dvd - Verdi Aida

  • - káté -
  • 2011. október 6.

Zene

című operájának ez a régről megőrzött, 2009-ben élőben is közvetített Metropolitan-rendezése (az ismeretlen Sonja Frisell munkája) már a maga idejében is muzeális konvenciókra épült. A győzelmi bevonuláskor megjelenő két lovat a hozzájuk tartozó lovassal a közönség tapssal honorálja.
címû operájának ez a régrõl megõrzött, 2009-ben élõben is közvetített Metropolitan-rendezése (az ismeretlen Sonja Frisell munkája) már a maga idejében is muzeális konvenciókra épült. A gyõzelmi bevonuláskor megjelenõ két lovat a hozzájuk tartozó lovassal a közönség tapssal honorálja. Aztán a címszereplõ elsõ áriájába még az utolsó hang lecsengése elõtt beleharsan egy "Brava!", ami biztos jele annak, hogy a bekiabáló jobban élvezi a saját hangját, mint Violeta Urmanáét, amely egyébként átlagos, az énekesnõ egyszerûen leénekli a kottát. A taps félbeszakítja a felvonás éterikus, pianissimo lezárását, pedig az elõadás megkülönböztetett erénye a karmester, Daniele Gatti tisztító erejû zenekarkezelése, még a sokszor elhanyagolt, mert diadalzeneként mindig sikeres részekben is.

A produkció igazolja a nézetet, mely szerint az opera az, amikor kövér bácsik és nénik ágálnak dalban a színpadon. Johan Botha amilyen nagydarab, olyan súlytalan Radames. Néha érdeklõdés csillan a szemében, de egy percre sem hiteti el, hogy hõsnek született, és az érzõ emberré válás mellett döntött. Svung és szenvedély nélkül énekel, sem a hangszíne, sem az expresz-szivitása nem megfelelõ a szerephez. A legfurcsább Dolora Zajick éltes Amnerise: groteszken csücsörít, alig nyitja ki a száját, mintha utószinkront imitálna, és a rendezõ nem figyelmeztette, hogy csinálja hitelesebben. De mégiscsak a torkából jön a hang, méghozzá minden regiszterben szépen, egyenletesen, különösen a mély fekvésben. A negyedik felvonásban egyszer csak elkezd szárnyalni, bár akkor sem csinál semmit, csak durcásan elfordul, magában hisztizik, és kiderül, hogy ezzel együtt is személyiség, valaki, akire figyelni kell.

Decca/Universal, 2011, 2 DVD

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.