Lemez

Elbow: The Take Off And Landing Of Everything

Zene

Volt a 2000-es évek elején három angol zenekar: nagyjából egy időben jelent meg az első lemezük, többé-kevésbé a Radiohead-iskolát követő, melankolikus, szerethető dalokkal. Közülük a Coldplay szép lassan a giccs bűvöletébe merült, a Doves pedig négy remek album után jelenleg is tartó pihenőre vonult, úgyhogy most már csak az Elbow tartja a megbízható színvonalat.

Az eddigi csúcsmű, a 2011-es Build A Rocket Boys! óta kiadtak B oldalas válogatást, koncertlemezt, írtak zenét a londoni olimpia tévéközvetítéséhez, és még az esemény záróünnepségén is felléptek.

Legújabb, hatodik albumuk igazi szakítós lemez: a frontember, Guy Garvey párkapcsolata a közelmúltban ért véget, és a tematika máris ott van a nyitó This Blue Worldben, még inkább pedig a Honey Sunban, ahol ügyes szójátékkal a Burton-Taylor házaspárt hozza fel párhuzamként. Fontos téma még az idősödés (Garvey a napokban tölti be a negyvenet), például a Fly Boy Blue/Lunette-ben, ahol azt énekli száraz, Peter Gabriel-es hangján, hogy "abba a korba léptem, amikor döntéseket kell hozni", és még azt is elmeséli, hogy mit szeretne majd a sírba vinni. A Charge-ban meg az hangzik el, hogy "egy másik évszázadból származom" - és az Elbow zenészei valóban egy letűnő korszak utolsó képviselőinek tűnnek. Akik szerencsére most sem mentek bele olyan kompromisszumokba, mint a Coldplay, bár az is biztos, hogy aki igazi északangolosan azt énekli fuckers helyett, hogy foockers, az valószínűleg soha nem tud befutni Amerikában. Ez persze legyen a jenkik baja, mert így széles körben soha nem ismerik meg ott ezeket a lassan, de megbízhatóan hömpölygő, epikus dalokat, melyek közül mindenképp ki kell emelni még a jó pszichedelikus címadó számot, valamint a New York Morningot: a frontember sok időt töltött a városban, úgyhogy írt hozzá egy ódát, ami annyira meghatotta a dalban megnevezett Yoko Onót, hogy írt is egy köszönőlevelet Garveyéknak.

Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.