HANGADÓ - Miért nem népszerű a kortárs komolyzene?

Élő, halott vagy tetszhalott

Zene

Biztos mindenki találkozott már koncertlátogatóval, aki nem átallja bevallani, idegenkedik a kortárs zenétől. Hiába telt el több mint száz év az avantgárd első hulláma óta, ezek a művek nem váltak a törzsrepertoár részévé, és a közönség még mindig a régi kedvenceire kíváncsi. De miért érezzük idegennek a múlt évszázad számos irányzatát?

John Mauceri a The War on Music című könyvében felvázol egy megfejtést a kérdésre. A zenetörténetet nem csak a hallgatók ízlése alakítja, a kánonon a 20. századi történelem és az önkényuralmak erőszakos kultúrpolitikája is sebeket ejtett.

A veterán dirigenst a Hollywood Bowl zenekarának alapítójaként különleges vonzalom fűzi a filmzenékhez, Leonard Bernstein egyik közeli munkatársaként vezényelt musicalt, szimfóniákat, oratóriumokat, komponált és együtteseket szervezett, de sokoldalú tehetségét legszívesebben a II. világháború idején Amerikába menekült zsidó származású zeneszerzők szolgálatába állította. Ekkor tűnt fel neki, hogy a két világégés, majd a hidegháború idején a művészet szempontjaitól merőben idegen hatások érték a hangversenytermi zenét. A könyvében tárgyalt kérdések ott vannak mindannyiunk nyelve hegyén, akik komolyzenét hallgatunk. Ha a 20. században felbukkanó avantgárd irányzatok a fennálló rend és intézményrendszer ellen születtek, miért szorulnak ma ugyanennek a rendszernek az ápolására és gondozására? Miért okoz nehézséget, hogy megnevezzük korunk legnagyobb zeneszerzőit, ha Beethoven, Brahms és Wagner idejében, de még Puccini, Debussy vagy Mahler korában is ez könnyű kérdés lett volna? Mi történt az olasz operában, amelynek a törzsrepertoárja az 1924-ben bemutatott Turandot óta nem bővül? És ha Hitler elveszítette a háborút, miért nem játsszuk a zenét, amelyet a nácik betiltottak?

Mauceri szerint a 19. század végének egyik nagy kérdése volt, hogy mond-e a zene valamit: van-e eszménye, vagy csak a forma gyönyöre érvényesül benne. A két megközelítést Brahms és Wagner zenéjével illusztrálja. Előbbi az abszolút zene alakja, akinél a tartalom klasszikus formákból bomlik ki, a másik a festői vagy leíró zene alkotója, akinél minden hangban dráma, történés, mítosz van. Hasonló kettősséget fedez fel Stravinsky és Schönberg esetében. Az orosz zeneszerző 1913-as, hírhedt premierje, a Tavaszi áldozat a nyers erőszak unapologetikus ünnepe, a kultúra levetkőzésének vad rítusa volt, amelynek barbár energiáját maga Stravinsky is igyekezett elfedni későbbi, szofisztikáltabb interpretációival. Arcpirító arról olvasni, mit írt az első világháború kitörése kapcsán a muzsikus – úgy vélte, az erőszak majd megtisztítja a világot a gyengeségtől –, és megdöbbentő észrevenni, hogy a brutális és vérszagú balett után valóban a neoklasszicizmus és az atonalitás függönye mögé menekült. Merőben új elképzelése volt a zenéről Schönbergnek és az új bécsi iskolának. Olyan abszolút zenét képzeltek el, amely önmagában kerek világ, Hermann Hesse-i üveggyöngyjáték, kísérlet egy petricsészében, és a disszonancia és a tizenkét hang egyenjogúsítását vonja magával. Nem mintha a Pierrot lunaire vagy Alban Berg Luluja ne bírna mély drámai erővel, de a dodekafón zenéből sosem lesz egyszerre fasiszta és kommunista himnusz, mint a negyvenes–ötvenes években Beethoven Örömódájából, amely most az Európai Unió himnusza – és ki tudja, még mi lehet a jövőben?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.