mi a kotta?

Első csilingelésre

  • mi a kotta
  • 2017. október 14.

Zene

„Asztalhoz ültem, és 12 óra hosszat megszakítás nélkül dolgoztam. Jobb kezemnél egy palack tokaji, középen a kalamáris, egy csomag sevillai dohány a bal kezem ügyében. Egy szép 16 éves leány (akit óhajtottam volna csak leá­nyom­ként szeretni, de hajh…) lakott házamban anyjával együtt, aki gondot viselt a családra, ha megráztam a csengőt, szobámba sietett. Az igazat megvallva, igen gyakran ráztam, és különösképpen mindig akkor, ha úgy éreztem, ihletem hűlni kezd. […] Két hosszú hónapig, rövid megszakításokkal naponta 12 órát dolgoztam, és ez alatt az idő alatt a leány állandóan készenlétben várt a szomszéd szobában vagy egy könyvvel, vagy kötéssel, vagy hímzéssel a kezében, hogy a csengő első csilingelésére szobámban teremjen. […] Eleinte gyakori látogatásokat engedélyeztem számára, később azonban ritkítanom kellett az együttléteket, nehogy túl sok időt veszítsek a szerelmi enyelgésekkel, amelyekben tökéletes mesternő volt.” Az idős Lorenzo Da Ponte emlékezett vissza ily kedvtelve a Don Giovanni, valamint azzal párhuzamosan még két másik operalibrettó 1787-es megalkotásának férfiút próbáló procedúrájára. Öreg napjait a puritán Amerikában morzsolgatva a rég kiugrott katolikus pap számára az alkotói folyamatot kísérő érzéki örömök majdnem olyan emlékezetesnek tűntek, mint a Mozarttal ekkor végzett közös munka. Mely munka végeredményét, vagyis a Don Giovannit ezúttal a Müpában csodálhatjuk majd meg: Fischer Iván vezényletével – és rendezésében, a Fesztiválzenekarral, s nem utolsósorban a nagyszerű Christopher Maltmann címszereplésével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 21., hét óra; majd még kétszer aktuális ajánlónk határnapján túl).

Korántsem csupán a női erény és szemérem e legendás sevillai veszélyeztetője idézi majd számunkra ezekben a napokban Spanyolországot, ahol – Babits után – számunkra már örökké az a bizonyos „bús donna barna balkonon / mereng a bíbor alkonyon”. Merthogy a Müpa és a BFZ közös fesztiválja, az Európai Hidak az idén a spanyol kultúra déliesen burjánzó gazdagságát idézi elénk. Például a szerelem mennyét és poklát érzékletessé tévő flamencóval és barokk dalokkal, amelyek közös koncerten fognak szerepelni, ahol a főszereplő nem más lesz, mint a képünkön is mutatott világhírű cseh mezzoszoprán, Magdalena Kožená (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 17., fél nyolc).

Odaát a Zeneakadémián mindeközben véget ér majd a Bartók Világverseny és Fesztivál: a nagyzenekari döntőn a Kovács János által irányított Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara fogja a döntős hegedűsöket kísérni (szeptember 16., fél nyolc), s másnap ugyanők a gálával szegik majd be ezt a nagyralátó eseménysorozatot (szeptember 17., fél nyolc). Ugyancsak a Nagyteremben azután megkezdi új évadát a Csaba Péter vezette MÁV Szimfonikus Zenekar, és első hangversenyükön a máig leghíresebb örmény zeneszerző, vagyis Aram Hacsaturján művészetét fogják a középpontba állítani (szeptember 22., hét óra). A koncert éppenséggel a Spartacus szvit Adagiójával indul majd, amelynek melódiája nélkül még az Onedin család sem lett volna ugyanaz. Kérdezzék csak tévésmacit!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.