Dandypop - Jarvis Cocker: Jarvis (lemez)

  • Hó Márton
  • 2006. december 14.

Zene

A Pulp énekesét nemigen kell bemutatni: Jarvis Cocker és zenekara a kilencvenes évek egyik legfontosabb viszonyítási pontja volt az angolszász popzenében (egyenrangúan a Blur-rel és az Oasisszel), intellektuálisnak kikiáltott együttese a Different Class (1995) vagy a This Is Hardcore (1998) című alapvetésekkel bekerült a rocklexikonokba.

A Pulp énekesét nemigen kell bemutatni: Jarvis Cocker és zenekara a kilencvenes évek egyik legfontosabb viszonyítási pontja volt az angolszász popzenében (egyenrangúan a Blur-rel és az Oasisszel), intellektuálisnak kikiáltott együttese a Different Class (1995) vagy a This Is Hardcore (1998) című alapvetésekkel bekerült a rocklexikonokba. Bár a csapat hivatalosan nem oszlott fel, 2002 óta a leállósávban van, Jarvis azonban nem tétlenkedett az utóbbi néhány évben sem: Darren Spooner álnéven kiadott egy táncos kísérőzenét (Relaxed Muscle: A Heavy Night With Relaxed Muscle), kliprendezőként dolgozott (többek között Aphex Twinnek), és két számot is írt a Harry Potter és a Tűz Serlege filmzenelemezére (a fiktív Weird Sisters zenekar tagjaként).

Itt ez a vastag fekete szemüvegkeretes gyógyegér dandy, aki úgy értelmezi tovább az elődeit (Morrissey, David Bowie), hogy közben elrugaszkodik a kortársaitól (főleg Damon Albarn és Thom Yorke uraktól), játszi könnyedséggel fejezi ki különállását a fősodortól, ugyanakkor bebizonyítja, hogy helye van a mainstream popban is. Jarvis nemcsak külső jegyei, hanem énekstílusa, zenei attitűdje és színpadi jelenléte miatt vált a popzene egyik unikális karakterévé, és most már egészen biztos, hogy nem csak a kilencvenes évekről szóló popkulturális bédekkereknek lesz meghatározó szereplője.

Első szólóalbuma igazi stílusgyakorlat: hallhatunk vérbeli dandypopdalt (Don't Let Him Waste Your Time, Heavy Weather), lazán lüktető rock'n'roll balladát (From A To I), és még a Pulpra visszakacsintó gitársikálást is (Fat Children). A zongora nagyobb szerepet kapott (I Will Kill Again, Disney Time, Big Julie), a számok pedig ezúttal nemcsak a hatvanas-hetvenes évekből, hanem a közelmúltból is táplálkoznak. A Black Magic zenei alapja ugyan egy az egyben a Velvet Underground-féle Sweet Jane, de ennyi talán belefér egy ilyen formátumú dolgozatba, amely tananyag lehetne a nem létező popfőiskolákon: így kell ízléssel és mértéktartóan kifejeznie önmagát egy popsztárnak, így lehet megfelelő adag energiával tempózni a stílusok között.

Rough Trade, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.