DVD - "Falud ebjeinek étkül" - Nyikolaj Lebegyev: Farkasölő

  • - ts -
  • 2008. július 31.

Zene

Most tán attól kéne egy hátast dobni, hogy az "orosz fantasy", mintha az valami olyan lenne, mint a szovjet western. Hogy az oroszok manapság olyan sokat (ti.: rubelt) raknak a filmgyártásukba, hogy már thrillerre, fantasyra, miegyéb tájidegen akciózásra is telik. Mindazonáltal ami végül ezen a 2007-es filmen (nálunk friss kiadású DVD-n) kijegecesedik, az távolról sem szovjet-orosz problematikum: az a "leesik-e?" kérdésköre.

Pedig a szókapcsolat maga (orosz fantasy) csak egy újszülöttnek lehet meglepő vagy újdonság. Már amennyiben a mozgóképes fantasyt olyan mesézménynek tekintjük, ami avval üt el a mezítlábas konkurenciától, hogy a gonosznak szarvasmarha-ábrázata van benne, lompos farka, vagy ha kezével egy elhamarkodott mozdulatot tesz, kicsap belőle a sistergő istennyila, minek útját kékes fény mutatja - a többi csak mese. Tehát azon mesék, melyek mellőzik a patásfejűek rendjébe tartozók szapora mozgatását, be kell érjék a kevésbé színpompás "mese" címkével, még ha alkalomadtán olyan véresek is, mint egy horror, vagy olyan pesszimisták, mint egy skandináv vígjáték.

Hisz ha csak a mese felől közelítünk, nincs is oroszabb (szovjetebb) filmműfaj annál. Hogy manapság a valahai csehszlovák és az NDK-s mesefilmeket trendi emlegetni, annak az lehet az oka, hogy a kollektív emlékezet könnyebben ér el a tévéig, mint a moziig; tehát a valamikori respektus, miszerint ha szovjet, mehet a moziba, ha csehszlovák, jó neki a tévé is, a visszájára fordult - ám ez teljességgel lényegtelen mondjuk Alaksandr Ptushko munkásságának megítélése szempontjából. A maestróra nyilván kevesen emlékeznek (más volt még a cirill betűk átírása nyilván). Úgy sem, hogy ő volt "a Szovjetunió Walt Disney-je"? Utolsó filmje, a - szovkolor összes színeiben tündöklő - Ruszlán és Ludmilla (1972) 1974-ben keveredett el a magyar mozikba - az milyen volt már, amikor nemcsak az amerikai, de a szovjet filmekre is kellett két évet várni? Bár arról lövésem sincs, hogy mikor mutatták be Mese Szaltán cárról c. 1966-os dolgozatát. Ha ezeket ma csinálná, fantasynak hívnák. Õneki volt egy - nálunk A csodálatos malom címmel bemutatott - filmje, a Sampo (1959). Kalevala-adaptáció...

Ott kezdünk most is, ahol akkor; lecsap az üllőre a kalapács, izzik, hajlik a vas, persze a nyél nem Ilmarinen kezében van (éppenséggel lehetne, a Farkasölő később pazar szőke parókák és álszakállak arzenáljával tüntet). Ez is egy ismert lehetőség, kicsit másként újra felvenni a régi dolgokat, hogy mit bír hozzátenni alapmeséinkhez a hájtek. Mérsékelten izgalmas metódus, és viszonylag ritkán fial új csodákat, de mindennapos. Egy darabig itt is úgy tűnik, erről van szó. Beletettek tényleg egy nagyobb lovettát és a komputereket meg a korszellemnek kijáró al- és feltesti vérbőséget. A hőst (Farkasölőt) gyermekkorában súlyos trauma éri, elveszti népét s családját, maga is rabláncra kerül. Felcseperedvén látjuk immár őt viszont, jön, hogy beteljesítse bosszúját. Sajna kiderül, hogy a gonosz, akire ő emlékezett, csak középvezetői beosztású szemétláda, a főgonosz máshol van. És elindul hosszú útjára, megkeresni, minek során sokszor bajbajutottakkal ismerkedik meg, s teszi, amit olyankor kell.

Egészen a történet ezen (elég hamari) pontjáig hat vissza a végső (mozgóképes, filmkészítői természetű) konklúzió. Ugyanis az általános mesékben e jószolgálati útszakasz az eredeti kapcsolati tőkefelhalmozás időszaka. Farkasölő összegyűjti a maga nagy tudású kísérőit, ám képességeik maradéktalan (még inkább semminémű) kiaknázására nem nyílik módja, mert a filmidő részarányos előrehaladtával alkotóknak rájuk már nem marad érkezése (vulg.: el lesznek felejtve). Pedig elment rájuk a több mint kétórás film közel fele. S esküszöm, az érdemdúsabb fele. Vagy inkább a sokrétűbb fele. Minek belátásához újabb történelmi lecke szükséges, hiszen ha azt mondjuk Lebegyevről, hogy hagyománykövető, még nagyon finoman fogalmaztunk. Mármost a mesék terepén meglehetős volt a forgalom a Szovjetunióban, és néhány kosztümös mozzanatért sem mentek a szomszédba (ami egyéb ügyekben megrögzött jó szokásuk volt). Mindezen szórakozásaikhoz forrást keresvén kedvvel abajgatták például a nyugati irodalmat, gondoljunk csak egy Szergej Taraszov nevű férfi filmrendezői munkásságára, ő adott esetben a nagy Vlagyimir Viszockijjal a zenei oldalán olyan személyek magaviseletét rögzítette celluloidra, mint Ivanhoe, Robin Hood vagy éppenséggel Tarantino druszája, Quentin Durward. De egészen kiváló tévésorozatot fabrikáltak Thyl Eulenspiegel történeteiből is. Pláne nem szabad megfeledkeznünk a híres Tarkovszkij külsőségekben bizonyíthatóan közeli rokon Andrej Rubljovjáról sem. Hogy Lebegyev túllát saját árnyékán, azt egy kis makaróniwestern igazolja: a zene hol Morricone iszonyatos pánsípját, hol meg a De Angelis fiúk pl. a Keoma-beli gátlástalanságát idézi. És citálhatnánk további helyi és nemzetközi mintákat Paradzsanovtól bizonyos határozott vuxia-beütéseken át úgy Heath Ledger lovagos filmjéig, nota bene annak queenes főcíméig (We Will Rock You), de nem maradna helyünk.

És pont így van evvel a rendező is, addig gyűjti a nagy tudású dolgozókat útja során, hogy egyszer csak rádöbben, ha ez így folytatódik, benne marad szégyenszemre egy (no, jó: kicsit azért véres) mesében, holott a pénzt (valóban tiszteset) "fantasyra" adták neki. Így aztán - de nem is csak így, tán kedvvel is - belecsap egy végtelen kínos gyűrűkurazásba. Előlépnek a nyilazók és a hosszú arcszőrűek, a teljes személyzetet felparancsolják valahova a borzasztó magasba, ahol csak hajszálnyi, karcsú ívű kőhíd vezet át egyik sziklaszirt tetejéről a másikra, a ködökből testet öltenek mindenféle szellemek, a dromedárok megcsörgetik harci láncaikat, a pajzsokat buzogány üti át, s világossá lesz: hiába jöttünk. A továbbiakban csupán arra nyílik módunk, hogy a mélybe zuhanók számát regisztráljuk.

A gyűrűk ura eredetiben is olyan, amilyen (illik itt "népes rajongói tábort" emlegetni; felőlem), a nagyobb baj vele az lenne (ne szórakozzunk: az), amennyiben meghatározza az efféle mozik pofáját, félős, jó hosszú időre. Ha innen nézzük, a Farkasölő ígéretes kezdés után a végére (a közepére) kifejezetten kártékony film lesz.

Forgalmazza az SPI

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.