DVD - Anyám coolja - Clark Gregg: Fulladás

  • - ts -
  • 2009. április 30.

Zene

Nevem Victor, nagy bennem a lőinger - anonim szexfüggők öngyógyító kezelésén ülünk -, szervusz Victor, bátor vagy, Victor! A terápia hopmestere, a legnagyobb dugózúzó a lassan nyolcvan felé bandukoló Joel Grey, aki bár a Kabaré konferansziéja (1972) óta csekély maradandót alkotott, inkább a "bokréta a filmek kalapján" szerepkörben tündökölt, vagyis mindig roppant sikkes volt felléptetni őt, most is sokatmondóan hozza a sztenderdjeit: néz és vigyorog. S ha ehhez még hozzávesszük, hogy filmünk a Harcosok klubja irodalmi alapanyagát szerző Chuck Palahniuk művének adaptációja, hát ideje lassan ablakot nyitnunk, mert vágni lehet a kúlszagot. Mellesleg a könyv magyarul is megjelent, 2007-ben a Cartaphilus Kiadónál, Varró Attila fordításában, Cigányút címen (úgy tűnik, ez nem annyira tetszett a dvd forgalmazójának; olvastam is egy helyen Fulladás vs. Cigányút tárgyú felszólalást - a lényeg, hogy ne legyen semmi kőbe vésve). És mondok még valamit, Anjelica Huston dzsal kiskamasz fiacskájával egy - feltehetően lopott - iskolabuszon valahol Amerikában (nem, majd kölcsönözték; anyám, add el a házat: már a felénél olyan sok!).

Nevem Victor, nagy bennem a lőinger - anonim szexfüggők öngyógyító kezelésén ülünk -, szervusz Victor, bátor vagy, Victor! A terápia hopmestere, a legnagyobb dugózúzó a lassan nyolcvan felé bandukoló Joel Grey, aki bár a Kabaré konferansziéja (1972) óta csekély maradandót alkotott, inkább a "bokréta a filmek kalapján" szerepkörben tündökölt, vagyis mindig roppant sikkes volt felléptetni őt, most is sokatmondóan hozza a sztenderdjeit: néz és vigyorog. S ha ehhez még hozzávesszük, hogy filmünk a Harcosok klubja irodalmi alapanyagát szerző Chuck Palahniuk művének adaptációja, hát ideje lassan ablakot nyitnunk, mert vágni lehet a kúlszagot. Mellesleg a könyv magyarul is megjelent, 2007-ben a Cartaphilus Kiadónál, Varró Attila fordításában, Cigányút címen (úgy tűnik, ez nem annyira tetszett a dvd forgalmazójának; olvastam is egy helyen Fulladás vs. Cigányút tárgyú felszólalást - a lényeg, hogy ne legyen semmi kőbe vésve). És mondok még valamit, Anjelica Huston dzsal kiskamasz fiacskájával egy - feltehetően lopott - iskolabuszon valahol Amerikában (nem, majd kölcsönözték; anyám, add el a házat: már a felénél olyan sok!).

Nos, az ilyen nemes matéria nyilván megremeg a szerencsétlen filmes keziben (még azt is mondják rá, hogy minimalista, szerencsére csak a nyelvére, különben röhögnöm kéne). Aztán úgy is marad, remegve dráma és komédia közt, a senki földjén. Jobb perceiben itt, rosszabbakban ott, s ebben jelentős szerepe lehet annak, hogy színész (aki persze hobbi-forgatókönyvíró is, s jelen szereposztásban is gondolt egyet magára) rendez színészt, kit is rendezhetne. Ilyenformán a manapság felettébb keresett Sam Rockwell valahová, a Három testőr-parafrázisok közelébe (ahol vagy a testőröknek, vagy a szolgáknak muszáj retardáltnak lenniük) lövi be a figurát, s híven teljesít (tipródó hős egy debilis Planchet eszközeivel). De a tényállás sem különb a Deákné filmvásznánál, Victort azért gyűri maga alá az akut baszdüh, mert nehéz gyerekkora volt - lehet ebben azért valami igazság; tegye a szívére a kezét, kedves olvasó, van önnek olyan rokona, ismerőse, üzletfele, akinek a kedves édesanyja iskolabuszt lopott?

Hogy a dedó - jaj, hoppá csak, két énem van, mindkettő Mr. Hyde - kétségkívül jó üzlet, azt már volt módunk tapasztalni a Harcosok klubjában, most pedig a pubertáson túli pelenkázás terén szerzünk beható ismereteket: Chuck Palahniuk a felnőtt bőrbe bújtatott bébilelkek költője, vagy inkább szemérmetes fűzfapoétája, amiért is a szexmániás óriáscsecsemőről szőtt története fényévekkel marad lehetőségei alatt - nem csupán a moziban.

Hovatovább a mozgóképes adaptációnak van egy nagy fórja, a végére odabiggyeszt egy mélyen önreflexív gesztust - még ha az csak innen látszik is. Nem is spoiler, ha elárulom, hogy jön Isiah Whitlock Jr., és elviszi a hőst. Ennél már csak a nagyanyám kúlabb, amikor elteszi a szilvalekvárt. Mert Isiah Whitlock Jr. az a színész, aki a világon legszebben mondja, hogy shiiiiiiiiiiiiiiiit - és most is mennyire igaza van! De ha elhiszik nekem becsszóra, hogy nevezett művész Az utolsó éjjel (25th Hour; 2002) című Spike Lee- filmben Edward Nortonnak (Harcosok klubja) is mondta a Drótban szállóigévé lett hosszú shiiiiiitjét, akkor belátják, nincs menekvés: a kúlkígyó nem csak enfarkába harap, alkalmasint senki sincsen tőle biztonságban.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.