mi a kotta?

Egy muzikális almafa

  • mi a kotta
  • 2017. január 8.

Zene

„Valami szent és elérhetetlen távolságban láttam a zeneszerzőket. Elképzelhetetlen volt számomra, hogy egy egyszerű hétköznapi ember abba a sorba léphet, amelyben a zenetörténet nagyjai sorakoznak. Eszembe sem jutott, hogy zeneszerző lehetek én is. Csak azért akartam bekerülni a Zeneakadémiára, hogy a komoly tanulmány lehetővé tegye a klasszikusok remekműveibe való mélyebb betekintést…” Így emlékezett vissza a maga ifjúkori lelkesültségére a huszadik századi magyar zene kismestere és a Zeneakadémia történetének óriása: Weiner Leó. Ő jószerint az egész életét ennek az intézménynek szentelte, már amikor bizonyos zsidótörvények nem tiltották meg ezt a számára, s így igazán méltó, hogy legsikerültebb művei időről időre felhangozzanak a Zeneakadémia nagytermében. Ez most Várjon Dénes és a Concerto Budapest közös hangverse­nyein fog megtörténni, ahol is Weiner zongoraversenynek beillő Concertinója egy másik kvázi versenymű társaságában, vagyis a Zeneakadémia történetében ugyancsak megkerülhetetlen Dohnányi Ernő Gyermekdal-variációival egye­temben fog majd a műsoron szerepelni (de­cem­ber 10. és 11., fél nyolc).

„– Kérem, mondtam én már önnek, hogy nagyon muzikálisan, szép tónussal hegedül? – Igen, a múltkor már tetszett mondani. – Úgy, mondtam már? Hát akkor ezt most megerősítem.” Az anekdota szerint ilyen bájos modorban osztotta az elismerő szavakat a legendás professzor, s habár koncertéletünk mai szereplői között már csak elvétve akad közvetlen Weiner-tanítvány, ám a második, harmadik vagy éppen negyedik generációs Weiner-növendékek annál többen vannak. Így a weineri dicséret akár kijárhatna majd a debreceni Kodály Filharmonikusok pesti koncertjén fellépő két fiatal vonósművésznek, a Sibelius Hegedűversenyét előadó Kállai Ernőnek és az Elgar e-moll gordonkaversenyében szólózó Kokas Dórának is (Nemzeti Hangversenyterem, december 11., hat óra). Vagy mondjuk Bogányi Gergelynek, bár ő zongorista és részben Sibelius hazájában nyert képzést, de azért ennyi szabadságot már hadd vehessünk magunknak, hogy ajánlónkba szőjük a Pannon Filharmonikusok következő fővárosi koncertjét, ahol a művész majd Brahms I. d-moll zongoraversenyét játssza (Nemzeti Hangversenyterem, december 16., fél nyolc).

„Úgy komponálok, ahogy az almafa almát terem.” A francia zene hosszú életű és csípős nyelvű nagyságától, Camille Saint-Saëns-tól való az idézet, melynek igazságát legközelebb a Zeneakadémián vehetjük majd észbe. Szerdán este ugyanis egy teljes koncertet fognak kitölteni Saint-Saëns (képünk otthonában mutatja) fantáziái és versenyművei: Vajda Gergely vezényletével, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának kíséretében, s éppen nem utolsósorban Vigh Andrea, Szabadi Vilmos és Várdai István szólójával (december 14., fél nyolc). A zenetörténet jól termő almafáinak sorába természetesen Haydnt és Mozartot is okvetlenül oda kell számítanunk: nekik előző este jut főszerep a Zeneakadémia nagytermében, Takács-Nagy Gábor és a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának jóvoltából (december 13., fél nyolc).

S végezetül egy koncert Kocsis Zoltán emlékezetére. Eötvös Péter, Kovács János és Somos Csaba vezényel majd azon az estén, melynek gazdag programja – a meghirdetés szavait idézve – „Kocsis Zoltán zeneszerzőkhöz, kompozíciókhoz és előadókhoz fűződő kapcsolataira reflektál”. A szólisták sorában fia, Kocsis Krisztián és a nagy csellista, Perényi Miklós is ott szerepel majd (Nemzeti Hangversenyterem, december 10., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.