mi a kotta?

Divino maestro

  • mi a kotta
  • 2016. június 12.

Zene

„Az olasz zene megvetői […] nem kerülik el méltó büntetésüket a pokolban, s talán arra lesznek kárhoztatva, hogy a hosszú örökkévalóságon keresztül egyebet se halljanak, mint Bach Sebestyén fúgáit. Sok kollégámat sajnálom, például Rellstabot, aki szintén nem fogja elkerülni ezt a kárhozatot, ha ugyan halála előtt meg nem tér Rossinihez. Rossini, divino maestro, Itália hérosza, ki az egész világon szétárasztod csengő sugaraidat! Bocsáss meg honfitársaimnak, akik író- és itatóspapíron gyaláznak téged! Én, én gyönyörködöm aranyos hangjaidban, dallamos fénysugaraidban, csillogó lepkeálmaidban, melyek oly kedvesen szállonganak körülöttem, és mintha a gráciák ajkaival csókolnák a szívemet! Divino maestro, bocsáss meg szegény honfitársaimnak, akik nem látják mélységeidet, amiért rózsákkal takarod el, s akiknek nem vagy eléggé gondolkodó és alapos, amiért oly könnyen röpködsz istenadta szárnyaidon! Persze, hogy a mai olasz zenét megszeresse és a szeretet segítségével megértse az ember: látnia kell magát a népet, e nép egét, jellemét, arcjátékát, szenvedéseit, örömeit, röviden: egész történetét […]. Hiszen a szegény, rabláncra fűzött Itáliának tilos beszélnie, csak zenében fejezheti ki szívének érzelmeit.”

1828-ban Heinrich Heine vetette író- vagy itatóspapírra e lelkesült sorokat az isteni Gioachino Rossiniről, s egyáltalán: kora itáliai operairodalmáról, melyet hagyományosan mindmáig a bel canto megjelöléssel szokás emlegetni. Ennek a kultúrának és az azt éltető énekkultúrának szenteli most szombat esti koncertjét a nagyszerű szoprán, a német Diana Damrau és francia kollégája, a basszbariton Nicolas Testé (Nemzeti Hangversenyterem, május 14., fél nyolc). A Rossini-számokkal induló program egy ponton – kissé meglepő módon – még A bolygó hollandit is érinti majd, mely mű librettója köztudomásúlag éppenséggel Heine egyik regénytöredékéből vette az eredetét. Döntően olasz operákból összeválogatott áriák és duettek egyébiránt a MÁV Szimfonikus Zenekar gálaestjén is elősorjáznak majd: Fekete Attila, valamint Kolonits Klára és Schöck Atala előadásában, Kesselyák Gergely vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, május 13., fél nyolc).

A két áriakoncert mellett két családi hangverseny is ígérkezik az elkövetkező napokra. Vasárnap a teljes Bogányi család vonul majd a pódiumra: Bernadett fuvolán, Gergely zongorán, a karmester Tibor csellón, Bence fagotton, míg hitvese, Clara Dent-Bogányi oboán fog játszani (Zeneakadémia, május 15., fél nyolc). A Bartók Béla-emlékházban meg az ugyancsak sok zenészt termő Pertis család muzsikál majd, természetesen Kelemen Barnabást, Kokas Katalint és Kokas Dórát is odavárva (május 19., hat óra).

S végül két hangverseny Keller Andrással, illetve zenekarával! A hegedülést még a karmesterségért se odahagyó művész a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának estjén játssza majd Ligeti György Hegedűversenyét (Zeneakadémia, május 18., fél nyolc). A Concerto Budapest pedig Mahlert és Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniáját kínálja, méghozzá egy „vendég karmester”, Kocsis Zoltán vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, május 19., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.