mi a kotta?

Egy elmeháborodott álma

  • mi a kotta
  • 2012. július 7.

Zene

"Mintha börtönből szabadultam volna" - jegyezte fel magának Csajkovszkij, miután 1876-ban végigülte a teljes Ring bayreuthi bemutatóját. Véleménye nem volt teljességgel önmagában álló, sőt, ahogyan az a fenti címből kitetszhet, a Le Figaro korabeli kritikusa még ennél is sokkal szigorúbban ítélt.

Ámde a mértékadó nézet mégsem ez volt, s persze nem is ez maradt, hanem jóval inkább a zenekritikusnak is felettébb markáns George Bernard Shaw álláspontja, mely szerint "Csak átfogó gondolkodási képességgel rendelkező emberek fogják lélegzetüket visszafojtva követni a történést, mivel megpillantják benne az emberiség történelmének teljes tragédiáját és azoknak a dilemmáknak minden félelmetességét, amelyektől ma a világ visszaborzad..."

Bizonnyal így lesz ez majd a Budapesti Wagner-napok ez évi sorozatán is, ahol újra - s méghozzá utolsó ízben - műsoron szerepel majd Hartmut Schörghoferrendezésében és díszleteivel a teljes Nibelung gyűrűje. Heti ajánlónk napjaira most A Rajna kincse (Nemzeti Hangversenyterem, június 12., hat óra) és A walkűr(június 13., négy óra) esik, magától értetődően Fischer Ádám vezénylete alatt, néhány meghitt és rajongott visszatérő vendéggel, akiknek sorában mindenki más előtt alighanem a Budapesti Wagner-napok egyik legnagyobb kedvencét, a tenor Christian Franzot kell említenünk. ' az előbbi estén a ravasz Loge istent, másnap pedig a testvérszerető Siegmundot énekli majd, hogy utóbb, a Ring hátralévő két estéjén Siegfried szólamában dacoljon diadalmasan a realitással. De fölfedezendő énekes is ígérkezik idénre, hiszen Wotan figuráját egy új beálló, a feltörekvő finn basszbariton, Juha Uusitalo fogja elénk állítani.

Ha már fentebb Csajkovszkij bayreuthi Wagner-élményéről szóltunk, hát említsük meg, hogy az idei esztendő komponista ünnepeltje, Claude Debussy fiatalon ugyancsak elzarándokolt a "gyárként" is emlegetett Zöld Dombra, méghozzá kétszer, hogy utóbb aztán antiwagneriánus vezéralakként könyvelje el őt a népszerű zenetörténet. Debussy zongoraműveiből csütörtökön Réti Balázs ad majd márványtermi koncertet (június 14., hat óra), s a héten egy másik atipikus Bayreuth-látogató is kitüntetett szerephez fog jutni. ' pedig nem más lesz, mint Giacomo Puccini, aki Bartók Béla mellett ebben az évben újra a miskolci operafesztiváltársfőszereplője gyanánt szerepel majd. A legnagyobb attrakciónak éppenséggel a pazar népszerűségű Tosca ígérkezik Borsod-Abaúj-Zemplén megye széktartó városában, méghozzá három estére bontva. Vidnyánszky Attila rendezésében az első és a második felvonás a Városháza téren fog lezajlani (június 11., fél nyolc, ill. június 13., kilenc óra), a harmadik este pedig az Angyalvárbeli harmadik felvonással kiteljesedve az Avasi-kilátónál vár majd mindenkit (június 15., kilenc óra). A produkció karmestere a fesztivált vezénylő Kesselyák Gergely lesz, a címszerepben Rálik Szilvia veti alá magát a magasból, s Cavaradossi lovag tenorszólamátKiss B. Attila énekli.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.