mi a kotta?

Magasztos s műbecsű

  • mi a kotta
  • 2015. szeptember 27.

Zene

„Ha az összes zenevilágban valaki hivatva van arra, hogy a magyar műzenének – sokak előtt még megfejthetetlen rejtélynek tetsző – gordiusi csomóját megfejthesse; úgy tartózkodás nélkül merjük állítani, hogy annak babéra csakis Mosonyit illetheti… Legyen példája föllelkesítő mindazokra nézve, kik tehetséggel megáldva arra vannak hivatva, hogy ott folytassák, ahol ő elkezdette. Így lesz zenénk magasztos s műbecsű; a külföld nem lesz kénytelen néhány üres s trivial csárdásátiratból ismerni meg zenénket; s idővel az európai zeneirodalomnak úgyis fogyatékán lévő gondolat-tárházát még ős­eredeti zenénk gazdag termésével fogjuk elláthatni.” Ezekkel a túlzásig lelkesült és erősen derűlátó szavakkal méltatta 1860-ban a XIX. századi magyar zeneélet fáradhatatlan munkása és intrikusa, idősebb Ábrányi Kornél Mosonyi Mihályt a Gyászhangok Széchenyi István halálára című kompozíció ősbemutatójának hallatán. Az alkalmi, ám mégis igen ambiciózus szerzeményt kedden mi is meghallgathatjuk majd: Kassai István és zenésztársai koncertjén – Mosonyi Mihály kétszázadik születési évfordulójának előestéjén (Magyar Rádió Márványterme, szeptember 1., hét óra).

Moson vármegye Boldogasszony nevű településén 1815-ben persze még Michael Brand névre keresztelték a gyermeket. Aki azután már felnőtt korában, képzett zenészként lépett a magyarosodás útjára, például olyan ünnepi koncertszámok megalkotásával, mint a Hódolat Kazinczy Ferenc szellemének című zongoradarab, mellyel – immár Mosonyi néven – az 1859-es, össznemzeti (politikai) demonstrációként megrendezett Kazinczy-centenáriumot köszöntötte. S mely zongoradarab ugyancsak ott szerepel majd a bicentenáriumi hangverseny programján.

„Nem lehet tagadni, hogy tudományos képzettségével nem állott mindig egyenlő arányban az, amit isten kegyelméből nyert költői inspirációnak szokás nevezni. De nem találjuk-e fel ezt az aránytalanságot sokszor a múzsák legválasztottabbjainál is?” Ezt újra Ábrányi papa írta Mosonyiról, méghozzá 1870-es nekrológjában, kétes eleganciával ejtve szót az elhalt zeneszerző tehetségének korlátjairól. A múzsák korabeli legválasztottabbjai, helyesebben az ő szerzeményeik ifj. Balázs János zongorakoncertjén jutnak majd elénk: A romantika aranykora – ez lesz a címe a Zsidó Kulturális Fesztivál programján szereplő szólóestnek (Rumbach utcai zsinagóga, szeptember 3., nyolc óra). A fesztivál e koncertjén – Chopin, Mendelssohn és Schumann mellett – természetesen Liszt is szerepet fog kapni, akárcsak ugyanezen az estén Fassang László (képünkön) orgonaünnepén (Dohány utcai zsinagóga, szeptember 3., hét óra). A Rameau-tól Ligetiig terjedő programon a Mosonyi zenei arcképét is megkomponáló Liszt egy csárdással szerepel majd, de nem ám valamiféle trivial csárdással, hanem a különös hangulatú, keserű-démoni Csárdás obstinével. S végezetül még egy fontos koncert a Zsidó Kulturális Fesztiválról: Snétberger Ferenc és a Liszt Ferenc Kamarazenekar közös hangversenye, az embernek is kiváló gitárművész kvartettjének és tanítványainak közreműködésével (Dohány utcai zsinagóga, szeptember 2., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.