Egyiptomi underground (A fáraók után. A kopt művészet kincsei)

  • Pallag Zoltán
  • 2005. április 14.

Zene

Idegenek a Szépművészeti Múzeumban - ez jutott eszembe az új kiállítás kőfaragványaira, ikonjaira vésett/festett mandulaszemű, barátságos kopt arcokba bámulva.

Idegenek a Szépművészeti Múzeumban - ez jutott eszembe az új kiállítás kőfaragványaira, ikonjaira vésett/festett mandulaszemű, barátságos kopt arcokba bámulva. Hasonló címe volt Anthony Gormley brit szobrász British Museum-beli akciójának, amikor is több ezer bokáig érő agyagfigura lepte el a múzeum egyik termét, akár egy megszálló sereg. Ezek a koptok viszont barátságos idegenek, és nincsenek is olyan sokan. A száznegyvennyolc tárgyból álló anyag - amelyet a Szépművészeti munkatársai egyiptomi és budapesti múzeumokból gyűjtöttek össze - a kopt művészet legnevesebb alkotásait nem tartalmazza ugyan, de mégis jelentősnek mondható.

A kopt leletek a 19. századtól fogva az egyiptomi régészeti ásatások melléktermékei, mivel ezek a régészeti emlékek időben a faraonikus Egyiptom felett helyezkednek el, és a koptológia legnagyobb pechjére általában térben is. Ennél-fogva a legtöbb egyiptológus úgy gondolta, ahhoz, hogy az "igazi" Egyiptomhoz hozzá lehessen férni, előbb meg kell "tisztítani" a terepet az útban lévő kopt emlékanyagtól. Ez a szemlélet igencsak rontotta az új tudomány esélyeit, és közvetve a ma is fennálló

egyiptomi keresztény egyház

művészetének öndefiniálását. A kutatás elhanyagoltsága miatt nem voltak egyértelműek a kopt művészet viszonyítási pontjai. A kopt Michelangelo alkotott korábban, vagy a kopt Giotto? Kettőjük közül ki a jelentősebb művész? Egyáltalán, mikor épült a kopt pisai campanile? Hasonló kérdéseket próbált megválaszolni e kiállítással a főrendező Török László professzor és csapata. De az sem fog csalódni, aki csak komoly vizuális élményre vágyik.

Adódik tehát az alliteráció: kik a koptok? Dióhéjban csak annyit, hogy kopt művészet alatt a keresztény egyiptom művészetét érti a kutatás. Időhatárait körülbelül az i. sz. 250 és 700-as évek jelentik, amely időszakban egy igen különleges anyagi kultúra alakult ki a Földközi-tenger és a Nílus mentén, valamint az olyan oázisokban, mint például Fajjúm és Farafra. A szakmailag hiányos ásatásokból rengeteg kopt műtárgy került Európa és Amerika múzeumaiba. Annak ellenére, hogy a kairói Kopt Múzeumot, ahonnan a tárgyak egy része is származik, már 1908-ban megalapították, és vannak más kopt gyűjtemények is a világban, e művészet még mindig megőrizte sajátos underground báját, igaz, nem önszántából.

Nagyban hozzájárult ehhez Josef Strzygowski (1862-1941), a bécsi művészettörténeti iskola egyik vezéregyénisége, aki a 20. század első felében úgy gondolta, hogy a kopt művészet nem önálló művészet ("machtkunst"), hanem csupán népművészet ("volkskunst"). A késő antik-kora középkori egyiptomi művészetet két részre osztotta: a vezető réteg művészetére, amely szerinte a római és görög (bizánci) minták helyi átvételén alapult, és a nép művészetére. Szegény Strzygowski biztosan forog a sírjában a kiállítás alcímét olvasva: "A kopt művészet kincsei Egyiptomból", mert ő a magasabb és az alacsonyabb minőséget egyszerre képviselő anyagi kultúrát együtt biztosan nem nevezte volna koptnak.

A tárgyak egy része múzeumi raktárakból származik, és először látható kiállításon. Ez a tény is jól tükrözi Török professzor koncepcióját, aki lehetőség szerint a kopt művészet teljes metszetét kívánta bemutatni egy adott anyagon társadalmi, minőségbeli és korszakok szerinti felosztásban. Ugyanakkor az összkép nem süllyed demokratikus szürkeségbe, mert a rendezők maguk is kiemelték a kiállítás néhány fő darabját a többi közül. Ilyen a Szépművészeti Múzeum vadászó kentaurt ábrázoló márványreliefje, amely az i. sz. 4. század második harmadában készült, a kopt kőszobrászat egyik központjában, Oxürhünkhoszban. A másik kiemelkedő alkotás egy i. sz. 600 körül készült festett

körmeneti ikon

a Kopt Múzeum gyűjteményéből, amely egyik oldalán Szent Theodoroszt, a másikon Gábriel arkangyalt ábrázolja. Értékét a kivételes szépségű, sérültségükben is megragadó alakok adják, és az a tény, hogy az ikon a legkorábbi ikonok csoportjába sorolható. Jelentős darab még (méretre is) a sobagi "Fehér Kolostor" bronzkulcsa. A fém fogyóeszköz volt. Szükség esetén (az mindig volt) nem haboztak a legszebb fémtárgyakat is - mint amelyek az itt látható fémedények és olajlámpák - beolvasztani. Ezeken kívül csont-, fa-, kőfaragványok, textilek és kerámiák szerepelnek a tárgylistán.

Az pedig külön öröm, ha egy kopt kiállítás azt az illúziót kelti bennem, mintha ebben az országban idegen kultúrák válhatnának a közös kulturális örökség részévé. A provincializmus felőli elmozdulás már nagyon régen esedékes, de a szegény koptok sem tehetnek többet annál, hogy megkezdik ezt a folyamatot.

Szépművészeti Múzeum, megtekinthető: május 18-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.