DVD - Buszablak a világra - Wilco: Ashes Of American Flags

  • Németh Róbert
  • 2009. december 10.

Zene

Az Ashes Of American Flags a Wilco első zenés DVD-je. Meglepő, de a másfél évtizede létező és gazdag mozgóképes dokumentációval rendelkező rockzenekar eddig még nem jött ki hasonló kiadvánnyal. Volt már lemezkészítésről és zenekari krízisről/átalakulásról tudósító nagyszerű filmje (I Am Trying To Break Your Heart, 2002) és a Billy Braggel közös Woody Guthrie-históriát bemutató doksija (Man In The Sand, 1999); volt dupla Wilco-koncertlemez (Kicking Television: Live In Chicago, 2005) és Jeff Tweedy gitáros-énekes szólóturnéját dokumentáló - egyébként a most megjelent cucchoz hasonló hangvételű, és hasonló módon is szerkesztett: azt is Brendan Canty és Christoph Green készítette - turné-DVD (Sunken Treasure: Live in the Pacific Northwest, 2006). Azonban ilyen még soha.

Az Ashes Of American Flags a Wilco első zenés DVD-je. Meglepő, de a másfél évtizede létező és gazdag mozgóképes dokumentációval rendelkező rockzenekar eddig még nem jött ki hasonló kiadvánnyal. Volt már lemezkészítésről és zenekari krízisről/átalakulásról tudósító nagyszerű filmje (I Am Trying To Break Your Heart, 2002) és a Billy Braggel közös Woody Guthrie-históriát bemutató doksija (Man In The Sand, 1999); volt dupla Wilco-koncertlemez (Kicking Television: Live In Chicago, 2005) és Jeff Tweedy gitáros-énekes szólóturnéját dokumentáló - egyébként a most megjelent cucchoz hasonló hangvételű, és hasonló módon is szerkesztett: azt is Brendan Canty és Christoph Green készítette - turné-DVD (Sunken Treasure: Live in the Pacific Northwest, 2006). Azonban ilyen még soha.

A 2008 februárjában-márciusában rögzített Ashes megkapóan és kellemesen zavarba ejtő. Nem koncert-, nem turné- vagy dokumentumfilm - egyik sem, vagyis inkább egy kicsit mindegyik. Betekintést nyerhetünk a 2008-as Wilco-turné világába, megismerkedhetünk az úgynevezett kulisszákkal (ténylegesekkel és virtuálisakkal egyaránt), láthatunk zenekari hangbeállásokat, önvallomásokat és rövid zenészportrékat. Kapunk tizenhárom plusz hét nagyszerű képes-hangos Wilco-koncertfelvételt. És ami a riportszerű vonalat illeti, mindeközben sok minden megjelenik abból is, amitől, amiért és amiből ezek a dalok születnek: Amerika alulnézetből, a turnébuszból; lepattant downtownok, külvárosi színháztermek, Nashville, New Orleans, hipermodern építészeti objektumok, tájak, városok, emberek. A kontextus. És persze a jó dalok meg a fontos pillanatok. Tulajdonképpen lehetetlen egy-egy momentumot kiemelni, de ebből a dalcsokorból, ezekből a koncerthelyzetekből talán három, a DVD-n is egymást követő számot húznánk alá. Érdekes módon egyik sem friss darab, talán épp ezért tűnik fel, hogy ezek is milyen jók: a Via Chicago és a Shot In The Arm az 1999-es Summerteethről, a Monday a három évvel korábbi Being There-ről ismerős. Persze az Impossible Germany vagy a bónuszok közé pakolt I Am Trying To Break Your Heart is csodálatos, most is. No és amikor a film legeslegvégén, már a stáblista után Jeff Tweedy az apjával beszélget, az azért tényleg szép.

Persze nem meglepő, hogy ez a mozi ilyen - mármint, hogy összetett, rétegzett és így tovább, hiszen ez a zenekar is ilyen. A Wilco - a csak félig-meddig igaz állandó jelzős szerkezettel élve - az amerikai Radiohead: az egyik pillanatban olyan, mint egy rendes folkrock-zenekar, mondjuk a Band, a másikban meg New York-i artpunk, mondjuk, mint a Television, hogy aztán a "tiszta" country, a Sonic Youth-os noise rock vagy az ugyancsak hetvenes éveket idéző West Coast-soft rockleágazásokról már ne is beszéljünk. És persze ott vannak a zenészek. Jeff Tweedy, aki tényleg elképesztően karizmatikus énekes és ízesen játszó hangszeres muzsikus. Glenn Kotche, aki egy dzsesszista/avantgardista ütős és egy büntető hard rock dobos törvénytelen gyermeke. Nels Cline, aki ugyanez gitárosban: Tom Verlaine, Neil Young, Glenn Branca és Bill Frisell hat húron. És a többiek. Nincs mese: a Wilco esetében a kompetens hangszertudás, az elkötelezett "szakmázás" (jó hangszerek, jó pedálok, jó hangszínek és a többi) és a szabadjára engedett képzelet egyfelé mutatnak, bizonyítandó, hogy ha úgy tetszik, lehet (sőt: kell is) kint is, bent is egeret fogni.

Warner/Nonesuch, 2009

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.