Lemez

Elbow: The Take Off And Landing Of Everything

Zene

Volt a 2000-es évek elején három angol zenekar: nagyjából egy időben jelent meg az első lemezük, többé-kevésbé a Radiohead-iskolát követő, melankolikus, szerethető dalokkal. Közülük a Coldplay szép lassan a giccs bűvöletébe merült, a Doves pedig négy remek album után jelenleg is tartó pihenőre vonult, úgyhogy most már csak az Elbow tartja a megbízható színvonalat.

Az eddigi csúcsmű, a 2011-es Build A Rocket Boys! óta kiadtak B oldalas válogatást, koncertlemezt, írtak zenét a londoni olimpia tévéközvetítéséhez, és még az esemény záróünnepségén is felléptek.

Legújabb, hatodik albumuk igazi szakítós lemez: a frontember, Guy Garvey párkapcsolata a közelmúltban ért véget, és a tematika máris ott van a nyitó This Blue Worldben, még inkább pedig a Honey Sunban, ahol ügyes szójátékkal a Burton-Taylor házaspárt hozza fel párhuzamként. Fontos téma még az idősödés (Garvey a napokban tölti be a negyvenet), például a Fly Boy Blue/Lunette-ben, ahol azt énekli száraz, Peter Gabriel-es hangján, hogy "abba a korba léptem, amikor döntéseket kell hozni", és még azt is elmeséli, hogy mit szeretne majd a sírba vinni. A Charge-ban meg az hangzik el, hogy "egy másik évszázadból származom" - és az Elbow zenészei valóban egy letűnő korszak utolsó képviselőinek tűnnek. Akik szerencsére most sem mentek bele olyan kompromisszumokba, mint a Coldplay, bár az is biztos, hogy aki igazi északangolosan azt énekli fuckers helyett, hogy foockers, az valószínűleg soha nem tud befutni Amerikában. Ez persze legyen a jenkik baja, mert így széles körben soha nem ismerik meg ott ezeket a lassan, de megbízhatóan hömpölygő, epikus dalokat, melyek közül mindenképp ki kell emelni még a jó pszichedelikus címadó számot, valamint a New York Morningot: a frontember sok időt töltött a városban, úgyhogy írt hozzá egy ódát, ami annyira meghatotta a dalban megnevezett Yoko Onót, hogy írt is egy köszönőlevelet Garveyéknak.

Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.