Koncert

Ének az esőben

A Bad Religion Budapesten

  • Vincze Ádám
  • 2015. szeptember 27.

Zene

Papíron csodálatos nyáresti, fesztiválokat idéző szórakozás lehetett volna a két kaliforniai punkközeli zenekar, a Mad Caddies és a Bad Religion fellépése, ha a koncertet megelőző nap nem önti el az özönvíz egész Budapestet, és a még aznap este is aljasul szemerkélő eső és a hideg Kalifornia helyett nem az októberi Londont idézi fel. Ráadásul szegény, jobb sorsra érdemes Mad Caddiest már este hét körül a színpadra rugdosták, amiből aztán az lett, hogy a zenekar jobbára csak az érkező arcoknak tolhatta a fájóan halkra és aránytalanra kevert, fúvósokkal is megbolondított, skaízű punkját. Pedig az idén húszéves Caddies nagyon király zenekar, és sokkal többet érdemelnének ennél: annak idején a Kultiplex egyik záróbuliján óriási koncertet adtak az egykori mozi faltól falig megtelt, meghitt koncerttermében – Chuck Robertson énekes viccelődve meg is jegyezte, hogy voltak ám ők itt vagy hét éve, és azt is tudja, hogy a klubot utána lerombolták, biztos annyira szarok voltak, bocsi, srácok –, és manapság is inkább az agyig telerakott A38 állna nekik jobban.

Ugyanígy a – belegondolni is elképesztő – idén harmincöt éves Bad Religion is jobban mutatna klubkörnyezetben, bár ez utópisztikus álom, hiszen a kaliforniai dallamos punkzene keresztapjai iránt jóval nagyobb a kereslet. Majdnem napra pontosan tizenöt éve láttam először a Bad Religiont, mégpedig a Sziget nagyszínpadán, és már akkor tökéletes fesztiválbandává értek, hiszen a zenekar igazi csúcslemezei már korábban, vagyis a Suffertől a Gray Race-ig tartó, kábé tízéves periódusban megjelentek – ezek tették a Bad Religiont akkora zenekarrá, amekkorák most is. Greg Graffin, a bio­lógusprofesszorként dolgozó énekes-szövegíró persze sosem tartozott a kétbites punkprototípusok közé: annak idején a Szigeten, harmincpár évesen is pont olyan decens volt a maga kis galléros pólós, barátságos megjelenésével, mint most, így csak az eltelt tizenöt évnek tudható be, hogy manapság leginkább egy mikrofont szorongató Gundel Takács Gáborra emlékeztet. Azóta Greg Hetson helyén is új gitáros penget, és a germános szögletességgel püfölő Bobby Schayer dobost is felváltotta az imádnivaló húzással dolgozó Brooks Wackerman, aki csodálatos alapot adott a Bad Religion felgyorsított, mézédes énekdallamokkal meghintett Beatles-dalokra emlékeztető darabjainak. A Bad Religion képes úgy telerakni a műsort bivalyerős dalokkal, hogy a kései lemezek se maradjanak ki, és ugyan volt hiányérzet – sehol a Modern Man vagy a We’re Only Gonna Die, de még a Teller Edének címzett The Biggest Killer In American Historyt sem vették elő a tiszteletünkre –, valamint a cucc is halk volt, ráadásul az elején szinte csak a láthatóan kicsit betaszajtott, imádnivalóan jókedvű Jay Bentley-t és Wackermant lehetett hallani, azért a Bad Religion még mindig kötelező gyakorlat.

Budapest Park, augusztus 18.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.