Koncert

Diana Krall

Zene

Diana Krall visszatérése a Müpába meggyőző, sőt átütő viszszatérés volt jazzes gyökereihez. A kanadai pop-jazz díva, aki műfajában üzletileg a legsikeresebb énekesnő, korábban nyugodtan elkalandozhatott a popzene felé, de mostani zenekarának felállása eloszlatta ortodox rajongói aggodalmait. Krall zongoristaként kezdte, és szerencsére folytatta is, merthogy az egész koncerten kísérte magát, a bőgős Bob Hurst, a dobos Kareem Riggins volt, akik makulátlanul, elegánsan és készségesen hozták szólamukat, míg Joe Lovano tenorszaxofonozott, és róla tudvalévő, hogy különböző zenekarai – amelyekből több mint fél tucatot hozzánk is elhozott – a lehető legmagasabb színvonalon képviselik az újdonságra nyitott jazzhagyományt. A sötét ló szerepét Marc Ribot-ra osztották – gondolhatná, aki csak avantgárdos, punkos oldaláról ismeri Krall régi barátját –, és a gitáros felrakásaiban tett is utalásokat arra, hogy nem csak a fősodorban jár, például a Moonglow-ban nem volt annyira tűpontos, mint a többiek, de a koncert többi részére teljesen ráfókuszált, választékosan és karakánul ellenpontozott. Lovanóra „csak” a szóló rázások hálás feladata várt, amit különleges extrákkal oldott meg, csak picit bontogatva a tonalitást, mire a közönség majd’ elolvadt a gyönyörűségtől. Krall kicsit rekedten kezdett, de annyira bele-melegedett, és annyira őszintén muzsikálni jött ki a színpadra, hogy a hébe-hóba nyafogós díva árnyéka sem vetült rá. Dögös szólókat nyomott zongorán, boldogan válogatott az óriási, sőt kibővített (Bob Dylan, Joni Mitchell stb.) standard repertoárjából, főleg a Turn Up the Quiet című lemezéről. A koncert spontaneitására jellemző, hogy többször csevegve választotta ki a következőt a zongorán fekvő kották közül, örömteli és a szokásosnál bevállalósabb dolgokat hallottunk tőle, a meghirdetett másfél helyett bő két órában.

Müpa, június 26.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.