DVD

Szörnyek keringője

Aaron Aites-Audrey Ewell: Until The Light Takes Us

  • - greff -
  • 2011. január 13.

Zene

Sok száz magazininterjú és riport, számos szakkönyv és híradós anyag után az amerikai rendezőpáros dokumentumfilmje a norvég black metal zenészek súlyos bűncselekményekkel tarkított süvölvényéveiről erősen megkésett vállalkozás. De nem ez a legfőbb gond vele. Filmjükben a megannyi hangulatos kép, az előásott archív felvételek, Bjarne Melgaard képzőművész bevonása és legfőképp a jó érzékkel kiválasztott két főhős végül is képes annyit adni, hogy az felülírja az ezerszer hallott fordulatokkal kiváltott unalmat. A döbbenetes alkotói restség azonban menthetetlen.

A Darkthrone-ból ismert Fenriz az egyszerűbb eset: ő itt az emberarcú black metal megszemélyesítője. Magának való, de kedves sörissza, aki bolhapiacon túr új diktafon után (csak semmi digitális!), elbandukol a hírhedt zenészek gyűjtőhelyeként ismert oslói Elm street bárba, bekukkant az épületbe, ahol egykor a mozgalom számára meghatározó Helvete lemezbolt székelt és így tovább. Fenriz jól mutat a hóban, és szórakoztatóan fecseg. A templomégetésekben vagy egyéb gonoszságokban nem vett részt, és tökéletesen apolitikus figurának vallja magát. Nem ő az tehát, akit érdemes lenne jól sarokba szorítani - de azt azért megtudakolhatták volna tőle, hogy mai fejjel mit gondol arról a 94-es Darkthrone-lemezen virító Norsk Arisk Black Metal (arisk egyenlő árja) feliratról.

A sötét oldal legfőbb embere a filmben Varg Vikernes (képünkön), aki a forgatás idején még a zenésztársa agyonszúrásáért és gyújtogatásért rámért huszonöt éves büntetését töltötte a trondheimi börtönben (végül 16 év után 2009-ben szabadult). Vikernes hihetetlenül szuggesztív, jó retorikai képességekkel és príma angolsággal beszélő figura - és az őt hallgató filmkészítők egyetlenegyszer sem mernek még a legszolidabb módon sem visszakérdezni. Nem minden mozzanat igényel persze extra kommentárt a filmben. Annak egyszerű bevágása például, amikor a Hellhammer nevű dobos szimplán csak "kibaszott köcsögként" referál az egyik zenészcimborája által Lillehammerban meggyilkolt szerencsétlen meleg férfira, bőven elégséges a jellemfestéshez. Vikernes azonban nem ilyen primitív. Ül ott veled szemben, és halál udvariasan, nyugodtan (mert hiszen közbevetések nélkül), nagy kedvvel nyomja és nyomja baromságait a háborúról, a pusztításról meg a más kultúrák kártékonyságáról. Gyilkosságának éjjelére is egyedül az ő nézőpontjából láthatunk rá - pedig a nyomozásban részt vevők alighanem gyorsan rámutathattak volna, hogy mely pontokon hazudik. De engem még sok egyéb is érdekelt volna: például, hogy az egy időben a börtönben röhejes operettnácinak öltöző, nyilvánvalóan antiszemita, bűnbánat nélküli gyilkosnak miért pont az fáj, ha lenácizzák. Ahogyan az sem lett volna utolsó, ha utánamennek, mégis kik és miért adnak pénzt arra Oroszországból, hogy Vikernes nyomtatásban is megjelentethesse szamárságait (mely tényről amúgy nem ebből a filmből értesülhetünk). De a legrosszabbak azok a pillanatok, amikor azt kell éreznünk, hogy nem csupán passzivitásról van szó, hanem arról, hogy az alkotók engedik magukat elbűvölni: amikor például Vikernes Amerika- és globalizációellenes nézeteiről vall, arra a filmkészítők egyedül azzal reagálnak, hogy vágóképeket pergetnek az Oslo utcáira "rátelepedő" gyorséttermekről.

Ennyire érdekes témáról ennyire rossz filmet igen ritkán láthatunk.

Factory 25, 2010

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.