DVD - B-la - Ed Wood: Kilences terv a világűrből

  • - izs -
  • 2009. december 10.

Zene

Nem fogunk hazudni: ez a film borzalmas. Olyannyira, hogy magáénak tudhatja a "világ legrosszabb filmje" kétes elismerését is, elkövetője, Edward D. Wood Jr. pedig a világ legrosszabb rendezőjének választatott. A legendásan tehetségtelen filmes munkássága akkora hatással volt az ellenkező előjelekkel bíró Tim Burtonre, hogy az egyik legjobb filmjét teljes egészében neki szentelte. És hogy ne fogyjunk ki a legekből: a Kilences terv a világűrből a legutolsó film, amiben minden idők legnagyobb Drakulája, Lugosi Béla - még ha szöveg nélkül is, és csak két rövidke jelenet erejéig - feltűnik. (További jeleneteiben az arcát konzekvensen köpenyegével takaró csontkovács, Tom Mason helyettesítette.) A nem épp megtisztelő titulus és az Ed Wood című megunhatatlan film együttes hatásának köszönhetően a hollywoodi balsikerei következtében akut alkoholistává váló, majd némi pornóipari kitérő után igen fiatalon (54 évesen) elhalálozó Wood soha nem látott (és talán még általa sem álmodott) népszerűségre tett szert az utóbbi években.

Nem fogunk hazudni: ez a film borzalmas. Olyannyira, hogy magáénak tudhatja a "világ legroszszabb filmje" kétes elismerését is, elkövetője, Edward D. Wood Jr. pedig a világ legrosszabb rendezőjének választatott. A legendásan tehetségtelen filmes munkássága akkora hatással volt az ellenkező előjelekkel bíró Tim Burtonre, hogy az egyik legjobb filmjét teljes egészében neki szentelte. És hogy ne fogyjunk ki a legekből: a Kilences terv a világűrből a legutolsó film, amiben minden idők legnagyobb Drakulája, Lugosi Béla - még ha szöveg nélkül is, és csak két rövidke jelenet erejéig - feltűnik. (További jeleneteiben az arcát konzekvensen köpenyegével takaró csontkovács, Tom Mason helyettesítette.) A nem épp megtisztelő titulus és az Ed Wood című megunhatatlan film együttes hatásának köszönhetően a hollywoodi balsikerei következtében akut alkoholistává váló, majd némi pornóipari kitérő után igen fiatalon (54 évesen) elhalálozó Wood soha nem látott (és talán még általa sem álmodott) népszerűségre tett szert az utóbbi években.

Az eredetileg a sokatmondó Grave Robbers from Outer Space címen futó sci-fi-horror a negyedik nagyjátékfilmje, amit olyan, hasonló színvonalon mozgó művek előztek meg, mint az önvallomásnak is beillő transzvesztitamozi, a Glen or Glenda. A női ruhát előszeretettel viselő Wood tényleg tudhatott valamit, mert az egymást követő oltári buktákat követően nem csupán alkotói kedvet, stábot, kvázisztárokat, hanem még némi pénzt is elő tudott varázsolni. És bár nem sokat, mégsem lehet pusztán a kielégítő anyagi háttér hiányát felhozni a Kilences terv mentségére. Kevés pénzből bárki tud rossz filmet csinálni. De ahhoz, hogy egy mozi ennyire, khm, bizarr legyen, már különleges adottságokra van szükség. Mást talán zavart volna, hogy az artikuláltan beszélni és játszani egyaránt képtelen színészek jártukban-keltükben kidöntik a - feltehetően kartonpapírból készült - sírköveket, hogy egy-egy jeleneten belül váltakoznak a napszakok, vagy hogy tisztán kivehetők a madzagok, amikre a Hollywoodot megtámadó repülő csészealjakat aggatták - csak hogy néhány példát említsünk.

Mindenesetre, ha a szükséges előtanulmányokat (elsősorban a Burton-filmet) kipipálva látunk neki a Föld leigázását becélzó, zavarosan tálalt PR-okokból zombikat gyártó, ugyanakkor mélyen vallásos (a filmet egy baptista közösség szponzorálta) űrlények és az ellenük harcoló emberiség összecsapásának történetét iszonytató dialógokban tárgyaló kultfilm nézésének, akkor garantáltan sírni fogunk a nevetéstől - ellenkező esetben inkább mástól.

Forgalmazza a Fórum Home Entertainment Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.