dvd - Verdi Aida

  • - káté -
  • 2011. október 6.

Zene

című operájának ez a régről megőrzött, 2009-ben élőben is közvetített Metropolitan-rendezése (az ismeretlen Sonja Frisell munkája) már a maga idejében is muzeális konvenciókra épült. A győzelmi bevonuláskor megjelenő két lovat a hozzájuk tartozó lovassal a közönség tapssal honorálja.
címû operájának ez a régrõl megõrzött, 2009-ben élõben is közvetített Metropolitan-rendezése (az ismeretlen Sonja Frisell munkája) már a maga idejében is muzeális konvenciókra épült. A gyõzelmi bevonuláskor megjelenõ két lovat a hozzájuk tartozó lovassal a közönség tapssal honorálja. Aztán a címszereplõ elsõ áriájába még az utolsó hang lecsengése elõtt beleharsan egy "Brava!", ami biztos jele annak, hogy a bekiabáló jobban élvezi a saját hangját, mint Violeta Urmanáét, amely egyébként átlagos, az énekesnõ egyszerûen leénekli a kottát. A taps félbeszakítja a felvonás éterikus, pianissimo lezárását, pedig az elõadás megkülönböztetett erénye a karmester, Daniele Gatti tisztító erejû zenekarkezelése, még a sokszor elhanyagolt, mert diadalzeneként mindig sikeres részekben is.

A produkció igazolja a nézetet, mely szerint az opera az, amikor kövér bácsik és nénik ágálnak dalban a színpadon. Johan Botha amilyen nagydarab, olyan súlytalan Radames. Néha érdeklõdés csillan a szemében, de egy percre sem hiteti el, hogy hõsnek született, és az érzõ emberré válás mellett döntött. Svung és szenvedély nélkül énekel, sem a hangszíne, sem az expresz-szivitása nem megfelelõ a szerephez. A legfurcsább Dolora Zajick éltes Amnerise: groteszken csücsörít, alig nyitja ki a száját, mintha utószinkront imitálna, és a rendezõ nem figyelmeztette, hogy csinálja hitelesebben. De mégiscsak a torkából jön a hang, méghozzá minden regiszterben szépen, egyenletesen, különösen a mély fekvésben. A negyedik felvonásban egyszer csak elkezd szárnyalni, bár akkor sem csinál semmit, csak durcásan elfordul, magában hisztizik, és kiderül, hogy ezzel együtt is személyiség, valaki, akire figyelni kell.

Decca/Universal, 2011, 2 DVD

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.