Interjú

„Elénekeltem valamelyik napilapot”

Berki Tamás jazzénekes, dalszerző

Zene

Hangszálak című önéletrajzi, ám fiktív elemeket is tartalmazó könyvét 76 évesen jelentette meg, és a színpadon is szinte ugyanolyan aktív, mint korábban. Berki Tamás a sztorijait iróniával és öniróniával adagolja, ahogy azt a következetesen magyar szöveggel énekelt saját dalaiban is megszokhattuk tőle.

Magyar Narancs: A modern magyar jazz úttörőinek nemzedékéhez tartozik, akik valóságos hősök, élő legendák a nyomukban járó generációk számára. Ön mégis mindent elkövet, hogy ne hősként lássák.

Berki Tamás: Sosem kerestem a hőssé válás útját. De az mindenkinek jó, hogy ha van egy előző nemzedék, amely behúzza a szakmába, amelynek a koncertjein ott ül. Szegény Winand Gabit (a jeles jazzmuzsikus tavaly halt meg 57 éves korában – a szerk.) kérdeztem egyszer az indulásáról. Azt válaszolta, hogy igazán emlékezhetnék, mivel minden koncertemen ott ült az első sorban. De én is az elődöktől tanultam. Ott volt például Hardy Tamás. Az Ifjúsági Parkban énekelt, talán Bergendy zenekarával. Azt hittem, hogy amerikai énekesük van, ahogy a bivaly hangját meghallottam.

MN: Hardy járt már a jazztanszakra?

BT: Nem, Garay Attila együttesében bőgőzött. Erős tehetség volt, dobolt is, vagy tíz évvel lehetett idősebb nálam. Kiment Németországba. Kósa Zsuzsa viszont már a jazztanszakra járt. (A jazztanszakot – „jazzkonzi” – 1965-ben hozták létre a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában. 1990-ben főiskolai, 2000-ben egyetemi tanszékké vált – a szerk.) Később hangképzést is tanított ott, én is jártam hozzá. Ő ajánlott a Benkó Dixieland Bandbe. Velük korábban Miklósi Péter énekelt, aki az egyik első végzős volt a jazztanszakon, Zsuzsával együtt. De ő is disszidált Németországba, pont akkor, amikor Benkónak már aláírt szerződése volt egy hosszú szovjet turnéra. Próbaképpen egy-két számot énekeltem velük a Benkó Klubban, és már a szünetben elém tette a szerződést, hogy írjam alá a turnéra. Benkó Sándor ettől kezdve negyvenkét évig minden hónapban felhívott azzal, hogy van-e nálam naptár, és diktálta is a fellépési dátumokat. Kétszer is meghívott zenekari tagnak, de azt mondtam neki, hogy nekem annyi más vonalam van, hogy inkább csak vendég leszek, de ha tudok, mindig szívesen jövök.

MN: Ezek a vonalak a hetvenes évek elején, a jazztanszak elvégzése után indultak a pályáján. De ön már pár évvel hamarabb, pol-beat énekesként, a Gerilla együttes tagjaként vált országszerte ismertté.

BT: Én először gitároztam, és volt egy beatzenekarunk gimnazista koromban. Később összeismerkedtem Vámos Miklóssal, aki szintén dalokat fabrikált, Haraszti Miklós pedig lefordította a Guantanamerát meg a Sixteen Tonst, egyik jobb, mint a másik. Én addig nem is tudtam, hogy mi az a protest song. De megnyertük a Pol-beat Fesztivált ’67-ben. Néhány év után Vámos Miklós mondta, hogy abbahagyja, mert az írói pályára koncentrál. Egyébként akkor már kezdtünk belpolitikai témákhoz is nyúlni, de aztán rendesen elindult a jazzéletem is. Gonda János nem csak a zenekarába hívott meg, de a tanszak elvégzése után rögtön óraadó tanárnak is, majd a Benkó Dixieland Band mellett elindult az Interbrass is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."