mi a kotta?

Egy muzikális almafa

  • mi a kotta
  • 2017. január 8.

Zene

„Valami szent és elérhetetlen távolságban láttam a zeneszerzőket. Elképzelhetetlen volt számomra, hogy egy egyszerű hétköznapi ember abba a sorba léphet, amelyben a zenetörténet nagyjai sorakoznak. Eszembe sem jutott, hogy zeneszerző lehetek én is. Csak azért akartam bekerülni a Zeneakadémiára, hogy a komoly tanulmány lehetővé tegye a klasszikusok remekműveibe való mélyebb betekintést…” Így emlékezett vissza a maga ifjúkori lelkesültségére a huszadik századi magyar zene kismestere és a Zeneakadémia történetének óriása: Weiner Leó. Ő jószerint az egész életét ennek az intézménynek szentelte, már amikor bizonyos zsidótörvények nem tiltották meg ezt a számára, s így igazán méltó, hogy legsikerültebb művei időről időre felhangozzanak a Zeneakadémia nagytermében. Ez most Várjon Dénes és a Concerto Budapest közös hangverse­nyein fog megtörténni, ahol is Weiner zongoraversenynek beillő Concertinója egy másik kvázi versenymű társaságában, vagyis a Zeneakadémia történetében ugyancsak megkerülhetetlen Dohnányi Ernő Gyermekdal-variációival egye­temben fog majd a műsoron szerepelni (de­cem­ber 10. és 11., fél nyolc).

„– Kérem, mondtam én már önnek, hogy nagyon muzikálisan, szép tónussal hegedül? – Igen, a múltkor már tetszett mondani. – Úgy, mondtam már? Hát akkor ezt most megerősítem.” Az anekdota szerint ilyen bájos modorban osztotta az elismerő szavakat a legendás professzor, s habár koncertéletünk mai szereplői között már csak elvétve akad közvetlen Weiner-tanítvány, ám a második, harmadik vagy éppen negyedik generációs Weiner-növendékek annál többen vannak. Így a weineri dicséret akár kijárhatna majd a debreceni Kodály Filharmonikusok pesti koncertjén fellépő két fiatal vonósművésznek, a Sibelius Hegedűversenyét előadó Kállai Ernőnek és az Elgar e-moll gordonkaversenyében szólózó Kokas Dórának is (Nemzeti Hangversenyterem, december 11., hat óra). Vagy mondjuk Bogányi Gergelynek, bár ő zongorista és részben Sibelius hazájában nyert képzést, de azért ennyi szabadságot már hadd vehessünk magunknak, hogy ajánlónkba szőjük a Pannon Filharmonikusok következő fővárosi koncertjét, ahol a művész majd Brahms I. d-moll zongoraversenyét játssza (Nemzeti Hangversenyterem, december 16., fél nyolc).

„Úgy komponálok, ahogy az almafa almát terem.” A francia zene hosszú életű és csípős nyelvű nagyságától, Camille Saint-Saëns-tól való az idézet, melynek igazságát legközelebb a Zeneakadémián vehetjük majd észbe. Szerdán este ugyanis egy teljes koncertet fognak kitölteni Saint-Saëns (képünk otthonában mutatja) fantáziái és versenyművei: Vajda Gergely vezényletével, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának kíséretében, s éppen nem utolsósorban Vigh Andrea, Szabadi Vilmos és Várdai István szólójával (december 14., fél nyolc). A zenetörténet jól termő almafáinak sorába természetesen Haydnt és Mozartot is okvetlenül oda kell számítanunk: nekik előző este jut főszerep a Zeneakadémia nagytermében, Takács-Nagy Gábor és a Zeneakadémia Szimfonikus Zenekarának jóvoltából (december 13., fél nyolc).

S végezetül egy koncert Kocsis Zoltán emlékezetére. Eötvös Péter, Kovács János és Somos Csaba vezényel majd azon az estén, melynek gazdag programja – a meghirdetés szavait idézve – „Kocsis Zoltán zeneszerzőkhöz, kompozíciókhoz és előadókhoz fűződő kapcsolataira reflektál”. A szólisták sorában fia, Kocsis Krisztián és a nagy csellista, Perényi Miklós is ott szerepel majd (Nemzeti Hangversenyterem, december 10., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.

Amerika kapitány menni

Lapzártánk után három nappal, pénteken találkozik Orbán Trumppal, így a találkozó érdemi részét és eredményeit jelen pillanatban tárgyalni nem, legfeljebb találgatni tudjuk. A magyar fél közlése szerint Amerika kapitány, Pókember és Vasember azért járulnak Trump elibe („Washington, jövünk!”), hogy meggyőzzék arról: engedje továbbra is, hogy hazánk háborítatlanul vásárolhasson nyersolajat és gázt Oroszországtól, különben… Hát ez az.