mi a kotta?

Első csilingelésre

  • mi a kotta
  • 2017. október 14.

Zene

„Asztalhoz ültem, és 12 óra hosszat megszakítás nélkül dolgoztam. Jobb kezemnél egy palack tokaji, középen a kalamáris, egy csomag sevillai dohány a bal kezem ügyében. Egy szép 16 éves leány (akit óhajtottam volna csak leá­nyom­ként szeretni, de hajh…) lakott házamban anyjával együtt, aki gondot viselt a családra, ha megráztam a csengőt, szobámba sietett. Az igazat megvallva, igen gyakran ráztam, és különösképpen mindig akkor, ha úgy éreztem, ihletem hűlni kezd. […] Két hosszú hónapig, rövid megszakításokkal naponta 12 órát dolgoztam, és ez alatt az idő alatt a leány állandóan készenlétben várt a szomszéd szobában vagy egy könyvvel, vagy kötéssel, vagy hímzéssel a kezében, hogy a csengő első csilingelésére szobámban teremjen. […] Eleinte gyakori látogatásokat engedélyeztem számára, később azonban ritkítanom kellett az együttléteket, nehogy túl sok időt veszítsek a szerelmi enyelgésekkel, amelyekben tökéletes mesternő volt.” Az idős Lorenzo Da Ponte emlékezett vissza ily kedvtelve a Don Giovanni, valamint azzal párhuzamosan még két másik operalibrettó 1787-es megalkotásának férfiút próbáló procedúrájára. Öreg napjait a puritán Amerikában morzsolgatva a rég kiugrott katolikus pap számára az alkotói folyamatot kísérő érzéki örömök majdnem olyan emlékezetesnek tűntek, mint a Mozarttal ekkor végzett közös munka. Mely munka végeredményét, vagyis a Don Giovannit ezúttal a Müpában csodálhatjuk majd meg: Fischer Iván vezényletével – és rendezésében, a Fesztiválzenekarral, s nem utolsósorban a nagyszerű Christopher Maltmann címszereplésével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 21., hét óra; majd még kétszer aktuális ajánlónk határnapján túl).

Korántsem csupán a női erény és szemérem e legendás sevillai veszélyeztetője idézi majd számunkra ezekben a napokban Spanyolországot, ahol – Babits után – számunkra már örökké az a bizonyos „bús donna barna balkonon / mereng a bíbor alkonyon”. Merthogy a Müpa és a BFZ közös fesztiválja, az Európai Hidak az idén a spanyol kultúra déliesen burjánzó gazdagságát idézi elénk. Például a szerelem mennyét és poklát érzékletessé tévő flamencóval és barokk dalokkal, amelyek közös koncerten fognak szerepelni, ahol a főszereplő nem más lesz, mint a képünkön is mutatott világhírű cseh mezzoszoprán, Magdalena Kožená (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 17., fél nyolc).

Odaát a Zeneakadémián mindeközben véget ér majd a Bartók Világverseny és Fesztivál: a nagyzenekari döntőn a Kovács János által irányított Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara fogja a döntős hegedűsöket kísérni (szeptember 16., fél nyolc), s másnap ugyanők a gálával szegik majd be ezt a nagyralátó eseménysorozatot (szeptember 17., fél nyolc). Ugyancsak a Nagyteremben azután megkezdi új évadát a Csaba Péter vezette MÁV Szimfonikus Zenekar, és első hangversenyükön a máig leghíresebb örmény zeneszerző, vagyis Aram Hacsaturján művészetét fogják a középpontba állítani (szeptember 22., hét óra). A koncert éppenséggel a Spartacus szvit Adagiójával indul majd, amelynek melódiája nélkül még az Onedin család sem lett volna ugyanaz. Kérdezzék csak tévésmacit!

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.