Koncert

Diana Krall

Zene

Diana Krall visszatérése a Müpába meggyőző, sőt átütő viszszatérés volt jazzes gyökereihez. A kanadai pop-jazz díva, aki műfajában üzletileg a legsikeresebb énekesnő, korábban nyugodtan elkalandozhatott a popzene felé, de mostani zenekarának felállása eloszlatta ortodox rajongói aggodalmait. Krall zongoristaként kezdte, és szerencsére folytatta is, merthogy az egész koncerten kísérte magát, a bőgős Bob Hurst, a dobos Kareem Riggins volt, akik makulátlanul, elegánsan és készségesen hozták szólamukat, míg Joe Lovano tenorszaxofonozott, és róla tudvalévő, hogy különböző zenekarai – amelyekből több mint fél tucatot hozzánk is elhozott – a lehető legmagasabb színvonalon képviselik az újdonságra nyitott jazzhagyományt. A sötét ló szerepét Marc Ribot-ra osztották – gondolhatná, aki csak avantgárdos, punkos oldaláról ismeri Krall régi barátját –, és a gitáros felrakásaiban tett is utalásokat arra, hogy nem csak a fősodorban jár, például a Moonglow-ban nem volt annyira tűpontos, mint a többiek, de a koncert többi részére teljesen ráfókuszált, választékosan és karakánul ellenpontozott. Lovanóra „csak” a szóló rázások hálás feladata várt, amit különleges extrákkal oldott meg, csak picit bontogatva a tonalitást, mire a közönség majd’ elolvadt a gyönyörűségtől. Krall kicsit rekedten kezdett, de annyira bele-melegedett, és annyira őszintén muzsikálni jött ki a színpadra, hogy a hébe-hóba nyafogós díva árnyéka sem vetült rá. Dögös szólókat nyomott zongorán, boldogan válogatott az óriási, sőt kibővített (Bob Dylan, Joni Mitchell stb.) standard repertoárjából, főleg a Turn Up the Quiet című lemezéről. A koncert spontaneitására jellemző, hogy többször csevegve választotta ki a következőt a zongorán fekvő kották közül, örömteli és a szokásosnál bevállalósabb dolgokat hallottunk tőle, a meghirdetett másfél helyett bő két órában.

Müpa, június 26.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.