mi a kotta?

Divino maestro

  • mi a kotta
  • 2016. június 12.

Zene

„Az olasz zene megvetői […] nem kerülik el méltó büntetésüket a pokolban, s talán arra lesznek kárhoztatva, hogy a hosszú örökkévalóságon keresztül egyebet se halljanak, mint Bach Sebestyén fúgáit. Sok kollégámat sajnálom, például Rellstabot, aki szintén nem fogja elkerülni ezt a kárhozatot, ha ugyan halála előtt meg nem tér Rossinihez. Rossini, divino maestro, Itália hérosza, ki az egész világon szétárasztod csengő sugaraidat! Bocsáss meg honfitársaimnak, akik író- és itatóspapíron gyaláznak téged! Én, én gyönyörködöm aranyos hangjaidban, dallamos fénysugaraidban, csillogó lepkeálmaidban, melyek oly kedvesen szállonganak körülöttem, és mintha a gráciák ajkaival csókolnák a szívemet! Divino maestro, bocsáss meg szegény honfitársaimnak, akik nem látják mélységeidet, amiért rózsákkal takarod el, s akiknek nem vagy eléggé gondolkodó és alapos, amiért oly könnyen röpködsz istenadta szárnyaidon! Persze, hogy a mai olasz zenét megszeresse és a szeretet segítségével megértse az ember: látnia kell magát a népet, e nép egét, jellemét, arcjátékát, szenvedéseit, örömeit, röviden: egész történetét […]. Hiszen a szegény, rabláncra fűzött Itáliának tilos beszélnie, csak zenében fejezheti ki szívének érzelmeit.”

1828-ban Heinrich Heine vetette író- vagy itatóspapírra e lelkesült sorokat az isteni Gioachino Rossiniről, s egyáltalán: kora itáliai operairodalmáról, melyet hagyományosan mindmáig a bel canto megjelöléssel szokás emlegetni. Ennek a kultúrának és az azt éltető énekkultúrának szenteli most szombat esti koncertjét a nagyszerű szoprán, a német Diana Damrau és francia kollégája, a basszbariton Nicolas Testé (Nemzeti Hangversenyterem, május 14., fél nyolc). A Rossini-számokkal induló program egy ponton – kissé meglepő módon – még A bolygó hollandit is érinti majd, mely mű librettója köztudomásúlag éppenséggel Heine egyik regénytöredékéből vette az eredetét. Döntően olasz operákból összeválogatott áriák és duettek egyébiránt a MÁV Szimfonikus Zenekar gálaestjén is elősorjáznak majd: Fekete Attila, valamint Kolonits Klára és Schöck Atala előadásában, Kesselyák Gergely vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, május 13., fél nyolc).

A két áriakoncert mellett két családi hangverseny is ígérkezik az elkövetkező napokra. Vasárnap a teljes Bogányi család vonul majd a pódiumra: Bernadett fuvolán, Gergely zongorán, a karmester Tibor csellón, Bence fagotton, míg hitvese, Clara Dent-Bogányi oboán fog játszani (Zeneakadémia, május 15., fél nyolc). A Bartók Béla-emlékházban meg az ugyancsak sok zenészt termő Pertis család muzsikál majd, természetesen Kelemen Barnabást, Kokas Katalint és Kokas Dórát is odavárva (május 19., hat óra).

S végül két hangverseny Keller Andrással, illetve zenekarával! A hegedülést még a karmesterségért se odahagyó művész a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának estjén játssza majd Ligeti György Hegedűversenyét (Zeneakadémia, május 18., fél nyolc). A Concerto Budapest pedig Mahlert és Schubert „Nagy” C-dúr szimfóniáját kínálja, méghozzá egy „vendég karmester”, Kocsis Zoltán vezényletével (Nemzeti Hangversenyterem, május 19., fél nyolc).

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.