Koncert

Sziklában, madárdalban – Messiaen: Des Canyons aux étoiles

  • Csengery Kristóf
  • 2014. november 30.

Zene

„Isten! kit a bölcs lángesze fel nem ér, / csak titkon érző lelke ohajtva sejt” – Berzsenyi ír így a Fohászkodásban. Valóban: a hit „ohajtva sejt” – nem tudhatja, de vágyja, reméli egy Gondviselő Szellem létét.

Ahány hívő, annyiféleképpen: vallásosan vagy felekezeten kívül, rendületlenül vagy folyvást kételkedve. Bizonyára minden hívőt elfog olykor a sóvárgás az ószövetségi idők után: bármennyi teher volt is a vállán, mégis könnyű lehetett a bibliai Mózesnek, hiszen az Úr valóságként jelent meg számára az égő csipkebokorban. Annak a modern hívőnek, akit kételyek gyötörnek, orvos írhatná fel receptre Olivier Messiaen (1908–1992) zenéjét. A nagy francia katolikus komponista lényegében mindig ugyanazt mondja dogmákon túli elfogulatlansággal: Isten jelen van sziklában, madárdalban, a Nap fényében és a lélegzetvételünkben. Nála nincs kétely, zenéje a bizonyosságot hirdeti példátlan erővel, hatalmas drámaisággal, pátosszal és transzcendens egzaltációval.

Magyarországon Messiaent ritkán játsszák, nincs kultusza. Akad pár elkötelezett muzsikus Csalog Gábortól Fischer Ivánig, aki olykor megszólaltatja egy-egy fontos alkotását, de életműve nem épült be a zenei közgondolkodásba. Persze még nem késő, sok mindent lehet és kell is tenni, hogy ez a helyzet változzék. Rácz Zoltán (1960), az Amadinda Ütőegyüttes lelke és az UMZE Kamaraegyüttes alapító karmestere hat éve, a zeneszerző születésének centenáriumán elvezényelte a Turangalîlát, Messiaen egyik fontos szimfonikus művét. Most egy másik kuriózumot választott ki, hogy magyarországi bemutatón szólaltassa meg. A zeneakadémiai koncert a Keller András vezette Concerto Budapest és az UMZE Kamaraegyüttes együttműködésének első állomásaként jött létre, az ígéretes Új dimenziók kortárs zenei bérlet első estjeként.

A mecénási hajlamú dúsgazdag amerikai énekesnő, Alice Tully 1971-ben művet rendelt Messiaentől az USA függetlenségének bicentenáriumára. A zeneszerző a kompozíciós munka időszakában járt feleségével, Yvonne Loriod zongoraművésznővel Utah államban, elragadtatással szemlélve az égbe nyúló sziklákat és az alattuk kitáruló szakadékokat. Így lett az 1974-ben bemutatott másfél órás, ti­zenkét tételes szimfónia címe Des canyons aux étoiles (A kanyonoktól a csillagokig). Messiaen a madárhangok gyűjtője és elemzője volt, rendszeresen szerepeltette őket műveiben – itt is jelen vannak. A kompozíció tehát a legkisebbeket és a legnagyobbakat idézi meg: a földkerekség különféle tájainak énekesmadarait és a kanyonokat. Zenei világa gyakran modális, máskor a folyamatok fényesen zengő dúr-moll harmóniákban kulminálnak, az ünnepélyes, korálszerű szakaszokat az aprólékosan kidolgozott, csivitelést imitáló fioriturák váltják, illetve kísérik. Mindez egy jellegzetes, eksztatikus miszticizmus szellemében valósul meg, gigantikus hangsúlyokkal és dinamikai csúcspontokkal, óriási energiát szabadítva fel.

Korunk legjelentősebb magyar kortárs zenei karmestere, Rácz Zoltán értő, elkötelezett vezényletével példamutató előadás született a Zeneakadémia nagytermében. Az UMZE Kamaraegyüttes válogatott muzsikusaiból és a Concerto Budapest lelkes-odaadó gárdájából toborzott negyventagú együttes magasrendűen közvetítette az ötszáz oldalas partitúra tartalmát. Technikai perfekció, együttlélegzés, szuggesztivitás, a mű közlendőivel való teljes azonosulás jellemezte a kollektív teljesítményt. A darab négy szólistát foglalkoztat: Fábry Boglárka és Holló Aurél ütőhangszeres játéka is lelkesítő színvonalú volt, Zempléni Szabolcs kürtmonológja a világ bármely hangversenytermében diadalmasan megállta volna a helyét – azt pedig, ahogyan a tizenkilenc éves Ránki Fülöp uralta hallatlanul nehéz szólamát, nemcsak virtuózan zongorázva, de átszellemült közlékenységgel fel is emelkedve a mű spirituá­lis magaslataiba, csak egy rendkívüli tehetség örömteli felfedezésének lehet nevezni.

Zeneakadémia, október 19.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.