Éldelhető

Erkel Ferenc: Hunyadi László

Zene

Ősváltozat 1844-1862 - áll az opera címe alatt a megjelölés az új Erkel-lemezfelvétel dobozán, mintegy első látásra érzékeltetve velünk, milyen nehéz is definiálni a Hunyadi László historikus s pláne őseredeti formáját. Igaz, a dalművek szerzői húzása-vonása, a "végleges" forma kialakításának vajúdó folyamata korántsem csak Erkel műhelyére jellemző ismertetőjegy (gondoljunk csak a Don Carlos verzióira!), ám az azért már figyelemre méltó sajátosság, hogy a Hunyadi László legelső előadásán, 1844. január 27-én az opera máig ismeretes slágerszámainak elsöprő többsége még nem hangzott fel. A Nyitánytól a szalagavatók valaha elmaradhatatlan Palotásáig (vagy másként a Magyar táncig), Gara Mária III. felvonásbeli cabalettájáig és persze a híres La Grange-áriáig megannyi szám csak később épült be az operába, amely így tényleg az 1860-as évek elejére nyerte el azt a formáját, amely azonban (az 1935-ös Radnai-Nádasdy-Oláh-féle átdolgozás eredményeképpen) immár jóval Erkel halála után sem bizonyult valósággal véglegesnek.

A lemezfelvétel, amelyet az operaházi - átdolgozott - Hunyadi László premierje előtt, tavaly nyár végén rögzítettek, most több szempontból is üdvözlést érdemel. Túl a zenetörténeti és filológiai érdekességek során például méltatandó már maga az a tény is, miszerint egyáltalán operalemez készült hazánkban. Ennek elvi jelentőségét bizony még az sem csorbítja érdemben, hogy a végeredmény nem tekinthető szeplőtlennek, vagyis hogy kereken kimondva: a fölvonultatott operaházi hangok (és személyiségek) nem mindegyike tetszik lemezképesnek. Merthogy e laboratóriumi közeg révén visszahallgathatóvá válnak az énektechnikai fogyatékosságok, s tán még ennél is zavaróbbnak bizonyulhatnak a motiválatlan, az éneklésbe beleunatkozó vokális produkciók (mint különösképp Cser Krisztián Cillei Ulrikja). Nagyon is helyes volt azonban lemezen is megörökíteni Fekete Attilát Hunyadi Lászlóként, Bretz Gábort Gara nádor szólamában, az üde hangú Balga Gabriellát Mátyás nadrágszerepében, s persze jó volt rögzíteni Miklósa Erika Gara Máriáját is, még ha az ő esetében nem is beszélhetünk az énekesi mutatványon túli, testmeleget sejtető vokális ábrázolásról. Mindehhez Héja Domonkos lendületes és figyelmes vezénylése is hozzátette a magáét a jól hangzó és friss, bár korántsem eszményszép zenekari hangzással.

Az ősváltozat talán legérdekesebb, de mindenesetre legérzékletesebb mozzanata Egressy Béni eredeti szövegének visszaállítása. Ez az oly sokat kárhoztatott librettóírói teljesítmény a lemez hallatán most inkább tetszik sutaságában is megható nyelvemléknek, mint a Hunyadi László agyonemlegetett tehertételének. (A prozódia sérülékenységében ráadásul Erkelnek is volt némi bűne, hiszen ő az énekszólamokkal rendesen legutoljára bíbelődve, inkább a zenekari szólamokhoz való igazodásukra ügyelt, semmint a szöveg énekelhetőségére.) "Szívem szerint megengedek" - hirdet bocsánatot a megrettent V. László király Cillei megölése után és a Meghalt a cselszövő felhangzása előtt, míg másutt ugyanő "sunda merényt" emleget. Márpedig némi archaizáló hajlandósággal bírva, egykönynyen élvezetet lelhetünk az ilyen és ehhez hasonló fordulatokban. Éldeljük hát e lemezt!

Magyar Állami Operaház, OperaTrezor, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.