dvd - Rossini Armida

  • - káté -
  • 2011. május 5.

Zene

Rossini Armida című operája a sorozatgyártó zeneszerző virágkorának ritkán játszott opusa hat tenorra és egy virtuóz mezzóra vagy szopránra. A nápolyi bemutatón 1817-ben megbukott, a maestro előző darabjaival, A sevillai bor-béllyal és a Hamupipőkével túl magasra tette a mércét.
Rossini Armida címû operája a sorozatgyártó zeneszerzõ virágkorának ritkán játszott opusa hat tenorra és egy virtuóz mezzóra vagy szopránra. A nápolyi bemutatón 1817-ben megbukott, a maestro elõzõ darabjaival, A sevillai bor-béllyal és a Hamupipõkével túl magasra tette a mércét. Az utóbbi dramaturgiai poénját, a címszereplõ záró áriáját itt is megismétli. Ez egy õrjöngõ bosszúária, amelyet a szép boszorkány azért énekel, mert Rinaldo, a keresztes hadak általa elrabolt vezére, akit elõbb démonikus, majd idillikus szerelemben egy szigeten tartott fogságban, megunja a gyönyört, és visszaszökik katonai hivatásához. A történet Tasso Megszabadított Jeruzsálem címû eposzából (nem) közismert, de ki figyel a történetre, amikor a tenorok úgy versengenek egymással, mint Fellininél az És a hajó megy címû filmben. A gyõztes mégis Renée Fleming, a bájos boszorka, aki varázshatalmát nem a körülötte táncoló gyermekszínházi balettdémonokra, hanem gödrös arcára, huncut mosolyára és mindenekelõtt hegyi patakként csörgedezõ, csodásan homogén, briliáns hangjára építi. A tenorok közül a kedvezményezett Rinaldót éneklõ Lawrence Brownlee tûnik ki mindvégig egyéniségének gyermekdedségével és vokális tisztaságával.

Az elõadás egyike a New York-i Metropolitan élõ közvetítésben is terjesztett új (2010-es) produkcióinak. Megfigyelhetõ benne az aktuális Met-filozófia: egyfelõl ritkaságok, amelyekben "mindent szabad", mert nincs számon kérhetõ tradíció, másfelõl "örökbecsû mûvek", amelyekben tilos a radikális rendezõi újraértelmezés. Mary Zimmermann bohókás gyermekszínházzal helyettesíti az önálló színpadi víziót, rendezése játékosan komolytalan. A zenekar hibátlan - nem kell félni, hogy belegikszerezik a nyitány fürge kürtfutamaiba.

Decca/Universal, 2 DVD, 2011

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”