dvd - ROSSINI LA CENERENTOLA (HAMUPIPőKE)

  • - káté -
  • 2009. november 26.

Zene

című operájának utolsó pillanatában következik el a highlight. Rossini elkövette azt a skandalumot, hogy a fináléig váratja a címszereplő hősnőt (és a közönséget), amíg végre sort kerít a csillogóan attraktív koloratúr mezzoszoprán rondó eléneklésére. (Naná: egy korábbi tenoráriájából transzponálta.) Az amerikai Joyce DiDonato meglepően könnyedén, bájosan, homogén hangon és tökéletes technikai biztonsággal abszolválja a feladatot, azt lehet mondani, az istennő (Cecilia Bartoli) után az első ebben az áriában, talán Elina Garancánál is jobb.
címû operájának utolsó pillanatában következik el a highlight. Rossini elkövette azt a skandalumot, hogy a fináléig váratja a címszereplõ hõsnõt (és a közönséget), amíg végre sort kerít a csillogóan attraktív koloratúr mezzoszoprán rondó eléneklésére. (Naná: egy korábbi tenoráriájából transzponálta.) Az amerikai Joyce DiDonato meglepõen könnyedén, bájosan, homogén hangon és tökéletes technikai biztonsággal abszolválja a feladatot, azt lehet mondani, az istennõ (Cecilia Bartoli) után az elsõ ebben az áriában, talán Elina Garancánál is jobb. A többiekre sem lehet panasz a barcelonai Gran Teatre del Liceu elõadásának 2008-as felvételén. A bravúros magasságairól ismert perui lírai tenor, Juan Diego Flórez többször is lazán fölugrik a magas C-re, sõt a szextettben a D-t is különösebb rémület nélkül teljesíti. Magvas és szép fényû lírai baritonja van a Dandinit éneklõ David Menéndeznek, Bruno de Simone pedig - színészi karakterének köszönhetõen is - a jelenleg legkeresettebb buffo basszusok egyike Don Magnifico szerepében.

Nem mintha különösebben játszani kellene itt, annak ellenére sem, hogy a Comédiants utcaszínház rendezõjének, Joan Fontnak eredetileg Houstonban bemutatott produkciója látványosan mesei popszínház, színes kellékekkel és mímesek alakította barátságos házi patkányok állandó díszletezõi jelenlétével. Szép megoldás, hogy a hercegi esküvõ a végére visszaváltozik hamupipõkei környezetté, mintha álom lett volna az egész. Szebb, hogy a zenei szellem és a csillogás (például a játékosan virtuóz hatos ropogós "r" és pattogó "p" hangjainak eleven pontossága) felülmúlja a tavaly élõ közvetítésben látott szezonzáró Met-elõadásét, ami a karmester Patrick Summers érdeme. És a kórus is csak egyetlenegyszer esik ki a tempóból.

Decca/Universal, 2009, 2 DVD

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.