Koncert

Ének az esőben

A Bad Religion Budapesten

  • Vincze Ádám
  • 2015. szeptember 27.

Zene

Papíron csodálatos nyáresti, fesztiválokat idéző szórakozás lehetett volna a két kaliforniai punkközeli zenekar, a Mad Caddies és a Bad Religion fellépése, ha a koncertet megelőző nap nem önti el az özönvíz egész Budapestet, és a még aznap este is aljasul szemerkélő eső és a hideg Kalifornia helyett nem az októberi Londont idézi fel. Ráadásul szegény, jobb sorsra érdemes Mad Caddiest már este hét körül a színpadra rugdosták, amiből aztán az lett, hogy a zenekar jobbára csak az érkező arcoknak tolhatta a fájóan halkra és aránytalanra kevert, fúvósokkal is megbolondított, skaízű punkját. Pedig az idén húszéves Caddies nagyon király zenekar, és sokkal többet érdemelnének ennél: annak idején a Kultiplex egyik záróbuliján óriási koncertet adtak az egykori mozi faltól falig megtelt, meghitt koncerttermében – Chuck Robertson énekes viccelődve meg is jegyezte, hogy voltak ám ők itt vagy hét éve, és azt is tudja, hogy a klubot utána lerombolták, biztos annyira szarok voltak, bocsi, srácok –, és manapság is inkább az agyig telerakott A38 állna nekik jobban.

Ugyanígy a – belegondolni is elképesztő – idén harmincöt éves Bad Religion is jobban mutatna klubkörnyezetben, bár ez utópisztikus álom, hiszen a kaliforniai dallamos punkzene keresztapjai iránt jóval nagyobb a kereslet. Majdnem napra pontosan tizenöt éve láttam először a Bad Religiont, mégpedig a Sziget nagyszínpadán, és már akkor tökéletes fesztiválbandává értek, hiszen a zenekar igazi csúcslemezei már korábban, vagyis a Suffertől a Gray Race-ig tartó, kábé tízéves periódusban megjelentek – ezek tették a Bad Religiont akkora zenekarrá, amekkorák most is. Greg Graffin, a bio­lógusprofesszorként dolgozó énekes-szövegíró persze sosem tartozott a kétbites punkprototípusok közé: annak idején a Szigeten, harmincpár évesen is pont olyan decens volt a maga kis galléros pólós, barátságos megjelenésével, mint most, így csak az eltelt tizenöt évnek tudható be, hogy manapság leginkább egy mikrofont szorongató Gundel Takács Gáborra emlékeztet. Azóta Greg Hetson helyén is új gitáros penget, és a germános szögletességgel püfölő Bobby Schayer dobost is felváltotta az imádnivaló húzással dolgozó Brooks Wackerman, aki csodálatos alapot adott a Bad Religion felgyorsított, mézédes énekdallamokkal meghintett Beatles-dalokra emlékeztető darabjainak. A Bad Religion képes úgy telerakni a műsort bivalyerős dalokkal, hogy a kései lemezek se maradjanak ki, és ugyan volt hiányérzet – sehol a Modern Man vagy a We’re Only Gonna Die, de még a Teller Edének címzett The Biggest Killer In American Historyt sem vették elő a tiszteletünkre –, valamint a cucc is halk volt, ráadásul az elején szinte csak a láthatóan kicsit betaszajtott, imádnivalóan jókedvű Jay Bentley-t és Wackermant lehetett hallani, azért a Bad Religion még mindig kötelező gyakorlat.

Budapest Park, augusztus 18.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.