mi a kotta?

Egyhelyben tett utazások

  • mi a kotta
  • 2022. november 23.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/47. hétre

Hiába, hogy egyik legkedveltebb zeneszerzőnk Joseph Haydn, nem szokás rajta a fejünket törni, mire gondolt, miben hitt. Felesleges azt mondani rá, hogy eredeti vagy invenciózus, Haydn intelligenciája, humanizmusa, szellemessége nem kérdés. Talán ezért állunk meghökkenve egyetlen kvázi vallásos műve, A teremtés előtt, amelyről a szerző azt írta: „Sosem dolgoztam olyan odaadással egyetlen kompozíciómon sem, mint A teremtésen; minden nap térdre borultam és könyörögtem Istenhez, hogy adjon erőt hozzá… Hosszú időt töltöttem vele, hiszen azt remélem, hosszú ideig érvényes marad.” Annak ellenére, hogy a szigorú katolikus Ausztria szülötte volt, nehéz elképzelni, hogy a könnyed és nagyvilági szerző, aki éles szemmel figyelte a körülötte kibontakozó természettudományos és deista elképzeléseket, ilyen pátoszosan beszéljen isteni ihletről. A teremtésben ugyanis dogmák helyett a teremtett világot ünnepli, és ez már nem a papság, hanem a modern, felvilágosult ember asztala, azé, aki Haydn is volt. Közelebb állhat tehát a szerző intenciójához egy másik vallomása: „Egy hang súgta a fülembe: oly kevés a boldog és megelégedett ember; az én munkám talán béke és megnyugvás forrása lehet ezek számára.”

A hónap utolsó péntekjén a Danubia Zenekar és a Purcell Kórus előadásában, Vashegyi György vezényletével hallhatjuk Haydn oratóriumát. Szólót énekel Szutrély Katalin, Komáromi Márton és Najbauer Lóránt (Zeneakadémia, november 25., fél nyolc). Két nappal később Észtország második legfontosabb személyiségének szavazott Tõnu Kaljuste érkezik hozzánk az Észt Filharmónia Kamarakórusának élén, hogy Arvo Pärt és Kodály Zoltán műveiből vezényeljen (Müpa, november 27., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.