mi a kotta?

Divino maestro

  • mi a kotta
  • 2016. június 12.

Zene

„Az olasz zene megvetői […] nem kerülik el méltó büntetésüket a pokolban, s talán arra lesznek kárhoztatva, hogy a hosszú örökkévalóságon keresztül egyebet se halljanak, mint Bach Sebestyén fúgáit. Sok kollégámat sajnálom, például Rellstabot, aki szintén nem fogja elkerülni ezt a kárhozatot, ha ugyan halála előtt meg nem tér Rossinihez. Rossini, divino maestro, Itália hérosza, ki az egész világon szétárasztod csengő sugaraidat! Bocsáss meg honfitársaimnak, akik író- és itatóspapíron gyaláznak téged! Én, én gyönyörködöm aranyos hangjaidban, dallamos fénysugaraidban, csillogó lepkeálmaidban, melyek oly kedvesen szállonganak körülöttem, és mintha a gráciák ajkaival csókolnák a szívemet! Divino maestro, bocsáss meg szegény honfitársaimnak, akik nem látják mélységeidet, amiért rózsákkal takarod el, s akiknek nem vagy eléggé gondolkodó és alapos, amiért oly könnyen röpködsz istenadta szárnyaidon! Persze, hogy a mai olasz zenét megszeresse és a szeretet segítségével megértse az ember: látnia kell magát a népet, e nép egét, jellemét, arcjátékát, szenvedéseit, örömeit, röviden: egész történetét […]. Hiszen a szegény, rabláncra fűzött Itáliának tilos beszélnie, csak zenében fejezheti ki szívének érzelmeit.”

1828-ban Heinrich Heine vetette író- vagy itatóspapírra e lelkesült sorokat az isteni Gioachino Rossiniről, s egyáltalán: kora itáliai operairodalmáról, melyet hagyományosan mindmáig a bel canto megjelöléssel szokás emlegetni. Ennek a kultúrának és az azt éltető énekkultúrának szenteli most szombat esti koncertjét a nagyszerű szoprán, a német Diana Damrau és francia kollégája, a basszbariton Nicolas Testé (Nemzeti Hangversenyterem, május 14., fél nyolc). A Rossini-számokkal induló program egy ponton – kissé meglepő módon – még A bolygó hollandit is érinti majd, mely mű librettója köztudomásúlag éppenséggel Heine egyik regénytöredékéből vette az eredetét. Döntően olasz operákból összeválogatott áriák és duettek egyébiránt a MÁV Szimfonikus Zenekar gálaestjén is elősorjáznak majd: Fekete Attila, valamint Kolonits Klára és Schöck Atala előadásában, Kesselyák Gergely vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, május 13., fél nyolc).

A két áriakoncert mellett két családi hangverseny is ígérkezik az elkövetkező napokra. Vasárnap a teljes Bogányi család vonul majd a pódiumra: Bernadett fuvolán, Gergely zongorán, a karmester Tibor csellón, Bence fagotton, míg hitvese, Clara Dent-Bogányi oboán fog játszani (Zeneakadémia, május 15., fél nyolc). A Bartók Béla-emlékházban meg az ugyancsak sok zenészt termő Pertis család muzsikál majd, természetesen Kelemen Barnabást, Kokas Katalint és Kokas Dórát is odavárva (május 19., hat óra).

S végül két hangverseny Keller Andrással, illetve zenekarával! A hegedülést még a karmesterségért se odahagyó művész a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának estjén játssza majd Ligeti György Hegedűversenyét (Zeneakadémia, május 18., fél nyolc). A Concerto Budapest pedig Mahlert és Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniáját kínálja, méghozzá egy „vendég karmester”, Kocsis Zoltán vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, május 19., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.