Lemez

Duran Duran: Paper Gods

Zene

„Nálunk nem lehet kölcsönözni semmit, ami durran”, válaszolja a Szomszédokban Böhm bácsi annak a gyereknek a kérdésére, aki Duran Duran-lemezt szeretne hazavinni az alagsori klubszobából. Márpedig Simon Le Bon és zenekara jó nagyot durrant a nyolcvanas években, és a folyamatos tagcserék ellenére a mai napig megmaradt teljesen vállalható popzenekarnak. Az újromantikus hullámot egyedül ők élték túl úgy, hogy folyamatosan dolgoztak, és noha nem volt egyenletes a színvonal, azért nagy panasz sem lehetett rájuk. A Mark Ronsonnal készített, 2010-es All You Need Is Now-nak különösen jó volt a fogadtatása, és most sem akartak semmit a véletlenre bízni, így a Paper Godshoz egy csomó nagynevű vendéget hívtak meg. Két dalszerzői kredit erejéig itt van újra Ronson, rajta kívül pedig a stáb része lett Mr. Hudson, a kanadai popdíva Kiesza, a bizarr frizurájú Janelle Monae, az ex-RHCP-gitáros John Frusciante, a Mew-frontem­ber Jonas Bjerre, a némileg kakukktojásnak tekinthető Lindsay ­Lohan, és még a Sex Pistols-os Steve Jones is játszik az egyik számban (de ő már korábban is együtt zenélt John Taylorrel a Neurotic Outsiders nevű szupergruppban).

Aki a némileg rockosabb Durant kedveli, lehet, hogy most egy kicsit csalódni fog, a Paper Gods ugyanis ízig-vérig poplemez modern hangzással – és némi tanácstalansággal fűszerezve. Mert hiába a sok vendég meg a jól bevált Nile Rodgers produceri munkája, most már egy­értelmű, hogy a Duran Duran nem album-, hanem kislemezzenekar. A nagy remekmű valahogy soha nem született meg, ők a kisleme­zeikkel tették le a névjegyüket, és ez most már biztosan így is marad. Itt is van egy-két jobb pillanat, például a kellően slágeres Last Night In The City, a gitárosabb The Universe ­Alone vagy a funkos Pressure Off, de ez pont annyira elegendő, hogy a Paper Gods egy olyan, tipikusan háromcsillagos album legyen, amiből ez az együttes már közel egytucatnyit csinált.

Warner, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.