Koncert

Sziklában, madárdalban – Messiaen: Des Canyons aux étoiles

  • Csengery Kristóf
  • 2014. november 30.

Zene

„Isten! kit a bölcs lángesze fel nem ér, / csak titkon érző lelke ohajtva sejt” – Berzsenyi ír így a Fohászkodásban. Valóban: a hit „ohajtva sejt” – nem tudhatja, de vágyja, reméli egy Gondviselő Szellem létét.

Ahány hívő, annyiféleképpen: vallásosan vagy felekezeten kívül, rendületlenül vagy folyvást kételkedve. Bizonyára minden hívőt elfog olykor a sóvárgás az ószövetségi idők után: bármennyi teher volt is a vállán, mégis könnyű lehetett a bibliai Mózesnek, hiszen az Úr valóságként jelent meg számára az égő csipkebokorban. Annak a modern hívőnek, akit kételyek gyötörnek, orvos írhatná fel receptre Olivier Messiaen (1908–1992) zenéjét. A nagy francia katolikus komponista lényegében mindig ugyanazt mondja dogmákon túli elfogulatlansággal: Isten jelen van sziklában, madárdalban, a Nap fényében és a lélegzetvételünkben. Nála nincs kétely, zenéje a bizonyosságot hirdeti példátlan erővel, hatalmas drámaisággal, pátosszal és transzcendens egzaltációval.

Magyarországon Messiaent ritkán játsszák, nincs kultusza. Akad pár elkötelezett muzsikus Csalog Gábortól Fischer Ivánig, aki olykor megszólaltatja egy-egy fontos alkotását, de életműve nem épült be a zenei közgondolkodásba. Persze még nem késő, sok mindent lehet és kell is tenni, hogy ez a helyzet változzék. Rácz Zoltán (1960), az Amadinda Ütőegyüttes lelke és az UMZE Kamaraegyüttes alapító karmestere hat éve, a zeneszerző születésének centenáriumán elvezényelte a Turangalîlát, Messiaen egyik fontos szimfonikus művét. Most egy másik kuriózumot választott ki, hogy magyarországi bemutatón szólaltassa meg. A zeneakadémiai koncert a Keller András vezette Concerto Budapest és az UMZE Kamaraegyüttes együttműködésének első állomásaként jött létre, az ígéretes Új dimenziók kortárs zenei bérlet első estjeként.

A mecénási hajlamú dúsgazdag amerikai énekesnő, Alice Tully 1971-ben művet rendelt Messiaentől az USA függetlenségének bicentenáriumára. A zeneszerző a kompozíciós munka időszakában járt feleségével, Yvonne Loriod zongoraművésznővel Utah államban, elragadtatással szemlélve az égbe nyúló sziklákat és az alattuk kitáruló szakadékokat. Így lett az 1974-ben bemutatott másfél órás, ti­zenkét tételes szimfónia címe Des canyons aux étoiles (A kanyonoktól a csillagokig). Messiaen a madárhangok gyűjtője és elemzője volt, rendszeresen szerepeltette őket műveiben – itt is jelen vannak. A kompozíció tehát a legkisebbeket és a legnagyobbakat idézi meg: a földkerekség különféle tájainak énekesmadarait és a kanyonokat. Zenei világa gyakran modális, máskor a folyamatok fényesen zengő dúr-moll harmóniákban kulminálnak, az ünnepélyes, korálszerű szakaszokat az aprólékosan kidolgozott, csivitelést imitáló fioriturák váltják, illetve kísérik. Mindez egy jellegzetes, eksztatikus miszticizmus szellemében valósul meg, gigantikus hangsúlyokkal és dinamikai csúcspontokkal, óriási energiát szabadítva fel.

Korunk legjelentősebb magyar kortárs zenei karmestere, Rácz Zoltán értő, elkötelezett vezényletével példamutató előadás született a Zeneakadémia nagytermében. Az UMZE Kamaraegyüttes válogatott muzsikusaiból és a Concerto Budapest lelkes-odaadó gárdájából toborzott negyventagú együttes magasrendűen közvetítette az ötszáz oldalas partitúra tartalmát. Technikai perfekció, együttlélegzés, szuggesztivitás, a mű közlendőivel való teljes azonosulás jellemezte a kollektív teljesítményt. A darab négy szólistát foglalkoztat: Fábry Boglárka és Holló Aurél ütőhangszeres játéka is lelkesítő színvonalú volt, Zempléni Szabolcs kürtmonológja a világ bármely hangversenytermében diadalmasan megállta volna a helyét – azt pedig, ahogyan a tizenkilenc éves Ránki Fülöp uralta hallatlanul nehéz szólamát, nemcsak virtuózan zongorázva, de átszellemült közlékenységgel fel is emelkedve a mű spirituá­lis magaslataiba, csak egy rendkívüli tehetség örömteli felfedezésének lehet nevezni.

Zeneakadémia, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.