dvd - Rossini Armida

  • - káté -
  • 2011. május 5.

Zene

Rossini Armida című operája a sorozatgyártó zeneszerző virágkorának ritkán játszott opusa hat tenorra és egy virtuóz mezzóra vagy szopránra. A nápolyi bemutatón 1817-ben megbukott, a maestro előző darabjaival, A sevillai bor-béllyal és a Hamupipőkével túl magasra tette a mércét.
Rossini Armida címû operája a sorozatgyártó zeneszerzõ virágkorának ritkán játszott opusa hat tenorra és egy virtuóz mezzóra vagy szopránra. A nápolyi bemutatón 1817-ben megbukott, a maestro elõzõ darabjaival, A sevillai bor-béllyal és a Hamupipõkével túl magasra tette a mércét. Az utóbbi dramaturgiai poénját, a címszereplõ záró áriáját itt is megismétli. Ez egy õrjöngõ bosszúária, amelyet a szép boszorkány azért énekel, mert Rinaldo, a keresztes hadak általa elrabolt vezére, akit elõbb démonikus, majd idillikus szerelemben egy szigeten tartott fogságban, megunja a gyönyört, és visszaszökik katonai hivatásához. A történet Tasso Megszabadított Jeruzsálem címû eposzából (nem) közismert, de ki figyel a történetre, amikor a tenorok úgy versengenek egymással, mint Fellininél az És a hajó megy címû filmben. A gyõztes mégis Renée Fleming, a bájos boszorka, aki varázshatalmát nem a körülötte táncoló gyermekszínházi balettdémonokra, hanem gödrös arcára, huncut mosolyára és mindenekelõtt hegyi patakként csörgedezõ, csodásan homogén, briliáns hangjára építi. A tenorok közül a kedvezményezett Rinaldót éneklõ Lawrence Brownlee tûnik ki mindvégig egyéniségének gyermekdedségével és vokális tisztaságával.

Az elõadás egyike a New York-i Metropolitan élõ közvetítésben is terjesztett új (2010-es) produkcióinak. Megfigyelhetõ benne az aktuális Met-filozófia: egyfelõl ritkaságok, amelyekben "mindent szabad", mert nincs számon kérhetõ tradíció, másfelõl "örökbecsû mûvek", amelyekben tilos a radikális rendezõi újraértelmezés. Mary Zimmermann bohókás gyermekszínházzal helyettesíti az önálló színpadi víziót, rendezése játékosan komolytalan. A zenekar hibátlan - nem kell félni, hogy belegikszerezik a nyitány fürge kürtfutamaiba.

Decca/Universal, 2 DVD, 2011

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.