Koncert

Diana Krall

Zene

Diana Krall visszatérése a Müpába meggyőző, sőt átütő viszszatérés volt jazzes gyökereihez. A kanadai pop-jazz díva, aki műfajában üzletileg a legsikeresebb énekesnő, korábban nyugodtan elkalandozhatott a popzene felé, de mostani zenekarának felállása eloszlatta ortodox rajongói aggodalmait. Krall zongoristaként kezdte, és szerencsére folytatta is, merthogy az egész koncerten kísérte magát, a bőgős Bob Hurst, a dobos Kareem Riggins volt, akik makulátlanul, elegánsan és készségesen hozták szólamukat, míg Joe Lovano tenorszaxofonozott, és róla tudvalévő, hogy különböző zenekarai – amelyekből több mint fél tucatot hozzánk is elhozott – a lehető legmagasabb színvonalon képviselik az újdonságra nyitott jazzhagyományt. A sötét ló szerepét Marc Ribot-ra osztották – gondolhatná, aki csak avantgárdos, punkos oldaláról ismeri Krall régi barátját –, és a gitáros felrakásaiban tett is utalásokat arra, hogy nem csak a fősodorban jár, például a Moonglow-ban nem volt annyira tűpontos, mint a többiek, de a koncert többi részére teljesen ráfókuszált, választékosan és karakánul ellenpontozott. Lovanóra „csak” a szóló rázások hálás feladata várt, amit különleges extrákkal oldott meg, csak picit bontogatva a tonalitást, mire a közönség majd’ elolvadt a gyönyörűségtől. Krall kicsit rekedten kezdett, de annyira bele-melegedett, és annyira őszintén muzsikálni jött ki a színpadra, hogy a hébe-hóba nyafogós díva árnyéka sem vetült rá. Dögös szólókat nyomott zongorán, boldogan válogatott az óriási, sőt kibővített (Bob Dylan, Joni Mitchell stb.) standard repertoárjából, főleg a Turn Up the Quiet című lemezéről. A koncert spontaneitására jellemző, hogy többször csevegve választotta ki a következőt a zongorán fekvő kották közül, örömteli és a szokásosnál bevállalósabb dolgokat hallottunk tőle, a meghirdetett másfél helyett bő két órában.

Müpa, június 26.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.