Opera

Ennyi jó kevés

Mozart: Szöktetés a szerájból

Zene

Lidérces álmaimban olykor operát kell rendeznem, de persze nem vagyok rá képes, hiszen ehhez a mesterséghez nem értek. Ám ami az egyiknek feszélyező fogyatékosság, azon a másik könnyen túlteszi magát – akár ébren, valós körülmények között is.

Csupán be kell kapcsolni a végtelenített vetítést és összehordani egy halom ötletet: sajátot és mástól látottat, témába vágót és kószát, jót, rosszat és közepeset vegyesen. Elvégre a gyakorlat dönt, ha tautologikus módon is: operarendező az, aki operát rendez. A befejezett tények előtt fejet hajtva ilyesformán kijelenthetjük: Vecsei H. Miklós személyében immár operarendezőt is tisztelhetünk, méghozzá azon egyszerű oknál fogva, hogy a Szöktetés a szerájból online premierjére sor került.

Ha Vecsei teljesítményének elemzőbb értékelését szeretnénk adni, nehéz megkerülnünk a problémát, hogy a sokoldalú fiatal művész, azon túl, hogy áthárította a Kiégő Izzók csapatára a koncepcióteremtés munkájának javát, voltaképpen embrionális rendezéskezdemények hosszú sorát bocsátotta gyors egymásutánban a színpadra. A néha mindössze pontszerű, elegyes ötletek (feliratos dialóguskiváltás, müezzin beiktatása, a történetbeli borivás kábszerezésre cserélése stb.) közül szinte csak két markánsabb értelmezési próbálkozás emelkedett ki, s mindkettő részben vagy egészben ismerős lehet a Szöktetés jelenkori előadás-történetének trendjeiből. Az egyik az opera egyetlen énekszólam nélküli szerepének, Szelim basának kóros túlértékelése, ami a prózai színház felől érkező rendezők bevett szokása. Vecsei követte őket, méghozzá olyannyira lelkesen, hogy nála az erős jelenlétű Wunderlich József szerepalakja nemcsak főszereplővé – és helyenként a zenekar kommandírozójává – lépett elő, de heterogén vonások és attitűdök tömkelegével is felruháztatott. A másik, szintén nem előzmények nélkül való interpretációs csíra Konstanzénak jutott, aki itt olyannyira érzéki természetűnek bizonyul, hogy nemcsak a basa közeledése ingatja meg, de még Blondéval is valamiféle suta homoerotikus tapogatózásba bonyolódik.

A sutaság említése már a rendezői teljesítmény alkalmazott, vagy mondjuk így, manuális gyengéi felé tereli a beszámolót. Vecsei ugyanis mintha nemigen törődött volna azzal, hogy korántsem kiegyenlítetten áradó ötleteiből az adott szereplők mit képesek megvalósítani érdemi színészvezetés nélkül. Miklósa Erika (Konstanze) és Rácz Rita (Blonde) a leszbikus közjátékot például csak decens idegenkedéssel tudta megjeleníteni, s az előadás színészi minősége és hitele általánosságban is inkább a férfi közreműködők térfelén tűnt jelentékenyebbnek. Így Balczó Péter (Belmonte) minden különösebb erőfeszítés nélkül képes volt mai fiatalembernek hatni az operaszínpadon, s közben még, ha nem is eszményszépen, de mindvégig stílusosan énekelt. Színpadi oldottság dolgában a karaktertenori ziccerszerep megformálója, Szerekován János (Pedrillo) és Gábor Géza (Osmin) is rendben megfelelt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.