mi a kotta?

Első csilingelésre

  • mi a kotta
  • 2017. október 14.

Zene

„Asztalhoz ültem, és 12 óra hosszat megszakítás nélkül dolgoztam. Jobb kezemnél egy palack tokaji, középen a kalamáris, egy csomag sevillai dohány a bal kezem ügyében. Egy szép 16 éves leány (akit óhajtottam volna csak leá­nyom­ként szeretni, de hajh…) lakott házamban anyjával együtt, aki gondot viselt a családra, ha megráztam a csengőt, szobámba sietett. Az igazat megvallva, igen gyakran ráztam, és különösképpen mindig akkor, ha úgy éreztem, ihletem hűlni kezd. […] Két hosszú hónapig, rövid megszakításokkal naponta 12 órát dolgoztam, és ez alatt az idő alatt a leány állandóan készenlétben várt a szomszéd szobában vagy egy könyvvel, vagy kötéssel, vagy hímzéssel a kezében, hogy a csengő első csilingelésére szobámban teremjen. […] Eleinte gyakori látogatásokat engedélyeztem számára, később azonban ritkítanom kellett az együttléteket, nehogy túl sok időt veszítsek a szerelmi enyelgésekkel, amelyekben tökéletes mesternő volt.” Az idős Lorenzo Da Ponte emlékezett vissza ily kedvtelve a Don Giovanni, valamint azzal párhuzamosan még két másik operalibrettó 1787-es megalkotásának férfiút próbáló procedúrájára. Öreg napjait a puritán Amerikában morzsolgatva a rég kiugrott katolikus pap számára az alkotói folyamatot kísérő érzéki örömök majdnem olyan emlékezetesnek tűntek, mint a Mozarttal ekkor végzett közös munka. Mely munka végeredményét, vagyis a Don Giovannit ezúttal a Müpában csodálhatjuk majd meg: Fischer Iván vezényletével – és rendezésében, a Fesztiválzenekarral, s nem utolsósorban a nagyszerű Christopher Maltmann címszereplésével (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 21., hét óra; majd még kétszer aktuális ajánlónk határnapján túl).

Korántsem csupán a női erény és szemérem e legendás sevillai veszélyeztetője idézi majd számunkra ezekben a napokban Spanyolországot, ahol – Babits után – számunkra már örökké az a bizonyos „bús donna barna balkonon / mereng a bíbor alkonyon”. Merthogy a Müpa és a BFZ közös fesztiválja, az Európai Hidak az idén a spanyol kultúra déliesen burjánzó gazdagságát idézi elénk. Például a szerelem mennyét és poklát érzékletessé tévő flamencóval és barokk dalokkal, amelyek közös koncerten fognak szerepelni, ahol a főszereplő nem más lesz, mint a képünkön is mutatott világhírű cseh mezzoszoprán, Magdalena Kožená (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 17., fél nyolc).

Odaát a Zeneakadémián mindeközben véget ér majd a Bartók Világverseny és Fesztivál: a nagyzenekari döntőn a Kovács János által irányított Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara fogja a döntős hegedűsöket kísérni (szeptember 16., fél nyolc), s másnap ugyanők a gálával szegik majd be ezt a nagyralátó eseménysorozatot (szeptember 17., fél nyolc). Ugyancsak a Nagyteremben azután megkezdi új évadát a Csaba Péter vezette MÁV Szimfonikus Zenekar, és első hangversenyükön a máig leghíresebb örmény zeneszerző, vagyis Aram Hacsaturján művészetét fogják a középpontba állítani (szeptember 22., hét óra). A koncert éppenséggel a Spartacus szvit Adagiójával indul majd, amelynek melódiája nélkül még az Onedin család sem lett volna ugyanaz. Kérdezzék csak tévésmacit!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.