mi a kotta?

Egyhelyben tett utazások

  • mi a kotta
  • 2022. november 23.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/47. hétre

Hiába, hogy egyik legkedveltebb zeneszerzőnk Joseph Haydn, nem szokás rajta a fejünket törni, mire gondolt, miben hitt. Felesleges azt mondani rá, hogy eredeti vagy invenciózus, Haydn intelligenciája, humanizmusa, szellemessége nem kérdés. Talán ezért állunk meghökkenve egyetlen kvázi vallásos műve, A teremtés előtt, amelyről a szerző azt írta: „Sosem dolgoztam olyan odaadással egyetlen kompozíciómon sem, mint A teremtésen; minden nap térdre borultam és könyörögtem Istenhez, hogy adjon erőt hozzá… Hosszú időt töltöttem vele, hiszen azt remélem, hosszú ideig érvényes marad.” Annak ellenére, hogy a szigorú katolikus Ausztria szülötte volt, nehéz elképzelni, hogy a könnyed és nagyvilági szerző, aki éles szemmel figyelte a körülötte kibontakozó természettudományos és deista elképzeléseket, ilyen pátoszosan beszéljen isteni ihletről. A teremtésben ugyanis dogmák helyett a teremtett világot ünnepli, és ez már nem a papság, hanem a modern, felvilágosult ember asztala, azé, aki Haydn is volt. Közelebb állhat tehát a szerző intenciójához egy másik vallomása: „Egy hang súgta a fülembe: oly kevés a boldog és megelégedett ember; az én munkám talán béke és megnyugvás forrása lehet ezek számára.”

A hónap utolsó péntekjén a Danubia Zenekar és a Purcell Kórus előadásában, Vashegyi György vezényletével hallhatjuk Haydn oratóriumát. Szólót énekel Szutrély Katalin, Komáromi Márton és Najbauer Lóránt (Zeneakadémia, november 25., fél nyolc). Két nappal később Észtország második legfontosabb személyiségének szavazott Tõnu Kaljuste érkezik hozzánk az Észt Filharmónia Kamarakórusának élén, hogy Arvo Pärt és Kodály Zoltán műveiből vezényeljen (Müpa, november 27., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.