Lemez

David Bowie: The ’Mercury’ Demos

  • - minek -
  • 2019. augusztus 18.

Zene

Bowie 1969 tavaszára már egy jó ideje kikerült a popzene körforgásából, korábbi kiadóiban csalódva éppen trióban zenélt aktuális barátnőjével, Hermione Farthingale-lel és korábbi együttesének gitárosával, John „Hutch” Hutchinsonnal. Hermione neve végül csak a neki írt dalból (Letter to Hermione) maradt fenn, Bowie pedig Hutchinsonnal duóban vette fel azt a tízszámos demót a Mercury kiadó számára, amelyik hivatalosan 50 évig nem jelent meg. A számtalan bootleg-változatban terjedő felvétel most a Parlophone újrakiadás-sorozatának jóvoltából hivatalosan is elérhető, és sok tekintetben bepillantást enged az annak idején már a világhír felé kacsingató előadó műhelytitkaiba. Ezen a felvételen hallható a Space Oddity első verziója (amely korábban már felkerült egy retrospektív válogatásra), ezen Bowie egy stylophone nevű miniatűr, zsebben elférő analóg eszközzel szolgáltatja a földöntúli hangokat és közben duóban énekel társával. A nevezetes 1969-es albumáról több dal is elhangzik itt, mint a Janine (itt egy nyilvánvaló Beatles-utalással) vagy az An Occasional Dream, emellett hallható a Conversation Piece is, amely később a Prettiest Star maxijának B oldalán jött ki, illetve olyan, emellett izgalmas feldolgozások, mint például a Love Song Lesley Duncan angol folkénekesnőtől, amelyet egy évvel később Elton John tett híressé. A dalok alapján Bowie – elszakadva a korábbi folkos hangzástól, amire csak egy-két szám utal – már ekkor alkotói-előadói ereje teljében volt, és a legjobb úton haladt a világsiker felé.

Parlophone, 2019

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.