jövőjét is; rezignált bölcsességgel hatalmas energiákat mozgat, megtölti velük a színpadot. Az előadás csúcspontja az a jelenet, amikor (jól a vége felé) egy parányi börtöncellában "schnellben" és jelzésekkel eljátssza az egész darabot, tokkal-vonóval, az összes szereplőt beidézi a legjellemzőbb vonásokkal, érdemes lenne minden színésznek megfigyelnie, milyen manírokra figyelmezteti őt szelíden és szellemesen HaumannÉ

A könyvelőből lett Broadway-dendit, a jövő nagy producerét Nagy Sándor játssza. Ügyes és energikus, ő is mindent jól csinál, az arcát pedig eztán fogja majd megtalálni. Nem úgy Alföldi Róbert: a meleg és állítólag csapni-való rendező szerepében az arca a legerősebb, az arcának hisszük el, hogy jól táncol és énekel - és tényleg jól csinálja, svunggal és rutinnal egyszerre. Játékának van némi önironikus felhangja, kis rendezői önarckép: lásson valamit a profi néző is. Ladinek Judit jó hangú jó táncos, a figurával egyelőre ő is adós kicsit, érdemes lenne túllépnie a Barbie babán. A kisebb szerepeket játszókkal is kegyes a forgatókönyv: vannak magánszámok, villanások és villantások is.

Rendben van, sóhajt megkönynyebbülten az ember, már odakint a körúton. Jöhet mindenki, aki erre vágyik és megveszi a nem olcsó jegyet: megkapja a pénzéért, ami jár, meg még egy kicsit.

Madách Színház, június 11.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”