mi a kotta?

Első csilingelésre

  • mi a kotta
  • 2017. október 14.

Zene

„Asztalhoz ültem, és 12 óra hosszat megszakítás nélkül dolgoztam. Jobb kezemnél egy palack tokaji, középen a kalamáris, egy csomag sevillai dohány a bal kezem ügyében. Egy szép 16 éves leány (akit óhajtottam volna csak leá­nyom­ként szeretni, de hajh…) lakott házamban anyjával együtt, aki gondot viselt a családra, ha megráztam a csengőt, szobámba sietett. Az igazat megvallva, igen gyakran ráztam, és különösképpen mindig akkor, ha úgy éreztem, ihletem hűlni kezd. […] Két hosszú hónapig, rövid megszakításokkal naponta 12 órát dolgoztam, és ez alatt az idő alatt a leány állandóan készenlétben várt a szomszéd szobában vagy egy könyvvel, vagy kötéssel, vagy hímzéssel a kezében, hogy a csengő első csilingelésére szobámban teremjen. […] Eleinte gyakori látogatásokat engedélyeztem számára, később azonban ritkítanom kellett az együttléteket, nehogy túl sok időt veszítsek a szerelmi enyelgésekkel, amelyekben tökéletes mesternő volt.” Az idős Lorenzo Da Ponte emlékezett vissza ily kedvtelve a Don Giovanni, valamint azzal párhuzamosan még két másik operalibrettó 1787-es megalkotásának férfiút próbáló procedúrájára. Öreg napjait a puritán Amerikában morzsolgatva a rég kiugrott katolikus pap számára az alkotói folyamatot kísérő érzéki örömök majdnem olyan emlékezetesnek tűntek, mint a Mozarttal ekkor végzett közös munka. Mely munka végeredményét, vagyis a Don Giovannit ezúttal a Müpában csodálhatjuk majd meg: Fischer Iván vezényletével – és rendezésében, a Fesztiválzenekarral, s nem utolsósorban a nagyszerű Christopher Maltmann címszereplésével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 21., hét óra; majd még kétszer aktuális ajánlónk határnapján túl).

Korántsem csupán a női erény és szemérem e legendás sevillai veszélyeztetője idézi majd számunkra ezekben a napokban Spanyolországot, ahol – Babits után – számunkra már örökké az a bizonyos „bús donna barna balkonon / mereng a bíbor alkonyon”. Merthogy a Müpa és a BFZ közös fesztiválja, az Európai Hidak az idén a spanyol kultúra déliesen burjánzó gazdagságát idézi elénk. Például a szerelem mennyét és poklát érzékletessé tévő flamencóval és barokk dalokkal, amelyek közös koncerten fognak szerepelni, ahol a főszereplő nem más lesz, mint a képünkön is mutatott világhírű cseh mezzoszoprán, Magdalena Kožená (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 17., fél nyolc).

Odaát a Zeneakadémián mindeközben véget ér majd a Bartók Világverseny és Fesztivál: a nagyzenekari döntőn a Kovács János által irányított Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara fogja a döntős hegedűsöket kísérni (szeptember 16., fél nyolc), s másnap ugyanők a gálával szegik majd be ezt a nagyralátó eseménysorozatot (szeptember 17., fél nyolc). Ugyancsak a Nagyteremben azután megkezdi új évadát a Csaba Péter vezette MÁV Szimfonikus Zenekar, és első hangversenyükön a máig leghíresebb örmény zeneszerző, vagyis Aram Hacsaturján művészetét fogják a középpontba állítani (szeptember 22., hét óra). A koncert éppenséggel a Spartacus szvit Adagiójával indul majd, amelynek melódiája nélkül még az Onedin család sem lett volna ugyanaz. Kérdezzék csak tévésmacit!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”