Interjú

„Elénekeltem valamelyik napilapot”

Berki Tamás jazzénekes, dalszerző

Zene

Hangszálak című önéletrajzi, ám fiktív elemeket is tartalmazó könyvét 76 évesen jelentette meg, és a színpadon is szinte ugyanolyan aktív, mint korábban. Berki Tamás a sztorijait iróniával és öniróniával adagolja, ahogy azt a következetesen magyar szöveggel énekelt saját dalaiban is megszokhattuk tőle.

Magyar Narancs: A modern magyar jazz úttörőinek nemzedékéhez tartozik, akik valóságos hősök, élő legendák a nyomukban járó generációk számára. Ön mégis mindent elkövet, hogy ne hősként lássák.

Berki Tamás: Sosem kerestem a hőssé válás útját. De az mindenkinek jó, hogy ha van egy előző nemzedék, amely behúzza a szakmába, amelynek a koncertjein ott ül. Szegény Winand Gabit (a jeles jazzmuzsikus tavaly halt meg 57 éves korában – a szerk.) kérdeztem egyszer az indulásáról. Azt válaszolta, hogy igazán emlékezhetnék, mivel minden koncertemen ott ült az első sorban. De én is az elődöktől tanultam. Ott volt például Hardy Tamás. Az Ifjúsági Parkban énekelt, talán Bergendy zenekarával. Azt hittem, hogy amerikai énekesük van, ahogy a bivaly hangját meghallottam.

MN: Hardy járt már a jazztanszakra?

BT: Nem, Garay Attila együttesében bőgőzött. Erős tehetség volt, dobolt is, vagy tíz évvel lehetett idősebb nálam. Kiment Németországba. Kósa Zsuzsa viszont már a jazztanszakra járt. (A jazztanszakot – „jazzkonzi” – 1965-ben hozták létre a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában. 1990-ben főiskolai, 2000-ben egyetemi tanszékké vált – a szerk.) Később hangképzést is tanított ott, én is jártam hozzá. Ő ajánlott a Benkó Dixieland Bandbe. Velük korábban Miklósi Péter énekelt, aki az egyik első végzős volt a jazztanszakon, Zsuzsával együtt. De ő is disszidált Németországba, pont akkor, amikor Benkónak már aláírt szerződése volt egy hosszú szovjet turnéra. Próbaképpen egy-két számot énekeltem velük a Benkó Klubban, és már a szünetben elém tette a szerződést, hogy írjam alá a turnéra. Benkó Sándor ettől kezdve negyvenkét évig minden hónapban felhívott azzal, hogy van-e nálam naptár, és diktálta is a fellépési dátumokat. Kétszer is meghívott zenekari tagnak, de azt mondtam neki, hogy nekem annyi más vonalam van, hogy inkább csak vendég leszek, de ha tudok, mindig szívesen jövök.

MN: Ezek a vonalak a hetvenes évek elején, a jazztanszak elvégzése után indultak a pályáján. De ön már pár évvel hamarabb, pol-beat énekesként, a Gerilla együttes tagjaként vált országszerte ismertté.

BT: Én először gitároztam, és volt egy beatzenekarunk gimnazista koromban. Később összeismerkedtem Vámos Miklóssal, aki szintén dalokat fabrikált, Haraszti Miklós pedig lefordította a Guantanamerát meg a Sixteen Tonst, egyik jobb, mint a másik. Én addig nem is tudtam, hogy mi az a protest song. De megnyertük a Pol-beat Fesztivált ’67-ben. Néhány év után Vámos Miklós mondta, hogy abbahagyja, mert az írói pályára koncentrál. Egyébként akkor már kezdtünk belpolitikai témákhoz is nyúlni, de aztán rendesen elindult a jazzéletem is. Gonda János nem csak a zenekarába hívott meg, de a tanszak elvégzése után rögtön óraadó tanárnak is, majd a Benkó Dixieland Band mellett elindult az Interbrass is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.