dvd - WAGNER: PARSIFAL

  • - káté -
  • 2008. szeptember 4.

Zene

8 kis kritika
A kilencvenedik évében járó Wolfgang Wagner, aki fél évszázaddal ezelõtt testvérével, Wielanddal radikálisan megújította a nagypapa szentélyét, élete elsõ Parsifalját rendezte 1975-ben a Festspielhausban. Már új szelek jártak - õ maga engedte be õket -, négy évvel késõbb, amikor az elõadást láttam, meglehetõsen konzervatívnak találtam Kupfer Hollandijához képest. Mindamellett lenyûgözött (elsõsorban a csodás áttûnés az erdõbõl a Grál-templomba, ami a videón elsikkad), és az eltelt idõ furcsa módon még a javára is vált. Egyszerûen, világosan, belemagyarázás nélkül meséli el a történetet, a kék-piros "Grál-katonák" (van bennük valami formalizáltan embertelen) ideologizált erõszakosságát és a címszereplõ, az "ártatlan tudatlan" átszellemülését. Külön szép, hogy a végén egy megtört ember válik megváltóvá, ami a fiatal Siegfried Jerusalem bontakozó tehetségének köszönhetõ. A többiek masszívan jók, de nem kiemelkedõk. Hans Sotin Gurnemanzának vokális korlátai attól a pillanattól nyilvánvalóak, amikor láthatatlanul megszólal Matti Salminen Titureljének velõtrázó basszusa. Bernd Weikl lelki sebtõl szenvedõ Amfortasa (a valódi nem látszik) igen jó, a dekoratív Eva Randova Kundryja elsõrangú a kritikus magasságokban (bár nincs igazán szép hangszíne). A viráglányok tüllruhás balettpatkányok, színes függönnyel a hátuk mögött - ez azért ósdinak hat. Horst Stein vezényel, de zenekarának megváltó spiritualitása nem akkora, ami indokolná, hogy a darab végén - a rendezõ jóvoltából - Kundry életben maradjon, és beálljon a Grál-felmutatást dicsõítõ falanxba.

Universal/Deutsche Grammophon 2 DVD

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.