Lemez

Elbow: The Take Off And Landing Of Everything

Zene

Volt a 2000-es évek elején három angol zenekar: nagyjából egy időben jelent meg az első lemezük, többé-kevésbé a Radiohead-iskolát követő, melankolikus, szerethető dalokkal. Közülük a Coldplay szép lassan a giccs bűvöletébe merült, a Doves pedig négy remek album után jelenleg is tartó pihenőre vonult, úgyhogy most már csak az Elbow tartja a megbízható színvonalat.

Az eddigi csúcsmű, a 2011-es Build A Rocket Boys! óta kiadtak B oldalas válogatást, koncertlemezt, írtak zenét a londoni olimpia tévéközvetítéséhez, és még az esemény záróünnepségén is felléptek.

Legújabb, hatodik albumuk igazi szakítós lemez: a frontember, Guy Garvey párkapcsolata a közelmúltban ért véget, és a tematika máris ott van a nyitó This Blue Worldben, még inkább pedig a Honey Sunban, ahol ügyes szójátékkal a Burton-Taylor házaspárt hozza fel párhuzamként. Fontos téma még az idősödés (Garvey a napokban tölti be a negyvenet), például a Fly Boy Blue/Lunette-ben, ahol azt énekli száraz, Peter Gabriel-es hangján, hogy "abba a korba léptem, amikor döntéseket kell hozni", és még azt is elmeséli, hogy mit szeretne majd a sírba vinni. A Charge-ban meg az hangzik el, hogy "egy másik évszázadból származom" - és az Elbow zenészei valóban egy letűnő korszak utolsó képviselőinek tűnnek. Akik szerencsére most sem mentek bele olyan kompromisszumokba, mint a Coldplay, bár az is biztos, hogy aki igazi északangolosan azt énekli fuckers helyett, hogy foockers, az valószínűleg soha nem tud befutni Amerikában. Ez persze legyen a jenkik baja, mert így széles körben soha nem ismerik meg ott ezeket a lassan, de megbízhatóan hömpölygő, epikus dalokat, melyek közül mindenképp ki kell emelni még a jó pszichedelikus címadó számot, valamint a New York Morningot: a frontember sok időt töltött a városban, úgyhogy írt hozzá egy ódát, ami annyira meghatotta a dalban megnevezett Yoko Onót, hogy írt is egy köszönőlevelet Garveyéknak.

Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”