Egyiptomi underground (A fáraók után. A kopt művészet kincsei)

  • Pallag Zoltán
  • 2005. április 14.

Zene

Idegenek a Szépművészeti Múzeumban - ez jutott eszembe az új kiállítás kőfaragványaira, ikonjaira vésett/festett mandulaszemű, barátságos kopt arcokba bámulva.

Idegenek a Szépművészeti Múzeumban - ez jutott eszembe az új kiállítás kőfaragványaira, ikonjaira vésett/festett mandulaszemű, barátságos kopt arcokba bámulva. Hasonló címe volt Anthony Gormley brit szobrász British Museum-beli akciójának, amikor is több ezer bokáig érő agyagfigura lepte el a múzeum egyik termét, akár egy megszálló sereg. Ezek a koptok viszont barátságos idegenek, és nincsenek is olyan sokan. A száznegyvennyolc tárgyból álló anyag - amelyet a Szépművészeti munkatársai egyiptomi és budapesti múzeumokból gyűjtöttek össze - a kopt művészet legnevesebb alkotásait nem tartalmazza ugyan, de mégis jelentősnek mondható.

A kopt leletek a 19. századtól fogva az egyiptomi régészeti ásatások melléktermékei, mivel ezek a régészeti emlékek időben a faraonikus Egyiptom felett helyezkednek el, és a koptológia legnagyobb pechjére általában térben is. Ennél-fogva a legtöbb egyiptológus úgy gondolta, ahhoz, hogy az "igazi" Egyiptomhoz hozzá lehessen férni, előbb meg kell "tisztítani" a terepet az útban lévő kopt emlékanyagtól. Ez a szemlélet igencsak rontotta az új tudomány esélyeit, és közvetve a ma is fennálló

egyiptomi keresztény egyház

művészetének öndefiniálását. A kutatás elhanyagoltsága miatt nem voltak egyértelműek a kopt művészet viszonyítási pontjai. A kopt Michelangelo alkotott korábban, vagy a kopt Giotto? Kettőjük közül ki a jelentősebb művész? Egyáltalán, mikor épült a kopt pisai campanile? Hasonló kérdéseket próbált megválaszolni e kiállítással a főrendező Török László professzor és csapata. De az sem fog csalódni, aki csak komoly vizuális élményre vágyik.

Adódik tehát az alliteráció: kik a koptok? Dióhéjban csak annyit, hogy kopt művészet alatt a keresztény egyiptom művészetét érti a kutatás. Időhatárait körülbelül az i. sz. 250 és 700-as évek jelentik, amely időszakban egy igen különleges anyagi kultúra alakult ki a Földközi-tenger és a Nílus mentén, valamint az olyan oázisokban, mint például Fajjúm és Farafra. A szakmailag hiányos ásatásokból rengeteg kopt műtárgy került Európa és Amerika múzeumaiba. Annak ellenére, hogy a kairói Kopt Múzeumot, ahonnan a tárgyak egy része is származik, már 1908-ban megalapították, és vannak más kopt gyűjtemények is a világban, e művészet még mindig megőrizte sajátos underground báját, igaz, nem önszántából.

Nagyban hozzájárult ehhez Josef Strzygowski (1862-1941), a bécsi művészettörténeti iskola egyik vezéregyénisége, aki a 20. század első felében úgy gondolta, hogy a kopt művészet nem önálló művészet ("machtkunst"), hanem csupán népművészet ("volkskunst"). A késő antik-kora középkori egyiptomi művészetet két részre osztotta: a vezető réteg művészetére, amely szerinte a római és görög (bizánci) minták helyi átvételén alapult, és a nép művészetére. Szegény Strzygowski biztosan forog a sírjában a kiállítás alcímét olvasva: "A kopt művészet kincsei Egyiptomból", mert ő a magasabb és az alacsonyabb minőséget egyszerre képviselő anyagi kultúrát együtt biztosan nem nevezte volna koptnak.

A tárgyak egy része múzeumi raktárakból származik, és először látható kiállításon. Ez a tény is jól tükrözi Török professzor koncepcióját, aki lehetőség szerint a kopt művészet teljes metszetét kívánta bemutatni egy adott anyagon társadalmi, minőségbeli és korszakok szerinti felosztásban. Ugyanakkor az összkép nem süllyed demokratikus szürkeségbe, mert a rendezők maguk is kiemelték a kiállítás néhány fő darabját a többi közül. Ilyen a Szépművészeti Múzeum vadászó kentaurt ábrázoló márványreliefje, amely az i. sz. 4. század második harmadában készült, a kopt kőszobrászat egyik központjában, Oxürhünkhoszban. A másik kiemelkedő alkotás egy i. sz. 600 körül készült festett

körmeneti ikon

a Kopt Múzeum gyűjteményéből, amely egyik oldalán Szent Theodoroszt, a másikon Gábriel arkangyalt ábrázolja. Értékét a kivételes szépségű, sérültségükben is megragadó alakok adják, és az a tény, hogy az ikon a legkorábbi ikonok csoportjába sorolható. Jelentős darab még (méretre is) a sobagi "Fehér Kolostor" bronzkulcsa. A fém fogyóeszköz volt. Szükség esetén (az mindig volt) nem haboztak a legszebb fémtárgyakat is - mint amelyek az itt látható fémedények és olajlámpák - beolvasztani. Ezeken kívül csont-, fa-, kőfaragványok, textilek és kerámiák szerepelnek a tárgylistán.

Az pedig külön öröm, ha egy kopt kiállítás azt az illúziót kelti bennem, mintha ebben az országban idegen kultúrák válhatnának a közös kulturális örökség részévé. A provincializmus felőli elmozdulás már nagyon régen esedékes, de a szegény koptok sem tehetnek többet annál, hogy megkezdik ezt a folyamatot.

Szépművészeti Múzeum, megtekinthető: május 18-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.