mi a kotta?

Magasztos s műbecsű

  • mi a kotta
  • 2015. szeptember 27.

Zene

„Ha az összes zenevilágban valaki hivatva van arra, hogy a magyar műzenének – sokak előtt még megfejthetetlen rejtélynek tetsző – gordiusi csomóját megfejthesse; úgy tartózkodás nélkül merjük állítani, hogy annak babéra csakis Mosonyit illetheti… Legyen példája föllelkesítő mindazokra nézve, kik tehetséggel megáldva arra vannak hivatva, hogy ott folytassák, ahol ő elkezdette. Így lesz zenénk magasztos s műbecsű; a külföld nem lesz kénytelen néhány üres s trivial csárdásátiratból ismerni meg zenénket; s idővel az európai zeneirodalomnak úgyis fogyatékán lévő gondolat-tárházát még ős­eredeti zenénk gazdag termésével fogjuk elláthatni.” Ezekkel a túlzásig lelkesült és erősen derűlátó szavakkal méltatta 1860-ban a XIX. századi magyar zeneélet fáradhatatlan munkása és intrikusa, idősebb Ábrányi Kornél Mosonyi Mihályt a Gyászhangok Széchenyi István halálára című kompozíció ősbemutatójának hallatán. Az alkalmi, ám mégis igen ambiciózus szerzeményt kedden mi is meghallgathatjuk majd: Kassai István és zenésztársai koncertjén – Mosonyi Mihály kétszázadik születési évfordulójának előestéjén (Magyar Rádió Márványterme, szeptember 1., hét óra).

Moson vármegye Boldogasszony nevű településén 1815-ben persze még Michael Brand névre keresztelték a gyermeket. Aki azután már felnőtt korában, képzett zenészként lépett a magyarosodás útjára, például olyan ünnepi koncertszámok megalkotásával, mint a Hódolat Kazinczy Ferenc szellemének című zongoradarab, mellyel – immár Mosonyi néven – az 1859-es, össznemzeti (politikai) demonstrációként megrendezett Kazinczy-centenáriumot köszöntötte. S mely zongoradarab ugyancsak ott szerepel majd a bicentenáriumi hangverseny programján.

„Nem lehet tagadni, hogy tudományos képzettségével nem állott mindig egyenlő arányban az, amit isten kegyelméből nyert költői inspirációnak szokás nevezni. De nem találjuk-e fel ezt az aránytalanságot sokszor a múzsák legválasztottabbjainál is?” Ezt újra Ábrányi papa írta Mosonyiról, méghozzá 1870-es nekrológjában, kétes eleganciával ejtve szót az elhalt zeneszerző tehetségének korlátjairól. A múzsák korabeli legválasztottabbjai, helyesebben az ő szerzeményeik ifj. Balázs János zongorakoncertjén jutnak majd elénk: A romantika aranykora – ez lesz a címe a Zsidó Kulturális Fesztivál programján szereplő szólóestnek (Rumbach utcai zsinagóga, szeptember 3., nyolc óra). A fesztivál e koncertjén – Chopin, Mendelssohn és Schumann mellett – természetesen Liszt is szerepet fog kapni, akárcsak ugyanezen az estén Fassang László (képünkön) orgonaünnepén (Dohány utcai zsinagóga, szeptember 3., hét óra). A Rameau-tól Ligetiig terjedő programon a Mosonyi zenei arcképét is megkomponáló Liszt egy csárdással szerepel majd, de nem ám valamiféle trivial csárdással, hanem a különös hangulatú, keserű-démoni Csárdás obstinével. S végezetül még egy fontos koncert a Zsidó Kulturális Fesztiválról: Snétberger Ferenc és a Liszt Ferenc Kamarazenekar közös hangversenye, az embernek is kiváló gitárművész kvartettjének és tanítványainak közreműködésével (Dohány utcai zsinagóga, szeptember 2., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.