mi a kotta?

Egyhelyben tett utazások

  • mi a kotta
  • 2022. november 23.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/47. hétre

Hiába, hogy egyik legkedveltebb zeneszerzőnk Joseph Haydn, nem szokás rajta a fejünket törni, mire gondolt, miben hitt. Felesleges azt mondani rá, hogy eredeti vagy invenciózus, Haydn intelligenciája, humanizmusa, szellemessége nem kérdés. Talán ezért állunk meghökkenve egyetlen kvázi vallásos műve, A teremtés előtt, amelyről a szerző azt írta: „Sosem dolgoztam olyan odaadással egyetlen kompozíciómon sem, mint A teremtésen; minden nap térdre borultam és könyörögtem Istenhez, hogy adjon erőt hozzá… Hosszú időt töltöttem vele, hiszen azt remélem, hosszú ideig érvényes marad.” Annak ellenére, hogy a szigorú katolikus Ausztria szülötte volt, nehéz elképzelni, hogy a könnyed és nagyvilági szerző, aki éles szemmel figyelte a körülötte kibontakozó természettudományos és deista elképzeléseket, ilyen pátoszosan beszéljen isteni ihletről. A teremtésben ugyanis dogmák helyett a teremtett világot ünnepli, és ez már nem a papság, hanem a modern, felvilágosult ember asztala, azé, aki Haydn is volt. Közelebb állhat tehát a szerző intenciójához egy másik vallomása: „Egy hang súgta a fülembe: oly kevés a boldog és megelégedett ember; az én munkám talán béke és megnyugvás forrása lehet ezek számára.”

A hónap utolsó péntekjén a Danubia Zenekar és a Purcell Kórus előadásában, Vashegyi György vezényletével hallhatjuk Haydn oratóriumát. Szólót énekel Szutrély Katalin, Komáromi Márton és Najbauer Lóránt (Zeneakadémia, november 25., fél nyolc). Két nappal később Észtország második legfontosabb személyiségének szavazott Tõnu Kaljuste érkezik hozzánk az Észt Filharmónia Kamarakórusának élén, hogy Arvo Pärt és Kodály Zoltán műveiből vezényeljen (Müpa, november 27., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."