Interjú

„Elsőre feljátszottuk”

Másik János a Trance Balance-ról

Zene

Az első hazai független lemezek közt jelent meg 1989-ben Trance Balance című albuma, a korszak egyik legérdekesebb, előzmények nélküli zenei vállalkozása. Váratlan, de annál örömtelibb fordulat, hogy a lemezt 33 évvel a megjelenése után, újramasterelt változatban Angliában is kiadták. A szerzőt a régi/új kiadványról, jazzről, undergroundról, filmzenékről kérdeztük.

Magyar Narancs: Kik és hogyan bukkantak rá a Trance Balance-ra több mint három évtized múltán?

Másik János: Meglepetésemre már a Covid-időszak előtt érdeklődött egy spanyol kiadó, de a járvány miatt a folytatás elmaradt. Másfél évvel ezelőtt ismét egy külföldi kiadó keresett meg, a londoni Foam On A Wave. Egy évig leveleztünk a kiadói jogokról és egyéb részletekről, és egyértelműnek látszott, hogy ezt mindenképpen szeretnék kiadni. Elmondták, hogy nemcsak ők kedvelik ezt a lemezt, hanem még egy csomó nyugat-európai és londoni DJ.

MN: Nem is találkozott személyesen a ki­adó embereivel?

MJ: Amíg levelezéses tárgyalások folytak, addig nem. De nemrég egy színházi előadás miatt két napot Londonban töltöttem, és akkor sikerült találkoznunk. Azt hittem, hogy komoly, ötven év feletti üzletemberek, de a legnagyobb meglepetésemre 24–25 éves srácokról van szó, akik egyszerűen rajonganak ezért a lemezért, sőt azt mondják, hogy szerintük ez a szürrealista világzene egyik csúcsa, amit az egész világnak meg kell ismernie.

MN: Az nem került szóba, hogy hogyan találtak rá a lemezre?

MJ: A YouTube-on. De azt is elmondták, hogy az egyik legrégebbi londoni lemezboltban is találtak egy eredeti, 1989-es példányt.

MN: A lemez ismertetőjéből az derül ki, hogy az a Frank Merritt masterelte a híres The Carvery Studióban, aki 2019-ben Grammy-jelölt volt dance kategóriában. Mennyiben változott meg ettől a hangzás?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.