DVD - Buszablak a világra - Wilco: Ashes Of American Flags

  • Németh Róbert
  • 2009. december 10.

Zene

Az Ashes Of American Flags a Wilco első zenés DVD-je. Meglepő, de a másfél évtizede létező és gazdag mozgóképes dokumentációval rendelkező rockzenekar eddig még nem jött ki hasonló kiadvánnyal. Volt már lemezkészítésről és zenekari krízisről/átalakulásról tudósító nagyszerű filmje (I Am Trying To Break Your Heart, 2002) és a Billy Braggel közös Woody Guthrie-históriát bemutató doksija (Man In The Sand, 1999); volt dupla Wilco-koncertlemez (Kicking Television: Live In Chicago, 2005) és Jeff Tweedy gitáros-énekes szólóturnéját dokumentáló - egyébként a most megjelent cucchoz hasonló hangvételű, és hasonló módon is szerkesztett: azt is Brendan Canty és Christoph Green készítette - turné-DVD (Sunken Treasure: Live in the Pacific Northwest, 2006). Azonban ilyen még soha.

Az Ashes Of American Flags a Wilco első zenés DVD-je. Meglepő, de a másfél évtizede létező és gazdag mozgóképes dokumentációval rendelkező rockzenekar eddig még nem jött ki hasonló kiadvánnyal. Volt már lemezkészítésről és zenekari krízisről/átalakulásról tudósító nagyszerű filmje (I Am Trying To Break Your Heart, 2002) és a Billy Braggel közös Woody Guthrie-históriát bemutató doksija (Man In The Sand, 1999); volt dupla Wilco-koncertlemez (Kicking Television: Live In Chicago, 2005) és Jeff Tweedy gitáros-énekes szólóturnéját dokumentáló - egyébként a most megjelent cucchoz hasonló hangvételű, és hasonló módon is szerkesztett: azt is Brendan Canty és Christoph Green készítette - turné-DVD (Sunken Treasure: Live in the Pacific Northwest, 2006). Azonban ilyen még soha.

A 2008 februárjában-márciusában rögzített Ashes megkapóan és kellemesen zavarba ejtő. Nem koncert-, nem turné- vagy dokumentumfilm - egyik sem, vagyis inkább egy kicsit mindegyik. Betekintést nyerhetünk a 2008-as Wilco-turné világába, megismerkedhetünk az úgynevezett kulisszákkal (ténylegesekkel és virtuálisakkal egyaránt), láthatunk zenekari hangbeállásokat, önvallomásokat és rövid zenészportrékat. Kapunk tizenhárom plusz hét nagyszerű képes-hangos Wilco-koncertfelvételt. És ami a riportszerű vonalat illeti, mindeközben sok minden megjelenik abból is, amitől, amiért és amiből ezek a dalok születnek: Amerika alulnézetből, a turnébuszból; lepattant downtownok, külvárosi színháztermek, Nashville, New Orleans, hipermodern építészeti objektumok, tájak, városok, emberek. A kontextus. És persze a jó dalok meg a fontos pillanatok. Tulajdonképpen lehetetlen egy-egy momentumot kiemelni, de ebből a dalcsokorból, ezekből a koncerthelyzetekből talán három, a DVD-n is egymást követő számot húznánk alá. Érdekes módon egyik sem friss darab, talán épp ezért tűnik fel, hogy ezek is milyen jók: a Via Chicago és a Shot In The Arm az 1999-es Summerteethről, a Monday a három évvel korábbi Being There-ről ismerős. Persze az Impossible Germany vagy a bónuszok közé pakolt I Am Trying To Break Your Heart is csodálatos, most is. No és amikor a film legeslegvégén, már a stáblista után Jeff Tweedy az apjával beszélget, az azért tényleg szép.

Persze nem meglepő, hogy ez a mozi ilyen - mármint, hogy összetett, rétegzett és így tovább, hiszen ez a zenekar is ilyen. A Wilco - a csak félig-meddig igaz állandó jelzős szerkezettel élve - az amerikai Radiohead: az egyik pillanatban olyan, mint egy rendes folkrock-zenekar, mondjuk a Band, a másikban meg New York-i artpunk, mondjuk, mint a Television, hogy aztán a "tiszta" country, a Sonic Youth-os noise rock vagy az ugyancsak hetvenes éveket idéző West Coast-soft rockleágazásokról már ne is beszéljünk. És persze ott vannak a zenészek. Jeff Tweedy, aki tényleg elképesztően karizmatikus énekes és ízesen játszó hangszeres muzsikus. Glenn Kotche, aki egy dzsesszista/avantgardista ütős és egy büntető hard rock dobos törvénytelen gyermeke. Nels Cline, aki ugyanez gitárosban: Tom Verlaine, Neil Young, Glenn Branca és Bill Frisell hat húron. És a többiek. Nincs mese: a Wilco esetében a kompetens hangszertudás, az elkötelezett "szakmázás" (jó hangszerek, jó pedálok, jó hangszínek és a többi) és a szabadjára engedett képzelet egyfelé mutatnak, bizonyítandó, hogy ha úgy tetszik, lehet (sőt: kell is) kint is, bent is egeret fogni.

Warner/Nonesuch, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.